וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלמה במחאה בניגריה הקפיצה את מחיר הנפט ביותר מ-3% ל-71.5 דולר לחבית

נמרוד הלפרן

29.6.2009 / 22:06

מחיר הזהב נסגר כמעט ללא שינוי במחיר של 940.7 דולר לאונקייה בבורסת הסחורות של ניו יורק



מחיר הנפט הגולמי עלה בניו יורק ביותר מ-3%, ונסגר מעל לרמה של 71 דולר לחבית, בעקבות פגיעות נוספות במתקני נפט של חברת רויאל דאץ'-של בניגריה, יצרנית הנפט הגדולה באפריקה ומהספקיות הגדולות ביותר של ארה"ב.



החוזים על הנפט הגולמי למסירה באוגוסט נסגרו במחיר של 71.49 דולר לחבית, עלייה של 3.4% או 2.33 דולרים, בבורסת הסחורות של ניו יורק. מתחילת השנה, עלה מחיר הנפט הגולמי ב-59%, ולפי תחזית האנליסטים של בלומברג, צפוי מחיר הנפט הגולמי להיסחר בממוצע ברבעון השלישי של השנה במחיר הנמוך ב-16% מרמתו הנוכחית. עוד בשוק הסחורות היום: החוזים על הזהב למסירה באוגוסט נסגרו בניו יורק ירידה קלה, במחיר של 940.7 דולר לאונקייה.



ענקית הנפט הבריטית הולנדית רויאל דאץ'-של מסרה היום כי התקפות של אנשי התנועה לשחרור הדלתא של הניז'ר (mend) אילצו אותה להפסיק את הפעילות של כמה ממתקניה בניגריה.



בשנים האחרונות גברו פעולות המחאה וההתקפות של תושבי מקומיים נגד מתקני נפט באזור הדלתא של נהר הניז'ר בניגריה. זאת, במחאה על הנזק הכלכלי, החברתי והסביבתי הכבד שהם גורמים לכ-20 מיליון בני אדם המתגוררים באזור ולמינים רבים של בעלי חיים נדירים החיים באזור הדלתא, מבוך של נהרות ונחלים שמהווה את אחד מאזורי עצי המנגרובה הגדולים האחרונים בעולם.



דו"ח שהוכן בשנת 2004 בהזמנת רויאל דאץ'-של - חברת הנפט הזרה בעלת הפעילות הנרחבת ביותר בניגריה - קבע כי הקהילות באזור הן מהעניות ביותר בניגריה, וכי שיעור האבטלה באזור גבוה מ-90%. הדו"ח קבע עוד כי נוכחות רויאל דאץ'-של בניגריה מזינה את האלימות באזור הדלתא, וגובה את חייהם של כאלף בני אדם בשנה. עם זאת, החברה מיהרה לחלוק על ממצאי הדו"ח והודיעה שבכוונתה להמשיך לפעול במדינה.



שבטים מקומיים בניגריה, שנושלו מאדמותיהם לטובת קידוחי נפט, תובעים זה עשרות שנים מרויאל דאץ'-של לשלם פיצויים על זיהום מימי נהר הניז'ר ועבור אדמותיהם שנגזלו, שמהן כבר הספיקה החברה לשאוב נפט בשווי של כ-30 מיליארד דולר מאז שנות ה-50.



מאבק בלתי אלים שניהלו בני שבט אוגוני נגד גזילת וזיהום אדמתם בידי רויאל דאץ'-של ובחישתה בפוליטיקה המקומית, עורר תהודה בינלאומית בשנת 95' בעקבות תלייתם של 9 פעילי זכויות אדם מבני השבט, בהם הסופר קן סארו ויווה, שהיה מועמד לפרס נובל לספרות.



מוקדם יותר החודש הסכימה רויאל דאץ'-של - חברת הנפט הגדולה באירופה - לשלם 15.5 מיליון דולר כדי ליישב אישומים נגדה בארה"ב בגין שיתוף פעולה עם המשטר הצבאי לשעבר של ניגריה בהוצאתו להורג של סארו ויווה. בתביעה שהגיש בנו של סארו ויווה, קרן סארו ויווה הבן, מואשמת רויאל דאץ'-של בכך שהשתתפה באופן פעיל במימון מסע טרור שניהלו כוחות אבטחה באזור הדלתא של נהר הניז'ר, ובכך שניסתה לשחד עדים במשפטו של סארו ויווה, אשר בסופו נגזר עליו עונש מוות.



סוכנות האנרגיה הבינ"ל (iea) הורידה היום את תחזית הביקוש העולמי לנפט גולמי לחמש השנים הבאות, בעקבות המיתון הכלכלי העולמי, והעריכה כי הביקוש הגלובלי לא ישוב לרמות של שנה שעברה עד שנת 2012.



iea הורידה את תחזית הביקוש לכל אחד מהשנים עד שנת 2013 בכ-3 מיליון חביות ביום. הביקוש הגלובלי צפוי להגיע ל-86.76 מיליון חביות ביום בשנת 2012, השנה הראשונה בה ישוב ויעלה מעל לרמת הביקוש בשנת 2008 שהיתה 85.76 מיליון חביות ביום.



המשבר הכלכלי העולמי החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה פגע בביקוש לנפט בכלכלות מפותחות וגרם להאטה בצמיחה בביקוש בסין ובהודו. בעוד שהנפילה בצריכה הרגיעה לעת עתה את החשש מפני מחסור בהיצע, עדיין קיימת סכנה כי המיתון יאלץ חברות לצמצם את ההשקעות בתפוקה חדשה, לפי iea.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully