וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "אני קורא על אופוריה וחושכות עיניי"

עומר רבין

1.7.2009 / 14:01

שר האוצר בכנס קיסריה: "האופוריה בשווקים מוגזמת. יש אינדיקטורים חיוביים - אבל זה מעט מדי". התחייב כי העלאת המע"מ זמנית בלבד

"אנחנו נמצאים עדיין בעיצומו של המשבר. האופוריה בשווקים מוקדמת. אני קורא על 'אופוריה' ו'סימנים מעודדים' וחושכות עיניי. ההתאוששות של שוק המניות לא מעידה על התאוששות כללית ויציאה מהמשבר, ויידרשו כוחות רבים וסובלנות רבה לפני שנראה את קיצו. הדרך עוד ארוכה", כך אמר שר האוצר, יובל שטייניץ בכנס קיסריה למדיניות כלכלית לאומית של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

לדברי שטייניץ, "העולם חווה את אחד מהמשברים החמורים בעת המודרנית. אנו רואים חרדה של ממש ותחושה של איום ממשי על הכלכלות הגדולות בעולם. אנו חשים היטב את ההשלכות גם עלינו: יש לנו צמיחה שלילית, עלייה באבטלה, אנחנו חווים ירידה קשה של קרוב ל-25% ביצוא ובמדינה ש-45% מהתמ"ג שלה מבוסס על יצוא זו מכה קשה".

שטייניץ שלח ביקורת מרומזת על עמיתיו במפה פוליטית, "בקרב חברים בממשלה ובכנסת יש כאלה שנוהגים בנאיביות, ומתנהגים כאילו זו שנה רגילה, כאילו סדר העדיפיות בכל העולם לא ברור. חינוך, פריפריה, בריאות - הכל חשוב. אבל בראש סדר העדיפויות בעולם כולו - וגם אצלינו זה צריך להיות כך - המשק והכלכלה עומדים במקום הראשון".

שטייניץ הצליח גם לגלות אופטימיות באשר לביצועים העתידיים של המשק ואמר: "אנחנו יכולים גם בתקופה הזו להסתכל בספיוק ובגאווה על הכלכלה הישראלית שלמרות המשבר מתגלה ככלכלה עמידה ובריאה באופן יחסי - וגם העולם מבחין בכך".

"אף שר אוצר לא אוהב להעלות מיסים"

באשר לגל ההתייקרויות שנכנס לתקופו הלילה וכולל בין היתר את מחירי הלחם והדלק אמר שטייניץ כי "העלאת המע"מ היא צעד זמני לשנה וחצי. אף שר אוצר לא נהנה להעלות מסים אבל אנחנו חייבים את המקורות האלו למען שמירת התעסוקה, כושר הייצור והיצוא בתקופה משברית. הכל נעשה אחרי מחשבה רבה ואנו שלמים עם המהלך הזה".

מרבית משתתפי הפורום, בהם כלכלנים בכירים וכן חברי כנסת מסיעות רבות בכנסת הביעו במושב הפתיחה של הכינוס ביקורת נוקבת כלפי הממשלה וטענו כי לא ייתכן שהיא בוחרת להוריד את מס ההכנסה לעשירים במקביל להעלאת המע"מ ונקיטת צעדים הפוגעים בשכבות החלשות. שטייניץ, שמתפקד כיו"ר הכינוס ונכח במושב המדובר לכל אורכו, בחר שלא להתייחס לטענות בנאומו אך הבהיר בשיחה עם עיתונאים לאחריו: "כל כלכלן בעמדתו - לדעתינו מתווה של הורדת מס הכנסה וחברות מהיום עד 2016, חשוב ביצירת ציפיות לעתיד. כבר היום אנחנו רואים שחברות בינלאומיות שמגיעות הנה מסתכלות גם על הפרמטר הזה, כשהן שוקלות האם להשקיע בישראל או במדינות אחרות".

באשר לפגיעה הצפויה בשכבות החלשות שייפגעו מהעלאת המע"מ אך לא יהנו מהפחתה ההדרגתית במס הכנסה אמר שטייניץ, "מי שיהנה מהפחתות המסים זה מעמד הביניים, שמרגיש מקופח כבר שנים, אלה המרוויחים בין 10,000 ל-25 אלף שקלים. וגם הם ייהנו רק בעוד שנתיים שלוש. באשר לשכבות החלשות, חיזוק הקצבאות (קצבת זקנה, ילדים וכו') יש בו פיצוי ואף מעבר לכך על ההעלאה הזמנית במע"מ - בנוסף חשוב לזכור שבנינו מבנה מדורג לסיוע לאימהות להקלט בשוק העבודה וגם כאן הכיוון הכללי מסתמן כנכון" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully