וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם התקשורת צריכה להיות שקופה

יהודה שפר

30.6.2009 / 7:08

שקיפות עיתונאית



>> אחד האמצעים החיוניים להבטיח פעולה תקינה של השלטון במדינה דמוקרטית הוא קיומה של ביקורת אזרחית המסתייעת בעיתונות חופשית, זו המכונה לעתים הרשות הרביעית.

כך, לצד גופי החקירה והמודיעין פועלים עיתונאים, תחקירנים ועמותות שחרתו על דגלן את המאבק בשחיתות ובפשיעה והמהווים חלק חשוב במאמץ להבטיח אכיפה שוויונית, הוגנת ויעילה של החוק. למרות פעולתם החיובית של כל אלה קיימת סכנה לניצול לרעה של הבמה הציבורית מצד עבריינים וחשודים כדי לפגוע בגופי אכיפת החוק וביעילות פעולתם, וכדי להשפיע על דעת הקהל בקשר עם אכיפת החוק, תוך קידום אינטרסים פרטניים של מי שנחשדים בביצוע עבירות.



דוגמאות לכך הן סיקור מגמתי בעיתונות של עבירות מסוימת, מידת חומרתן או דרך אכיפתן, דיווחים והדלפות על חקירה ספציפית, או פרסום כתבות תדמית של אדם החשוד בפלילים. דוגמאות נוספות הן פניות של עמותות בדרישה לחקור, להעמיד לדין או להסגיר אדם זה או אחר, או פרסומים ופניות המכוונים ספציפית נגד גופי אכיפה או אישית נגד עובדיהם. הסכנה לניצול לרעה גבוהה במיוחד בעבירות הקשורות לפשיעה המאורגנת ולהלבנת הון ולעבירות שחיתות שבכולן יש בעלי אינטרסים כלכליים וקשרים פוליטיים המפעילים צבא של יחצ"נים העלולים לנצל לרעה את חופש העיתונות וההתאגדות.



אין כל טעם להציע חקיקה שתגביל את חופש הביטוי, שכן ניזקה של חקיקה כזו רב מתועלתה, אך בהחלט יש מקום לדרוש כי ייקבעו כללים שיבטיחו יותר שקיפות לגבי מקורות המימון והאינטרסים הכלכליים העומדים מאחורי פרסומים ופניות. כך לדוגמה, יש לשקול קביעת כללים שיחייבו עורך של כלי תקשורת לפרסם לצד כתבת תחקיר או ראיון העוסקים באכיפת חוק את כל האינטרסים הכלכליים שיש לאותו כלי תקשורת בקשר עם מי שעלול להיפגע מאכיפת החוק. בדומה, יש לבחון כלל שיקבע כי עמותה הפונה לרשות אכיפה או לביהמ"ש בעניין הקשור לאכיפת חוק והמבקשת זכות עמידה, תהיה חייבת לחשוף לציבור את כל מקורות המימון של פעילותה. זכות העמידה לריב את ריבו של אדם אחר או של הציבור היא ראויה במקרים רבים, אך מתחייבת שקיפות שתבטיח כי הציבור אכן יודע מי עומד מאחורי הפנייה לבית המשפט.



כשם שאנו דורשים מן המכהנים בשלוש רשויות השלטון להימנע מלטפל בכל עניין שלגביו יש חשש לניגוד עניינים, כך ראוי גם לרשות הרביעית לפרסם את האינטרסים הכלכליים והתרומות העומדים מאחורי פעולתה המבורכת. שקיפות זו תקטין הסיכוי של ניצול לרעה ותבטיח כי לציבור יהיו כלים טובים יותר לבקר את מידת השוויון וההגינות שבאכיפת החוק.



הכותב הוא ראש הרשות לאיסור הלבנת הון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully