וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופות החולים מייקרות את ההשתתפות העצמית

רוני לינדר-גנץ

2.7.2009 / 9:14

ייקור התעריפים נובע מעלייה של כ-4% במדד יוקר הבריאות. קופ"ח לאומית -היחידה שלא ייקרה התעריפים. ליצמן: בקרוב נפרסם את עמדת המשרד בנושא

ההוצאה הפרטית לבריאות בישראל, שהיא מהגבוהות בעולם, מוסיפה לעלות: אתמול ייקרה קופת החולים מכבי את תעריפי ההשתתפות העצמית של מבוטחיה בכמה שירותים, והצטרפה בכך לייקור שחל בקופות החולים כללית ומאוחדת כבר במאי. כך, למשל, מחיר ביקור אצל רופא משפחה או רופא נשים עלה מ-6 ל-7 שקלים. ההתייקרות לא חלה על תרופות.

חוק ביטוח בריאות ממלכתי מאפשר לקופות לעדכן אחת לשנה את מחירי ההשתתפויות בהתאם לעליית מדד יוקר הבריאות. השנה עלה המדד בשיעור גבוה של 3.89% - בין השאר, בעקבות פסק הבוררות בעניין שכר הרופאים, שבו נקבעה העלאה של 24% בשכר הרופאים.

קופת חולים לאומית היא היחידה שעדיין לא העלתה את תעריפי ההשתתפות העצמית שלה, אף שיש לה אישור רשמי לעשות כן. מהקופה נמסר כי היא רואה בכך חלק מהתחרות עם הקופות האחרות, וכי לא החליטה עדיין מתי תעלה את התעריפים ובאיזה שיעור.

בנוסף, בעקבות העלאת שיעור המע"מ מ-15.5% ל-16.5% עומדים להתייקר גם תעריפי ההשתתפות העצמית בתרופות בסכום כולל של 20 מיליון שקל בשנה.

במשרד הבריאות לא מרוצים מהעלייה בתעריפי ההשתתפויות העצמיות, שכבר כיום מכבידים מאוד על המבוטחים ובמקרים רבים אף מונעים מהם קבלת טיפול. עם זאת, מדובר בעדכון אוטומטי, שהמשרד חייב לאשר על פי חוק.

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שהכריז כמה פעמים כי יפעל להפחתת ההשתתפות העצמית, אמר ל-TheMarker: "הנושא נמצא בבדיקה. המשרד מתכוון לפעול לביצוע שינויים מהותיים בגביית ההשתתפויות העצמיות ובקרוב יפרסם את עמדתו ואת תוכנית הפעולה שהוא מגבש".

לדברי בכיר במשרד הבריאות, "בחוק קיים מנגנון אוטומטי שמאפשר לקופות להעלות את התעריפים גם אם לא היתה להן עלייה בהוצאות בפועל. למרבה הצער, אין מנגנון הפוך שמגן על המבוטחים, למשל מנגנון עדכון אוטומטי של סל הבריאות".

ההשתתפויות העצמיות הן אחד התחומים הבעייתיים במערכת הבריאות, שכן הן מייקרות את ההוצאה הפרטית על בריאות, מונעות ממבוטחים מהשכבות המוחלשות נגישות לטיפולים ופוגעות בעיקרון השוויון - אחד מעקרונות היסוד בחוק ביטוח בריאות ממלכתי.

באחרונה פירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים לפיהם ישראל היא השנייה בעולם אחרי ארה"ב בשיעור ההוצאה הפרטית לבריאות, המהווה 43% מההוצאה הלאומית לבריאות. לפי נתוני משרד הבריאות, ההכנסות של קופות החולים מהשתתפויות עצמיות של מבוטחים בתרופות, טיפולים ושירותים שבסל ב-2007 היו 2.1 מיליארד שקל - מקור הכנסה מרכזי המהווה כ-7.5% מכלל הכנסותיהן.

באחרונה נידונה בכנסת הצעת חוק של ח"כ חיים אורון לבטל את ההשתתפויות העצמיות, אך היא נפלה, בהתנגדות הממשלה. לדברי אורון, "העלייה בהוצאה הפרטית והירידה בציבורית מחריפות, ושיעורי ההשתתפות העצמית הם כבר מזמן מעבר למה שחשבו שנכון כשחוקק חוק הבריאות. יותר אנשים משלמים מכיסם, ומי שאין לו - לא זוכה בשירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully