וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיידוף נידון למאסר של 150 שנה - הקהל שאג משמחה

מאת אשר שכטר ונמרוד הלפרן

30.6.2009 / 7:08

יו"ר נאסד"ק לשעבר ברנרד מיידוף הורשע באחת ההונאות הגדולות בתולדות וול סטריט * השופט דני צ'ין: הפשע של מיידוף שיקף רוע יוצא דופן * מיידוף: "אני מצטער - אחיה עם הכאב והייסורים במשך שארית חיי" * קורבנות ההונאה נותרו בינתיים בידיים ריקות



>> ברנרד מיידוף, לשעבר יו"ר נאסד"ק, נידון אתמול לעונש של 150 שנות מאסר - העונש המרבי לעבירות שבהן הואשם - לאחר שהורשע בהונאת פונזי בהיקף של 65 מיליארד דולר. ההונאה שביצע מיידוף נמשכה יותר מ-30 שנה ונחשבת לאחת הגדולות בתולדות וול סטריט.



השופט דני צ'ין אמר בעת הקראת גזר הדין כי מיידוף לא עשה כל שביכולתו כדי לסייע לחקירת ההונאה ולא חשף את כל המידע שברשותו לגבי הפרשה. עוד אמר השופט כי גזר הדין צריך להעביר מסר שלפיו הפשע של מיידוף שיקף רוע יוצא דופן. לאחר הקראת גזר הדין פרץ הקהל בקריאות שמחה.

משמעות העונש החמור היא שמיידוף (71) יבלה את שארית חייו בכלא. לפי החוקים הפדרליים הפליליים בארה"ב, אסיר חייב לרצות לפחות 85% מגזר דינו, גם אם יפגין התנהגות טובה בתקופת מאסרו.







מאות בני אדם, ובהם עשרות מקורבנות מיידוף, הגיעו לבית המשפט כדי לשמוע את גזר הדין. לפני הקראת גזר הדין איפשר השופט לתשעה מקורבנות ההונאה לשאת דברים; מרביתם ביקשו לגזור על מיידוף את העונש המרבי, ואחד מהם אף סיים את דבריו כשפנה למיידוף ואמר: "מי ייתן ואלוהים לא ירחם עליך".



קורבן אחר של ההונאה, מייקל שוורץ, פרץ בבכי ואמר: "תא הכלא של מיידוף צריך להיות ארון הקבורה שלו". שריל ויינסטין, לשעבר מנהלת כספים בארגון הדסה, אמרה בבית המשפט כי במבט לאחור, ההיכרות שלה עם מיידוף היתה הדבר הנורא ביותר שקרה בחייה.



מיידוף לבש חליפה כהה, חולצה לבנה ועניבה וישב בין פרקליטיו כשמבטו מושפל. לפני הקראת גזר הדין התנצל מיידוף בפני קורבנותיו באומרו: "אני מצטער, אני יודע שזה לא עוזר לכם. אחיה עם הכאב והייסורים האלה במשך שארית חיי".



פרקליטיו של מיידוף ביקשו מהשופט לגזור על מרשם 12 שנות מאסר בלבד, בציינם את גילו המתקדם ואת העובדה שהוא התחרט על מעשיו ושיתף פעולה עם החוקרים במאמציהם לאתר את כספי קורבנותיו. איירה לי סורקין, פרקליטו של מיידוף, העריך כי למרשו נותרו 13 שנים בלבד לחיות, לפי חישובי תוחלת חיים, וביקש מבית המשפט לא לגרום למרשו לבלות את שארית חייו בכלא.



לעומת זאת, קורבנות ההונאה דרשו מבית המשפט לגזור עליו את העונש המקסימלי, לפי בקשת התביעה. השופט דיווח כי קיבל יותר מ-100 מכתבים זועמים ממשקיעים שאיבדו את כספם בהונאה, שהציעו לו עונשים שונים שיש לגזור על למיידוף.



אזרח בשם רוברט מיק כתב לשופט: "מיידוף צריך לחיות את שארית חייו מתחת לגשר בארגז קרטון, לחטט בזבל כדי למצוא מזון וביגוד. הוא צריך לחיות באותה רמת החיים שהוא, ללא ספק, גרם לכמה מקורבנותיו". המשקיעה ג'ודית וולינג מניו יורק כתבה לשופט כי לדעתה, יש להשוות את פשעו של מיידוף לרצח: "עליו לקבל את העונש המקסימלי בדומה לאלה שהורשעו ברצח - מכיוון שזוהי משמעות מעשיו".



65 מיליארד דולר ב-30 שנות הונאה



הונאת הענק של מיידוף התפרסה על פני יותר מ-30 שנה ומוערכת ב-65 מיליארד דולר. מיידוף נעצר לאחר שהודה בפני בניו, אנדרו ומארק, כי חברת ההשקעות המוערכת שניהל לא היתה אלא הונאת פונזי, שבה הבטיח למשקיעים תשואה גבוהה במיוחד, אך שילם להם בפועל מכספם של משקיעים עתידיים בלי שביצע ולו השקעה אחת.



היקף ההונאה, שהוערך בתחילה ב-50 מיליארד דולר, הופך אותה לגדולה ביותר בתולדות וול סטריט - גדולה מהתמ"ג של לוקסמבורג ומדינות אפריקאיות רבות. מאז נחשפה ההונאה, לא דיברו בניו של מיידוף עם אביהם וניתקו קשר עם אמם, אף שאינם מאמינים כי שיתפה פעולה עם אביהם.



לאחר גילויה עוררה הונאת מיידוף תגובות קשות בארה"ב, ומיידוף הפך במהרה לאיש הרע שסימל את משבר האמון החריף כלפי המגזר הפיננסי. הפרשה עוררה גם תגובות אנטישמיות רבות בשל יהדותו של מיידוף. ואולם עד מהרה התברר כי מיידוף, שהיה אהוד במיוחד על הקהילה היהודית בארה"ב, הונה בעיקר משקיעים יהודים וארגוני צדקה השייכים להם.



עם אלפי הקורבנות הידועים של ההונאה נמנים מפיק הסרטים האמריקאי-ישראלי ארנון מילצ'ן, השחקן קווין בייקון, קרן הצדקה של במאי הקולנוע סטיבן שפילברג, אוניברסיטת קולומביה ובעל קבוצת הבייסבול ניו יורק מטס, פרד וילפון. בנקים גדולים, בהם בנק ג'ייקוב ספרא, בנקו סנטנדר הספרדי, bnp פאריבה הצרפתי, בנק אוף אמריקה ו-ubs השווייצי, נפלו אף הם קורבן להונאה.



עם הנפגעים מישראל נמנים אגודת ידידי התזמורת הפילהרמונית בארה"ב, עמותת על"ם לנוער במצבי סיכון, הפילנתרופ סטנלי צ'ייס, הטכניון, עמותת הורוביץ ואלי ויזל, חתן פרס נובל לשלום.



בפאנל שנערך במארס ועסק בהונאה אמר ויזל כי הוא ורעייתו מריון הפסידו את כל חסכונותיהם האישיים בהונאה, וכי קרן הצדקה, המסייעת לניצולי שואה בעולם, הפסידה 15.2 מיליון דולר.



"זאת היתה טרגדיה אישית, שבה גילינו כי כל מה שעשינו ב-40 שנה פשוט נמחק", אמר ויזל. "פסיכופט היא מלה נחמדה מדי עבור מיידוף, זה מרמז על כך שהוא סובל ממחלה מסוימת. האיש ידע היטב מה הוא עושה".



הונאת מיידוף הובילה גם לקריסתן של עשרות קרנות שעיקר פעילותן היה תיווך השקעות ולקריסתם של עשרות ארגוני צדקה. המיליארדר עזרא מרקין הואשם על ידי התובע הכללי של ניו יורק בכך שמעל באמונם של מאות מלקוחותיו כאשר השקיע 2.4 מיליארד דולר מכספיהם אצל מיידוף ללא ידיעתם. הבנקאית סוניה קוהן נאלצה לרדת למחתרת מחשש לחייה בעקבות הפגיעה הקשה שספג בנק מדיצ'י שבבעלותה.



אנליסטים הזהירו - הרשויות לא חקרו



במשך השנים הזהירו משקיעים ואנליסטים מפני מיידוף לאחר שחשדו בתשואות הגבוהות שהציג, גם בתקופות קשות של משברים פיננסיים וכלכליים. הארי מרקופולוס, מנהל השקעות לשעבר אשר ניסה ללא הועיל להזהיר את רשות ניירות ערך בארה"ב (sec) מפני הונאת מיידוף במשך קרוב לעשור, העביר מידע על ההונאה ל"וול סטריט ג'ורנל" לפני יותר משלוש שנים, אך בעיתון העדיפו שלא לחקור ולפרסם את הפרשה.



הרגולטורים בדקו את חברת ההשקעות של מיידוף לפחות שמונה פעמים ב-16 השנים האחרונות, אך לא חשפו את ההונאה. ב-2001 פירסם המגזין "בארונ'ס" מאמר שמתח ביקורת על התשואות שהציג מיידוף והעלה חשד כי מדובר בפלילים.



מאז התגלתה הונאת הענק שביצע מיידוף בדצמבר 2008, הוא היה נתון במעצר בית בדירתו המפוארת במנהטן, ששווייה מגיע ל-7 מיליון דולר. לאחר שהודה במארס 2009 ב-11 סעיפי האישום נגדו, ובהם הונאת ניירות ערך, הונאה באמצעים אלקטרוניים והלבנת כספים, התגורר מיידוף בתא קטנטן בבית כלא במנהטן.



בניו של מיידוף, אחיו פיטר ורעייתו רות נחשדו אף הם במעורבות בפרשה, אך עדיין לא הואשמו; עם זאת, בכירים המקורבים לתביעה אמרו כי לאחר מתן גזר הדין למיידוף יתמקדו הרשויות בחקירת מעורבותם בהונאה.



בשבוע שעבר ספגו מיידוף ורעייתו מהלומה נוספת, לאחר שהשופט צ'ין הודיע על כוונת הרשויות לחלט את נכסיהם, כולל בתיהם בפאלם ביץ' שבפלורידה ובלונג איילנד שבניו יורק, דירת הפאר במנהטן, מכוניות המרצדס-בנץ והפולקסוואגן, יאכטות, פסנתר כנף ששוויו 39 אלף דולר, וכלי כסף בשווי 65 אלף דולר. רכושם המוחרם של בני הזוג, המוערך ב-170 מיליון דולר, ישמש פיצוי לקורבנות ההונאה.



רות מיידוף קיבלה רשות לשמור 2.5 מיליון דולר במזומן, אך נאלצה לוותר על נכסים בסך 80 מיליון דולר, אשר לטענתה היו שייכים לה.



בינתיים נותרו קורבנות ההונאה בידיים ריקות. עד כה זוהו 1,341 מחזיקי חשבונות שהפסידו כ-13 מיליארד דולר. אלה שהשקיעו ישירות במיידוף אמנם יקבלו פיצוי של עד 500 אלף דולר מתאגיד ההגנה על משקיעים בניירות ערך (spic), אך רבים שהשקיעו במיידוף באמצעות קרנות מתווכות, לא יהיו זכאים לפיצוי פדרלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully