וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרפורמה במס בריאות - לקחת מהחלשים ולתת לחזקים"

מאת רוני לינדר-גנץ

30.6.2009 / 7:08

בעקבות חשיפת TheMarker



>> תגובות נזעמות בעקבות הפרסום אתמול ב-themarker על הרפורמה המתוכננת במס הבריאות. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, אמר: "אפעל בכל הדרכים העומדות לרשותי כדי לשא יושת שום מס נוסף שיפגע באזרחים מהשכבות החלשות. מנכ"ל קופת חולים לאומית, ניסים אלון: "החוק שמתכנן האוצר הוא חוק אנטי סוציאלי שמשמעותו לקחת כסף מהחלשים ביותר ולתת אותו לחזקים".



אתמול פורסם כי משרד האוצר מקדם מהלך במסגרת חוק ההסדרים שבו תשונה שיטת גביית מס הבריאות באופן שיגדיל משמעותית את התשלום החודשי של עובדים המשתכרים פחות מ-2,775 שקל בחודש. עובדים אלה, שמספרם מוערך בכ-350 אלף ונמנים עם השכבות החלשות בחברה, יחויבו לשלם סכום קבוע של עד 90 שקל בחודש בגין ביטוח בריאות, באופן רגרסיווי בלי קשר לשכרם.

כיום משלמים העובדים 3.1% משכרם, כך שעובד ששכרו החודשי הוא 1,000 שקל המשלם כיום 31 שקל כמס בריאות בחודש, יידרש לשלם מעתה כ-90 שקל - עד פי 3. הסכום ייקבע על ידי הקופה בה מבוטח העובד, והוא יהיה קבוע לכל מבוטחי הקופה.



באוצר מסבירים כי הגבייה נועדה להגביר את התחרות על המחיר בין הקופות שיוכלו לגבות תשלום נמוך יותר מ-90 שקל, וכי התיקון נועד לתקן עיוות לפיו דווקא מקבלי הקצבאות ואנשים שאינם עובדים נדרשים לשלם היום דמי ביטוח בריאות מינימליים של 92 שקל בחודש. המהלך צפוי להכניס לקופת המדינה 300-350 מיליון שקל בשנה, מתוכם 150 יעברו לקופות והשאר לתקציב המדינה.



לדברי אלון, "נכון שמי שמרוויח יותר מ-35 אלף בחודש ישלם מעכשיו יותר, אך זו אוכלוסייה קטנה ושולית. הבעיה המרכזית שמציקה לי היא שדווקא החלשים מאוד, אלה שאין להם כסף לשלם לתרופות, יממנו את ההטבות למעמד הביניים. לדוגמא אדם שמרוויח עשרת אלפים שקל בחודש, קצת מעל השכר הממוצע, וקופת החולים שלו תחליט למשל לגבות 70 ולא 90 שקל - ירוויח 20 שקל בחודש, שהם 240 שקל בשנה. לעומת זאת אשה שעובדת בחצי משרה ומרוויחה 1,500 שקל ומשלמת היום 50 שקל מס בריאות, תידרש עכשיו לשלם 70 שקל. כלומר, היא תשלם יותר ואילו החזק ממנה ישלם פחות בחודש".



יו"ר ההסתדרות הרפואית, יורם בלשר, מתקומם גם הוא על ההצעה: "העלאת המס לשכבות החלשות היא ביטוי קיצוני למגמה מוכרת של האוצר להכביד את הנטל על שכבות אלה". בלשר מתקומם על כך שרק 150 מיליון מתוך הגביה שמוערכת בכ-300-350 מיליון שקל תועבר לקופות: "העובדה שהולכים לגבות כספים תחת מס בריאות ולא להקצות את כולם לבריאות - זו שערורייה. אנחנו מתנגדים לכך בתוקף, זה ירע את המצב ויגדיל את הפערים בבריאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully