וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עבר בראש של מצא

עמית בן-ארויה

30.6.2009 / 7:08

שוחד חדשני



>> גם סניגורים בפרשת השחיתות ברשות המסים, שגורסים כמובן לחפות הקליינטים, מודים כי התנהלות ג'קי מצא, רואה חשבון ומשפטן מוערך ביותר, מביכה. וזאת ללא קשר לשאלה אם בסופו של משפט יורשע או יזוכה.

מטריד שבישראל ממונה אדם צעיר ומוכשר, מחד גיסא, לחיץ ומעיך באורח קיצוני, מאידך גיסא, להיות גובה המס הראשי. חומר הראיות רצוף שיחות סתר בהן מתרפס ומתנצל מצא בפני אנשי העסקים קובי בן גור ויורם קארשי. האחרון הוא אחיה של שולה זקן, מי שהיתה ראש הלשכה של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. לפי התזה של הפרקליטות, מצא האמין שמינויו למנהל הרשות התקבל בזכות פועלם של קארשי וזקן ולכן הוא חייב להם. מחריד לגלות כי אותו מצא נהג להפיס את דעתם של הצמד בן גור-קארשי כשלא עמד בציפיותיהם. הוא נהג לנמק בפניהם - באחת הפעמים בפגישה אפלה בתחנת דלק - מדוע לא הצליח לעמוד במשימה שהציבו לו ולהבטיח פיצוי. מצא, כך מצביעות הראיות, התערב בהליכי מכרז כדי להשפיע על מינוי אנשי שלומם של בן גור וקארשי וזאת באמצעות מסרים למועמדים האחרים שעליהם להסיר מועמדותם.



השאלה המרתקת, משפטית וציבורית, היא אם בית המשפט יקבל את צורת השוחד החדשנית. לא מזומן במעטפות כמו במשפט הירשזון ובחשדות נגד אולמרט אלא מינוי אדם לעמוד בראש פירמידה שלטונית כדי שיצ'פר אחר כך בהתאם. חומר החקירה מורה כי אכן מצא פעל לקידום ענייניהם של קארשי ובן גור: הוא מינה וקידם עובדים בהתאם לדרישותיהם, וכן שיתף אותם בקבלת החלטות בנוגע למינוי וקידם עובדים. לפי החשד, כדי שמעמדם של קארשי ובן גור ברשות יתחזק, מצא איפשר לשניים להודיע למועמדים לקידום על מינויים הצפוי או על אי קידומם לפני ההודעה הרשמית.



מבחינת המדינה, אין משמעות רבה לשאלה אם בן גור וקארשי הביאו בסופו של דבר למינויו של מצא לראש הרשות. מה שרלוונטי, לגישת המדינה, הוא מה התרוצץ בראש של מצא, מה שמכנים בעולם המשפט "היסוד הנפשי של העבירה". מצא היה משוכנע, לפי תיאוריה זו, כי לפעולות של בן גור וקארשי היתה תרומה מהותית למינויו.



הסניגורים מתפלצים מטענה זו. לדידם, לא ניתן להרשיע אדם בקבלת שוחד על בסיס דבר מה שהאמין בו בלבד. והרי הוא מונה כדין, לפי החלטת ממשלה, ואין ראיות למעורבות חיצונית במינוי. העמדות המשפטיות המקוטבות מצביעות כבר בשלב זה על סיכוי נמוך להסדר טיעון. צפוי לנו משפט מרתק שבו ייחשפו אורחות חייו של מצא לפני ואחרי מינוי למנהל הרשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully