וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנה מקום, משנה מזל

רוני קדר

30.6.2009 / 14:52

קיימים מקרים בהם העובד אינו מרוצה ממקום עבודתו הנוכחי ופונה להכוונה תעסוקתית. למי כדאי לבוא ומתי עושים זאת

בעבר, מקצוע היה עובר מדור לדור ללא יכולת רבה לסגל לעצמך את המקצוע המועדף. מי שנולד למשפחת אופים-הוא, בנו ונכדו – ידעו שעתידם הוא במאפיה. את אותו הדבר אפשר גם להגיד למי שנולד למשל למשפחת עו"ד או רופאים.
כיום בחירה מקצועית נכונה היא אלמנט קריטי ביותר בחיים. מקצוע מתאים פירושו סיפוק, הנאה, תגמולים חיוביים, שביעות-רצון והעדר תסכולים. בחירה מקצועית לא נכונה יכולה להביא את ההפך בדיוק.

הדוגמא של יותם, בחור שהגיע להכוון תעסוקתי, מבהירה זאת. אדם הישגי, לוגי ביותר, שבנה את כל מקצועו בכוחות עצמו, למד והתקדם בתחומי תכנות מחשבים ועבד כעשר שעות ביום בחברת היי-טק. הוא הגיע להכוון מקצועי בגלל תחושות של חוסר עניין וטעם בעבודתו, תסכול ותחושה של אי-מיצוי עצמי. בתהליך ההכוון התברר שלמרות כישוריו הלוגיים הגבוהים, הוא אינו מתאים לעבודה "מול מחשב", עם מינימום אינטראקציות חברתיות. ההמלצות היו לעבור לתחומי שיווק וניהול מוצר, ובעתיד להשלים תואר שניבהתנהגות ארגונית.

אל התהליך

בתהליך נבדק האדם בשלושה תחומים:
יכולות וכשרים קוגניטיביים ואינטלקטואליים; מאפיינים אישיותיים – האדם עם עצמו ותכונותיו הבולטות, והאדם מול חברה והאינטראקציות הבינאישיות; נטיות מקצועיות-סובייקטיביות – לאלו תחומים קיימת זיקה בולטת, ממגוון התחומים המקצועיים הקיימים.

ההכוון התעסוקתי הוא למעשה גיבוש המלצות אופרטיביות לתחומים התעסוקתיים המתאימים והאופטימליים.
בתהליך נלקחים בחשבון גם אלמנטים כמו גיל, יכולת השקעה בלימודים מבחינה כלכלית ואפשרויות התעסוקה הקיימות בשוק העבודה.

למי כדאי

קבוצת הגיל ה"קלאסית" היא בוגרי צבא, אנשים בתחילת דרכם האקדמית-לימודית שחשים מחד "שהכל פתוח" בפניהם, ומאידך מתקשים להחליט מהו המקצוע המתאים להם ביותר.

להכוון תעסוקתי מגיעים גם אנשים המבקשים אחר "קריירה שנייה" בכל מגוון סיבות וברירות או כאלו שהגיעו למסקנה שאין להם עניין או עתיד בתחומים אותם בחרו או למדו בעבר. קיימים בקטגוריה זו גם אנשים שמצאו שהתחום התעסוקתי שלהם צומצם בשל אבטלה, פיטורים או מגמות שליליות בשוק העבודה (תחומים כמו: תיירות, מלונאות, מחשבים וכו').

בנוסף, אנשים שחיים בתחושה שציפיות סביבתיות, לחץ משפחתי או חברתי כזה או אחר גרמו להם לבחור במקצועם, ובעצם מחפשים אחר התחום ה"אמיתי" שלהם, בו יוכלו להביא את מלוא הפוטנציאל שלהם לידי ביטוי.

בחירת תחום מקצוע היא בחירה קריטית לחיים. בכל מצב של דילמה, התלבטות, ספקנות או תחושת עמימות לגבי מה ללמוד ובמה לעסוק – כדאי ומומלץ ביותר לפנות להכוון לימודי-תעסוקתי מעמיק ולקבל את התשובות האופרטיביות והאופטימליות התואמות כל אחד ואחד.


ייעוץ לכתבה התקבל יל ידי חנה סלע - מנהלת הדרכה מכון הדס: הכנה למבחני מיון לעבודה וייעוץ קריירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully