וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדים הזרים כאתנן פוליטי

אסף אדיב

30.6.2009 / 7:08

עובדים זרים



>> עכשיו זה רשמי: הממשלה קבעה המשך יבוא של יותר מ-20 אלף עובדים זרים לחקלאות בשנים הבאות, בניגוד להמלצות והחלטות קודמות. זהו ללא ספק אתנן שמן תמורת הצטרפות מפלגת העבודה לקואליציה והבטחת הרוב לממשלה.

למרות המשבר הכלכלי והחשש מעלייה באבטלה והעוני, הממשלה ממשיכה לשרת קבוצה אינטרסנטית צרה. במקום לקבוע מדיניות שמייצרת מקומות עבודה עבור נשים בפריפריה, מעדיפה הממשלה את בעלי הממון והכוח.



ב-2007 אימצה ממשלת אולמרט את המלצות ועדת אקשטיין לנושא העובדים הזרים. לפי דו"ח אקשטיין היה אמור מספר העובדים הזרים בחקלאות לרדת מ-29 אלף ל-5,000 תוך שש שנים. הדו"ח גם קבע כי ב-2010 תופסק העסקת עובדים זרים בבניין. המסמך שנחתם כעת קובע את המשך היבוא של עובדים זרים בשיעורים של יותר מ-20 אלף עד 2014; הפסקת ההעסקה של עובדים זרים בבניין נדחתה ל-2012; והפיקוח הבינלאומי התאדה.



כל זה נעשה לאחר שהחקלאים הכשילו את הפיילוט לעידוד העסקת ישראלים בחקלאות. התוכנית היתה אמורה לסבסד העסקת 300 ישראלים בחקלאות. אלא שעם סיום הגיבוש של נוהל הפיילוט ופירסומו על ידי משרד החקלאות, התברר שהחקלאים פשוט מתעלמים ממנו והפרויקט נגנז.



מבחינת החקלאים, הכשלת הפיילוט השתלמה. עם כניסת שלום שמחון למשרד החקלאות, כל הניסיונות לערוך שינוי הוקפאו. עתה ברור כי כל הדיבורים הקודמים היו לא יותר מפטה מורגנה. החקלאים לא התכוונו לקלוט עובדים ישראלים; משרד התמ"ת לא התכוון להעמיד את יבוא העובדים תחת פיקוח בינלאומי; והאוצר לא התכוון לכפות הורדה של מכסות לעובדים זרים ולהתמודד עם בעיית האבטלה.



האבסורד הוא שהנסיגה של הממשלה מהתחייבויות קודמות נעשית על רקע של משבר כלכלי ושיעורי אבטלה עולים. פירוש ההחלטה הוא מתן אור ירוק לניצול עשרות אלפי עובדים זרים, החלשת שוק העבודה ודחיקת שכבות שלמות של עובדים מקומיים לאבטלה. את המדיניות בעניין יש לעצב בכפוף למצב שוק העבודה ולצורכי המלחמה באבטלה ובעוני. תפקיד הממשלה הוא לתת פתרון לבעיות חברתיות ולא לשרת קבוצות לחץ אינטרסנטיות.



הכותב הוא מנכ"ל עמותת מען

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully