וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: הישראליות התאוששו, האמריקאיות לא

שמואל שוסטר

30.6.2009 / 19:14

בניגוד לבורסה הישראלית שמציגה חציון מושלם, וול סטריט מתקשה להתאושש. מדד הישראליות בנאסד"ק, לעומת זאת, עלה ב-27%

בעוד שבישראל המדדים נעו רק לכיוון אחד - כלפי מעלה, בוול סטריט הדברים אינם כה ברורים. מדד S&P 500 המרכז את 500 החברות הגדולות בשוק האמריקאי עלה מתחילת 2009 רק בכ-1.7%. דאו ג’ונס שעוקב אחר החברות התעשייתיות המובילות בתחומן בכלל רשם ירידה של כ-3.5% במהלך אותה התקופה. מבין המדדים המובילים, נאסד"ק היה היחידי שרשם עליה משמעותית לאחר שטיפס ב-16.3%.

בחודשים האחרונים נראה כי השווקים רק עולים אך יש לזכור כי 2009 החלה בכיוון שונה לחלוטין. עד למרץ עוד נעו השווקים בכיוון השלילי וברבעון הראשון איבד מדד S&P 500 למעלה מ-40% מערכו. השינוי הגיע ב-9 למרץ, אז התחלפה המגמה והמניות החלו בנסיקה כלפי מעלה. מאותו היום טיפס מדד S&P 500 ב-37%, נאסד"ק הוסיף 44% ודאו ג'ונס עלה ב-28%.

עבור הישראלים, נאסד"ק, המרכז באופן היסטורי חברות טכנולוגיה רבות, מהווה את המדד המייצג, שכן רבות מהחברות הישראליות בחרו להיסחר בו משיקולי נוחות ותנאי סף מקלים. הישראליות, שהיו הראשונות להימכר בתקופת המשבר היו גם הראשונות להתאושש מתחילת השנה ומדד המניות הישראליות שנסחרות בנאסד"ק זינק בכ-27%.

בין המניות הישראליות בלטה בעלייה יצרנית ציוד התקשורת על גבי האינטרנט ווקלטק שהכפילה את ערכה למעלה מ-6 פעמים מתחילת השנה. חברות נוספות שרשמו עליות חדות הן אמפל אמריקן - חברת האחזקות שבשליטת המיליארדר יוסי מימן שקפצה ב-341% וקליקסופטוור, מפתחת התוכנות לניהול עובדים בשטח שעלתה ב-240%. למרות העליות החדות שהפגינה אמפל היא עדיין נסחרת במחיר הנמוך בכ-40% בהשוואה לרמות בהן נסחרה לפני כשנה.

תחום הביוטכנולוגיה נחשב בחודשים האחרונים כאחד ממגזרי ההשקעה החמים ביותר. על פניו נראה כי הבאזז עשה את שלו וחברות הביו טכנולוגיה היו בין הישראליות שרשמו את העליות החדות ביותר. עם הבולטות שבהן ניתן למנות את קומפיוג’ן, הפועלת בתחום הביו-אינפורמטיקה ורשמה זינוק של 363% מתחילת 2009. קומפיוג'ן אינה לבד, פלוריסטם, שחוקרת את תחום תאי הגזע עלתה ב-217% ורוזטה ג'נומיקס טיפסה ב-166%.

על רקע החוזק שהפגינו חברות הביו-טכנולוגיה בולטת החולשה של מגזר התקשורת. המשבר, שהביא עימו עצירה של הזמנות וצמצום חד בהוצאות על חידוש תשתיות תקשורת הביא לפגיעה קשה ביצרניות ציוד התקשורת והשבבים הישראליות. חברות אלו, לא רק שלא ניצלו את המומנטום החיובי בשוק, אף רשמו ירידות שערים חדות מתחילת השנה. בין הבולטות: DSPG שנחלשה ב-12%, אודיוקודס איבדה 9% וביגבנד שהשילה 6%. דווקא נייס, שהייתה אחת המניות הישראליות הטובות בשנים האחרונות סיכמה את המחצית הראשונה של השנה כמעט ללא שינוי בהשוואה למחירה בסוף 2008.

מניות ישראליות נוספות שבלטו במחצית השנה האחרונה: טאואר עלתה ב-165% (אם כי עדיין נסחרת בכ-55% מהרמות של אמצע 2008), אינקרדימייל זינקה ב-133% (והשלימה עליה שנתית של 85%), אורבוטק התחזקה ב-113% (אך עדיין חסרים לה 35% לעומת השנה שעברה) וגילת לווינים, שהוסיפה 73% (אך עדיין נסחרת רק בכמחצית משוויה לפני שנה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully