וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש זיופים ביבוא האישי, אבל אי אפשר להעניש את כולנו"

מאת דניאל שמיל

30.6.2009 / 7:08

מתווכי היבוא האישי מגיבים להאשמות של משרד התחבורה על זיופי מסמכים ודוחים את הטענה כי היבוא האישי נועד לעשירים: "רוב המכוניות עולות פחות מ-200 אלף שקל"



>> המשרדים של g&k, חברת יועצים ליבוא אישי, נמצאים במתחם "חצי חינם" בחולון. על רקע תפאורת פלסטיק של פירות ענקיים ופסלי בקבוקים של נוזלי ניקוי, ולצד כרזות המבשרות על הנחות ומבצעים, המשרד משתלב יפה - חנות לחלומות במבצע מיוחד. גם בתוך המשרד יש תפאורה - ריהוט מעץ מגולף ומנורות ירוקות - שאמורה לשדר יוקרה ופאר. ואולם הרושם הזה נפגם מעט כאשר מבחינים בערימת הצמיגים השעונה על הקיר.



את החברה הקימו לפני שנתיים אורי גולן-הכהן ומוטי קקון, אחרי שעבדו בצד השני של המתרס. גולן-הכהן היה מנהל המכירות של אוטו-דיל - החברה המוכרת מכוניות משומשות של צ'מפיון מוטורס, וקקון עבד בחטיבת המכוניות הפרטיות של יבואנית מרצדס, כלמוביל.








כעת, מקימים השניים ארגון חדש, "איגוד יועצים ומתווכים ליבוא אישי", שמטרתו העיקרית תהיה לפעול נגד מסקנות הוועדה שהקים משרד התחבורה לבחינת היבוא האישי. עמם חברים בארגון גם שי הרשקוביץ, מנכ"ל חברת יבוא אישי-ישיר, מאיר בן-צור מהינומה מוטורס - אחת החברות הבולטות בענף היבוא האישי שבעליה, בן-צור ושי זגא, חשודים בהעלמת מס בגובה מיליוני שקלים - וכן שבעה נציגים של יועצי יבוא אישי ועמילי מכס.



לפי המסקנות המסתמנות של הוועדה, יוגבל גיל המכוניות שמגיעות לישראל לשנה (במקום שנתיים כיום), תוחמר הבדיקה של המסמכים כדי למנוע זיופים, ויתאפשר יבוא של מכונית אחת לשנתיים לכל בית אב.



משרד התחבורה מזלזל



אתם מנסים ליצור תדמית ישרה, אבל משתפים פעולה עם הינומה, נגדה מתנהלת חקירה על העלמות מס.



קקון: "קודם כל, הם לא נמצאו אשמים. אחרי גל הכתבות על היבוא האישי חיפשו להתלבש על מישהו בתחום. הינומה משכה תשומת לב. הם החנו את המכוניות שלהם באמצע רחוב המסגר, מטר מב.מ.וו".



זה גם דבר תמוה. איך זה שלמתווכים יש מלאי משלהם?



קקון: "אלה מכוניות משומשות, מעסקות טרייד-אין מול מכוניות מיבוא אישי".



איך אפשר להגדיר אתכם? אתם קוראים לעצמכם "נותני שירותים", אבל זו הגדרה כללית מאוד.



גולן-הכהן: "אנחנו יועצים. אנחנו מלווים את הקונה בתהליך של קניית רכב מיבוא אישי".



משרד התחבורה טוען שעל פקידיו מופעל לחץ בלתי סביר לאשר יבוא אישי, שכולל איומים וצעקות.



גולן-הכהן: "זו טענה חלשה. משרד התחבורה הוא לא המקום היחיד בו מופעל לחץ. בביטוח לאומי יש מקרים הרבה יותר קשים ושם מתגברים על העניין בעזרת מאבטחים. לא יכול להיות שהתפקיד שלך זה לתת שירות ואתה נמנע מלתת אותו. הם משתמשים במנגנונים של מענה טלפוני, שאף אחד לא עונה בו, ומכתבים שחוזרים אחרי שלושה חודשים. הם מערימים קשיים לא צפויים. התקנות משתנות כל חודש, ועד שהם מגיעים לטפל ברישיון יבוא, המסמכים שלו כבר לא מספיקים".



קקון: "התופעה של לחץ על הפקידים קיימת, אבל לפני שמאשימים, כדאי לבדוק גם את החלק של משרד התחבורה. המנגנון של המשרד לא היה ערוך לקבלת קהל בצורה אינטנסיווית, והיחס מתנשא ומזלזל. אנשים באים לירושלים ולא מקבלים יחס, אז זה מעורר זעם".



הטענה היא שמסמכים רבים מזויפים.



גולן-הכהן: "אנשים זייפו מסמכים ויש משהו לא לגיטימי בענף, אבל אתה לא יכול להעניש את כולם. הרוב הוא לא רמאי ולא שקרן".



רשות המסים פירסמה נתונים לפיהם לרבע מהמביאים מכונית ביבוא אישי אין הכנסה מוכרת למדינה, ו-10% מרוויחים פחות משכר מינימום. זו שיטה חדשה להלבנת הון?



גולן-הכהן: "זו הצגה מגמתית של הנתונים. צריך לבדוק גם מה הערך של המכוניות שאותם אנשים מביאים. יש אנשים עם חסכונות ומקורות שונים. גיל שוויד מושך בכספומט סכום של 3,900 שקל אבל יכול לקנות כל מכונית שהוא רוצה. לגבי המכונית, למה אדם שקנה ג'יפ גרנד-צ'ירוקי ב-160 אלף שקל שונה ממי שקנה מאזדה 6 באותו סכום?"



חלק מהמכוניות משמשות לעסקים, וגם זה בניגוד לחוק.



גולן-הכהן: "זו באמת תקנה מטופשת. למה אני לא יכול להשתמש במכונית לעסק שלי?"



למה הכסף מועבר דרככם ולא ישירות לדילר בחו"ל?



קקון: "הדילר בארה"ב מכיר אותנו ויש לנו תקשורת עסקית איתו. העברת הכסף היא לא תהליך פשוט ויש חובת דיווח. אנחנו מנוסים בזה ומדווחים לרשויות המס ודרך הבנק".



איזה סוג של אחריות אתם נותנים? גם אם לא אחריות טכנית, האם יש לכם חבות מול הלקוחות?



גולן-הכהן: "לי אסור לתת אחריות לאף אחד. יש אחריות מאותו דילר שמכר את המכוניות בחו"ל ויש ביטוח נגד נזקים בהובלה. הלקוח יודע בדיוק מה הוא מזמין. יש מספר קטלוגי ומידע על כל הפרטים של הרכב".



אבל אתם נותנים שירות ייעוץ, האם אין לכם אחריות על התהליך שאתם מלווים?



גולן-הכהן: "יש יועצים שקבלו מכתב מעורך דין (בשל חוסר שביעות רצון הלקוחות), בעיקר בעסקות טרייד-אין. אחרי שמכרת את המכונית של הלקוח, המצב הוא בלתי הפיך ואי אפשר לבטל את העסקה. אנחנו לא קיבלנו מכתבים כאלה. בגדול, הלקוח מקבל את כל המידע ומקבל את ההחלטות. אם אתה מתנהל מולו בצורה ישרה וגלויה, אין סיבה שיבוא אליך בטענות. אנחנו מבקשים מכל מצטרף לעמותה להציג תעודת יושר (הכוונה היא לכל מצטרף חדש, ד"ש)".



איך יודעים מה העבר של המכונית? מה אתם בעצם מכניסים לישראל?



קקון: "80% ויותר מהמכוניות שנמכרות בישראל הן משומשות, אבל בארה"ב יש מידע מלא ומאוד קל לדעת מה העבר של האוטו".



גולן-הכהן: "צריך לדעת ממי אתה קונה, ולהשקיע בבדיקה בהתאם לרמת הסוחר בארה"ב".



אתם שולחים לקוחות לאולם התצוגה? להתרשם מהמכוניות אצל היבואנים ואז להזמין אותן ביבוא אישי?



גולן-הכהן: "אנחנו לא צריכים. אנשים באים אלינו מבושלים, אחרי שכבר בדקו באולמות התצוגה ובקשו הצעות מחיר מהיבואן".



העמותה מבקשת להילחם על זכויות הצרכנים, אבל אתם בעצם מייצגים עשירים שמחפשים הנחות על ג'יפים יוקרתיים.



גולן-הכהן: "אנשים אמידים היו הלקוחות הראשונים של היבוא האישי, כי הם יודעים לזהות הזדמנויות עסקיות. כיום המצב כבר שונה לגמרי ורוב המכוניות שמגיעות הן במחיר של פחות מ-200 אלף שקל, כמו ג'יפ גרנד-צ'ירוקי ושברולט אפלנדר".



איך אתם מתכננים לפעול בארגון החדש? מה בכוונתכם לעשות?



גולן-הכהן: "אנחנו נפעל בדרכים משפטיות ובקידום חקיקה כדי להסדיר את מעמדם של העוסקים בתחום, ונפעיל פיקוח וביקורת על משרד התחבורה".



קקון: "אם משרד התחבורה יחשוב על טובת הצרכן, יאכוף את התקנות ולא יכביד על כל העוסקים בענף, יהיו פחות זיופים ופחות רמאויות. אני מקווה שמשרד התחבורה ייתן יד לארגון הזה ויבין שהוא יכול להיעזר בנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully