וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החקלאות, שלום שמחון: הטלת המע"מ תחזיר את החקלאות הישראלית 20 שנה לאחור

עמירם כהן

29.6.2009 / 17:22

נתוני ענף הפירות לקראת הטלת המע"מ: שווי הייצור למגדל פירות בישראל עלה בעשור האחרון ב-185%



לקראת הדיון בוועדת הכלכלה ביום ה' על הטלת מע"מ על פירות וירקות פירסם משרד החקלאות נתונים על התפתחות הענף בעשור האחרון. הענף עשוי להיפגע קשות לטענת המגדלים מהטלת המע"מ, בשל התייקרות הפרי בשווקים וכתוצאה מכך לירידה בביקושים בעיקר של השכבות החלשות והבינוניות.



הנתונים מציגים התייעלות חסרת תקדים של ענף הפירות בישראל, המתאפיין בירידה תלולה במספר המגדלים ועלייה תלולה ביבולים ובשווי היצור בגידול זניח של 1.5% בלבד בשטח הנטוע.
לפי הנתונים שהוצגו על ידי ענף הפירות במועצת הצמחים, מספר מגדלי הפירות ב-2008 היה 5,200, ירידה של 35% לעומת מספר המגדלים שפעלו בענף בשנה המקבילה בעשור הקודם.



גידול מרשים חל בהיקף היבולים שהשיגו המגדלים - 650 אלף טון של פרי מכל המינים, גידול של 45% לעומת השנה המקבילה בעשור הקודם וזאת, כאמור בגידול של 1.5% בלבד בשטחי המטע הנטוע בישראל - 350 אלף דונם. הנתונים מעלים כי המושבים בישראל הם מגדלי הפירות הגדולים בישראל (43%), במקום השני הקיבוצים (36%), איכרי המושבות (17%), המיעוטים (9%) ואחרים (1%). 37% ממטעי הפירות בישראל הם בגליל ובגולן.



הנתון הבולט ביותר הוא הגידול בערך היצור למגדל; ב-2008 הגיע ערך היצור למגדל ל-670 אלף שקל לעומת 235 אלף שקל למגדל בעשור הקודם, נתונים המבטאים התייעלות של 185%(!).



מועצת הפירות חשפה גם את הפרי המספק את התמורה הגבוהה ביותר ליחידת שטח, נתון בעל משמעות רבה במדינה בה השטחים החקלאיים הולכים ומצטמצמים לטובת הפיתוח האורבני.



הפרי המותיר את ההכנסה הגבוהה ביותר לדונם מטע הוא התמר - 15.5 אלף שקל, לאחריו הכרם, 6.6 אלף שקל ובמקום השלישי האבוקדו 4.6 אלף שקל לדונם. ההכנסה מדונם בננות היא במקום האחרון בדירוג מועצת הצמחים 3.2 אלף שקלים לדונם (הנתונים לא כוללים פירות נישה כגון ליצ'י, פאפאיה וכולי).



הנתונים מצביעים על הישגים חשובים בתחום החיסכון במים. בין היתר 50% ממטעי הבננות כוסו ברשתות מיוחדות להקטנת האיוד ובמטעים אלו ירדה צריכת המים ב-30%. 50% מהמטעים בישראל מושקים היום במי קולחין ובמים שוליים אחרים.



שר החקלאות שלום שמחון, אמר כי מהנתונים ומהדיון שהתקיים בנושא המע"מ במועצת הפירות מתברר כי במרבית נטל המע"מ של 16% שיוטל על הפירות ישא המגדל, מפני שהצרכן צפוי לשלם רק חלק קטן מההתייקרות: "הטלת המע"מ תשיג 20 שנה לאחור את החקלאות הישראלית. חקלאים יעדיפו למכור את תוצרתם בצידי הדרכים, כדי למנוע פגיעה ברווחיהם המצומצמים בלאו הכי ובנוסף הצרכן יקבל תוצרת פחות איכותית. מאמץ של שנים לשדרג את טיב התוצרת לשוק המקומי ירד לטמיון", אמר שר החקלאות שהתייחס לנתונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully