וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מוטרדים מהתיקשור של שרי

נתן שבע

26.6.2009 / 11:40

הפקידים בבנק הפועלים:"אם זה מה שהיא מאמינה - זה בסדר". הלקוחות: "עצלנים מכדי להוציא את הכסף"

ביום שלישי בבוקר, ארבעה ימים לאחר פרסום הראיון שבו סיפרה שרי אריסון על מסרים שהיא מקבלת מ"למעלה", האווירה בסניף בנק הפועלים באזור המרכז רגועה. אנחנו עומדים בתור, מגיעים לדלפק ומתעניינים בפתיחת חשבון בבנק. לאחר רבע שעה של משא ומתן אנחנו שואלים את הפקידה לדעתה על המסרים של בעלת השליטה בבנק.

הפקידה לא מתרגשת. "אין קשר בין מה ששרי חושבת לכסף שלך", היא אומרת. "אם זה מה שהיא מאמינה זה בסדר. איש באמונתו יחיה - היא בעלת השליטה בבנק, אבל הכסף שלכם מנוהל אצלנו בסניף ומזה אין לכם מה לדאוג". "הלקוחות לא מוטרדים מזה"? אנחנו מתעניינים. "לא", משיבה הפקידה. "אתם היחידים שהזכירו את זה". היא שומרת על קור רוח ומפנה אותנו לדבר על זה עם מנהלת הסניף. באורח פלא, המנהלת חוזרת על אותן תשובות בדיוק - עד שאפשר לחשוב כי מדובר במשפטים שנלמדו בעל פה. "אריסון היא אשה מקסימה", אומרת המנהלת. "אז מה אם יש לה קטע של רוחניות - כל אחד רשאי לחשוב כרצונו. אתם הראשונים ששואלים בעניין, ואין לכם מה לדאוג".

"אתכם, העובדים, זה לא הפתיע? לא דיברתם על זה ביניכם לבין עצמכם?" אנחנו מוסיפים להתעניין. "אלה לא דברים שחולקים עם לקוחות", אומרת המנהלת, שמתחילה לגלות סימנים של חוסר סבלנות.

"חשבון בנק זה כמו חתונה"

אריסון, האשה העשירה בישראל, כינסה ביום ראשון מסיבת עיתונאים לרגל צאת ספרה "לידה". בין השאר כתבה אריסון בספר את הדברים הבאים: "חזיתי את המשבר הכלכלי; אני מקבלת מסרים בשינה, בתמונות ובמלים"; "ראיית העתיד שלי מפחידה". בין החזיונות של אריסון: אות שקיבלה שלא למכור את חברת שיכון ובינוי, התראה על הצונאמי באסיה, ומסר לגבי המשבר הכלכלי.

"כששמענו את זה התחלנו לצחוק וכשהתפכחנו הבנו שזה איום ונורא. התנהגות שכזו מעוררת תהיות", אומרת מלכה (כל השמות בכתבה בדויים), לקוחה ותיקה של הבנק. "זה נראה לא שפוי שהיא שומעת קולות. זה מפחיד אותי. מזל שהבנק נתון לא רק בשליטתה, ויש גם ביקורת של בנק ישראל ושל הדירקטוריון. החשש הוא כי היא יכולה להיות מושפעת או להשפיע על משהו כתוצאה מ'תקשור' כזה או אחר. אני לא אסגור את החשבון בבנק - כי לא כל הכסף שלי מנוהל בהפועלים - אבל זה בהחלט מעורר שאלות לגבי מה שעוד יכול להתרחש שם".

גם יעל, לקוחה אחרת של בנק הפועלים - שבעלה אף עובד בתפקיד בכיר בסניף של הבנק - לא תסגור את החשבון שלה. "חשבון בנק זה כמו חתונה - לא ממהרים להחליף", היא אומרת. "צפיתי עם בעלי בראיון עם אריסון והוא פלט: 'אוי, זה כל כך מגוחך'. כולם יודעים שהיא 'רוחניקית', אבל אף אחד לא האמין שבתור בעלים של בנק היא תתבטא כאחת שמתקשרת וחוזה דברים. בפעם הבאה שבה היא מקבלת איזה מסר - שתעדכן גם אותנו, לפחות שנרוויח מזה", היא צוחקת.

לדבריה של יעל על הקושי שבהעברת החשבון לבנק אחר מצטרפת כנרת, מנהלת יחסי ציבור. "לעבור חשבון בנק זה כמו לעבור דירה, כך שלא ממהרים לעשות זאת עקב אמירה כזו או אחרת של בעלת השליטה", היא אומרת. "אני מאוד מעריכה את אריסון על כך שהיא הולכת עם מה שהיא חושבת - אבל עד הקטע של המסרים. זה די זיעזע אותי. היא לא חייבת לרוץ לתקשורת ולהגיד כל מה שהיא חושבת - יועצי התקשורת היו צריכים למנוע ממנה לומר את זה. גם המלחמה שלה בבנק ישראל היתה מיותרת וגרמה נזק".

לקוח אחר מעיד שההתבטאות הצליחה להוציאו משלוותו: "על כל מה שקרה השנה עם הבנק עוד הבלגתי, אבל ההתבטאות של אריסון כבר הצליחה להוציא אותי מהכלים", אומר יוסי. "עיצבן אותי שהיא מקבלת החלטות על סמך חלומות, כמו במקרה של שיכון ובינוי. עם זאת, ברור לי שהבנק לא מתנהל רק על סמך זה. אם היה אפשר לעבור חשבון בנק בלחיצת כפתור הייתי עובר, אבל אני די עצלן".

המניה טיפסה

עובד בנק הפועלים שהסכים להתראיין מספר על תגובה מעורבת בקרב העובדים. "אחדים הגיבו בזעזוע ואחרים יותר באדישות", הוא אומר.

איתמר, שעובד בסניף של הבנק באזור המרכז, מוסיף: "בסך הכל צחקו על זה רבע שעה או חצי שעה בתור צ'יזבאט - ועברו לסדר היום. החשש הוא בעיקר מפגיעה בתדמית של הבנק. עם זאת, זה היה יותר מדאיג אם המנכ"ל היה אומר את הדברים האלה. חוץ מזה, יש כאלה שמאמינים בבאבא סאלי או בבאבא ברוך - ואף אחד לא צולב אותם. השטות הגדולה היתה שאריסון ניסחה את הדברים בצורה הזאת".

"אני לא חושבת שהתבטאות שכזו של בעלת השליטה פוגעת בבנק - מתוך הבנק הדברים נראים אחרת", מסנגרת עובדת אחרת על בעלת השליטה בבנק.

גם לקוחות בנק הפועלים במגזר החרדי לא התרשמו מדבריה של אריסון - למרות הקשר לעולמות עליונים. "אני לא שומע רדיו, לא רואה טלוויזיה ולא קורא עיתונים", היא התשובה הנפוצה בסניף הבנק בבני ברק. "מי, שרי אריסון"? אומר משהו אחר. "שמעתי על הפרשה של דנקנר, אבל השבוע לא שמעתי חדשות", מוסיף עוד לקוח.

לקוח אחר, חובש כיפה סרוגה, כבר יותר בעניינים. "יכול להיות שהיא אשה מאמינה, גם אם היא לבושה חשוף - גם נוחי דנקנר הולך לרב איפרגן", הוא אומר. "לכל אחד יש חלומות, שחלקם מתגשמים וחלקם לא, אבל לא כולם רצים לספר את זה בתקשורת. בכל מקרה, אני לא דואג לכסף שלי - גם אם חלק מהדברים שהיא עשתה ואמרה נשמעים לא הגיוניים".

באינטרנט, לעומת זאת, כולם שמעו על המסרים של שרי - והתגובות חגגו. לא פחות מ-770 טוקבקים קיבלה הידיעה שדיווחה על כך באתר TheMarker. התגובות כרגיל, היו אוהדות ומקניטות גם יחד. ולעתים גם מעשיות: "שתשים צלחת על הראש כדי לשפר את הקליטה", הוצע באחת מהן.

האם הסיפור השפיע על מניית הפועלים? לא ממש: בשבוע האחרון היא שמרה על יציבות. "העניין הזה לא מעניין את שוק ההון", אומר פעיל בשוק המוסדי. "מקובל שלפעמים בעלי שליטה כמו נוחי דנקנר פועלים לפי אמונות. אבל אולי הפעם זה היה יותר מדי מוקצן".

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "איננו מתעסקים ברכילויות אנונימיות ומרושעות, שאין להן שום בסיס עובדתי. עובדי הבנק ממשיכים להעניק את השירות הטוב ביותר ללקוחות, וכמו כן מגייסים לקוחות חדשים".

45% - הדברים שאמרה שרי לא ישפיעו כלל

24% מהציבור סבורים כי להתבטאויות שהשמיעה שרי אריסון בשבוע האחרון תהיה השפעה לרעה על בנק הפועלים; 7% חושבים כי הדברים ישפיעו לטובה ו-45% אומרים כי הדברים לא ישפיעו כלל - כך עולה מסקר שערך מכון המחקר Market Watch עבור TheMarker בקרב מדגם של 500 איש. הסקר מצא עוד כי 64% מכלל הציבור שמעו את ההתבטאויות האחרונות שהשמיעה בכלי התקשורת בעלת השליטה בבנק הפועלים.

גם לגבי השאלה אם התבטאויותיה של אריסון ישפיעו על ההחלטה אם לפתוח חשבון בבנק הפועלים היתה התפלגות התשובות דומה: 19% השיבו כי הן ישפיעו לרעה, כ-5% חשבו כי ישפיעו לטובה - ו-64% חשבו כי לא ישפיעו כלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully