וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורבנות הונאת מיידוף לקראת גזר הדין: "הוא צריך למות בכלא"

נמרוד הלפרן

29.6.2009 / 18:06

החל הדיון בבית המשפט בניו יורק לקראת מתן גזר הדין בעקבות הונאת פונזי בהיקף של 65 מיליארד דולר



החל הדיון בבית המשפט בניו יורק לקראת מתן גזר הדין של ברנרד מיידוף, יו"ר נאסד"ק לשעבר, בעקבות הונאת פונזי בהיקף של 65 מיליארד דולר אשר התפרסה על פני יותר מ-30 שנה - אחת מההונאות הגדולות בתולדות וול סטריט.



מאות בני אדם, בהם עשרות מקורבנות מיידוף, הגיעו לבית המשפט כדי לשמוע את גזר הדין. לפני הקראת גזר הדין, איפשר השופט דני צ'ין לתשעה מקורבנות ההונאה לשאת דברים. מרביתם ביקשו מהשופט לגזור על מיידוף את העונש המרבי של 150 שנות מאסר, ואחד מהם אף סיים את דבריו בכך שפנה אל מיידוף ואמר: "מי ייתן ואלוהים לא ירחם עליך". קורבן אחר של ההונאה, מייקל שוורץ, פרץ בבכי בבית המשפט ואמר כי "תא הכלא של מיידוף צריך להיות ארון הקבורה שלו". מיידוף לבש בבית המשפט חליפה כהה, חולצה לבנה ועניבה, וישב בין עורכי דינו כשמבטו מופנה כלפי מטה לשולחן.



פרקליטיו של מיידוף ביקשו מהשופט, דני צ'ין, לגזור על מרשם 12 שנות מאסר בלבד, בציינם את גילו המתקדם ואת העובדה כי הוא חש חרטה על מעשיו ושיתף פעולה עם החוקרים ועם מאמציהם לאתר את כספם של קורבנותיו. איירה לי סורקין, פרקליטו של מיידוף, העריך כי למרשו נותרו 13 שנים בלבד לחיות, לפי חישובי תוחלת חיים, וביקש מבית המשפט לא לגרום למרשו לבלות את שארית חייו במאסר.



לפי החוקים הפדרלים הפליליים בארה"ב, אסיר חייב לרצות לפחות 85% מגזר דינו, גם אם יפגין התנהגות טובה במהלך מאסרו. כך שאם יקבל 20 שנות מאסר בכלא, פירוש הדבר הוא שמיידוף ישתחרר בעוד 17 שנה לפחות, כאשר יהיה בן 88.



הונאת הענק של ברנרד מיידוף, אשר התפרסה על פני יותר מ-30 שנה ומוערכת ב-65 מיליארד דולר, עם מעצרו של יו"ר נאסד"ק לשעבר. מעצרו הודיע לאחר שהודה בפני פניו, אנדרו ומארק, כי למעשה חברת ההשקעות המוערכת שניהל לא הייתה אלא הונאת פונזי, במסגרתה הבטיח למשקיעים תשואה גבוהה במיוחד, אך שילם להם בפועל מכספם של משקיעים עתידיים מבלי שביצע ולו פעולת השקעה אחת. מאז שנחשפה ההונאה לא דיברו בניו של מיידוף עם אביהם וניתקו קשר עם אמם, למרות שהם אינם מאמינים כי היא שיתפה פעולה עם ההונאה.



בין אלפי הקורבנות הידועים של ההונאה היו גם ארנון מילצ'ן, השחקן קווין בייקון, קרן הצדקה של במאי הקולנוע סטיבן שפילברג, אוניברסיטת קולומביה, בעל קבוצת הבייסבול ניו יורק מטס פרד וילפון. שורה של בנקים נפלו אף הם קורבן להונאה, בהם בנק ג'ייקוב ספרא, בנקו סנטנדר הספרדי, bnp פאריבה הצרפתי, בנק אוף אמריקה ו-ubs השווייצי. בין הנפגעים מישראל: אגודת ידידי התזמורת הפילהרמונית בארה"ב, עמותת על"ם, סטנלי צ'ייס ובני משפחתו המתגוררים בישראל שהפסידו
את נכסי הקרן שניהלו ואת כספם האישי, הטכניון ואגודת הידידים האמריקאים שלו, ועמותת הורוביץ.

אלי ויזל, חתן פרס נובל לשלום, היה אחד מקורבנותיה הבולטים של ההונאה. בחודש מארס, בפאנל שנערך במנהטן ועסק בהונאה, התייחס ויזל לראשונה למקרה ואמר כי הוא ורעייתו מריון הפסידו את כל חסכונותיהם האישיים בעקבות ההונאה, בנוסף לקרן הצדקה של ויזל, המסייעת לניצולי שואה ברחבי העולם, שהפסידה 15.2 מיליון דולר. הונאת מיידוף הובילה גם לקריסתן של עשרות קרנות שעיקר פעילותן היה תיווך השקעות למיידוף, בהן פיירפילד גריניץ', ולקריסתם של עשרות ארגוני צדקה.

לאחר שהודה במארס ב-11 סעיפי האישום נגדו, בהם הונאת ניירות ערך, הונאה באמצעים אלקטרוניים והלבנת כספים, התגורר מיידוף בתא קטנטן בבית כלא במנהטן, אשר איכלס בעבר גם פושעים ומאפיונרים ידועים כמו ג'ון גוטי. עד אז היה נתון יו"ר נאסד"ק לשעבר במעצר בית בדירתו המפוארת במנהטן. מיידוף לא חתם על עסקת טיעון עם התביעה במשפט, לאחר שסרב להודות באשמת קשירת קשר לביצוע עבירה, אשר הייתה מחייבת אותו להפליל גם אנשים נוספים. בניו של מיידוף, אחיו פיטר ורעייתו רות נחשדו כולם במעורבות בפרשה, אך טרם הואשמו. עם זאת, בכירים המקורבים לתביעה מסרו כי לאחר גזר דינו של מיידוף יתמקדו הרשויות בחקירת מעורבותם בהונאה.



בשבוע שעבר ספגו מיידוף ורעייתו רות מהלומה נוספת, לאחר שצ'ין הודיע על כוונת הרשויות לחלט את נכסיהם של בני הזוג, כולל בתיהם בפאלם ביץ' שבפלורידה ובלונג איילנד שבניו יורק, דירת הפאר שלהם במנהטן, מכוניות המרצדס-בנץ והפולקסווגן שלהם, יאכטות, פסנתר כנף ששוויו 39 אלף דולר וכלי כסף בשווי 65 אלף דולר. רכושם המוחרם של בני הזוג, המוערך ב-170 מיליון דולר, יימכר וישמש לפיצוי קורבנות ההונאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully