וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יש להם להסתיר?

ליאור דטל וצבי זרחיה

5.7.2009 / 9:10

תשעה שרים וסגני שרים, ביניהם יובל שטייניץ וסילבן שלום, לא הגישו הצהרות הון למבקר המדינה - עברו על כללי ניגוד העניינים

שרים וסגני שרים הפרו את כללי ניגוד העניינים החלים עליהם ולא מסרו עד כה הצהרות הון למבקר המדינה. זאת, בניגוד לכללים שנקבעו על ידי ועדה ציבורית ואושרו על ידי הכנסת. על פי כללים אלה על סגני שרים ושרים להגיש בתוך 60 יום מתחילת כהונתם פירוט למבקר המדינה על היקף נכסיהם ומקורות ההכנסה שלהם ושל משפחתם בשנה שקדמה למינוים.

עד עתה לא הגישו את הצהרת ההון תשעה שרים וסגני שרים: שר האוצר יובל שטייניץ, השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, השר לנושאים אסטרטגיים משה יעלון ושרת הקליטה סופה לנדבר. גם הצהרתו של שר התיירות סטס מיסז'ניקוב לא התקבלה במשרדי מבקר המדינה, אם כי מלשכתו נמסר כי שלח אותה יותר מחודש לאחר מינויו לתפקיד.

סגני השרים שלא מסרו את הצהרות ההון שלהם הם סגן שר החינוך מאיר פרוש ושני סגני שרים שכיהנו בממשלה הקודמת - סגן שר הביטחון מתן וילנאי וסגן שר האוצר יצחק כהן. גם סגנית השר לענייני גמלאים, לאה נס, לא שלחה את הצהרת הון. בלשכתה טוענים כי קיבלה הארכה בעל פה ממשרד המבקר שלאחריו שלחה בקשה בכתב, אך במשרד המבקר נמסר כי בקשה כזו לא התקבלה ולא אושרה.

את הצהרת ההון היו תשעת השרים וסגני השרים להגיש עד 30 במאי 2009; כלומר חלפו כמעט 100 ימים מתחילת כהונתה של הממשלה - והדיווחים עדיין לא הגיעו למבקר. עוד כמה שרים וסגני שרים לא הגישו הצהרת הון אך קיבלו ארכה ממשרד מבקרה המדינה. מקורות בכנסת מתחו בסוף השבוע ביקורת חריפה על השרים וסגני השרים שלא הגישו את הצהרת ההון.

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, צפוי לזמן בימים הקרובים את השרים וסגני השרים שלא הגישו את ההצהרות ולדרוש מהם הסברים. ההערכה היא שבעקבות חשיפת שמותיהם הם יזדרזו להגיש את ההצהרות למבקר לפני שיזומנו להופיע אישית בפניו. ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "מבקר המדינה מוציא בימים אלו תזכורות לשרים וסגני השרים שעברו על הכללים. אם התזכורות לא ייענו בהקדם, יוזמנו השרים או סגני השרים לבירור אצל מבקר המדינה".

שרים וסגני שרים מחויבים להעביר למבקר המדינה הצהרת הון בתוך 60 יום מתחילת כהונתם, מדי שנה ובסוף כהונתם. על מבקר המדינה לבדוק כי מגישי ההצהרות וקרובי משפחתם לא נמצאים בניגוד עניינים וכי לא קיבלו כספים נוסף על משכורתם במהלך הכהונה.

לעומת זאת, חברי הכנסת מחויבים להגיש הצהרות הון ליו"ר הכנסת. הצהרות ההון של חברי הכנסת נותרות חתומות בכספת ולא נבדקות על ידי המבקר. הצהרות ההון הן של השרים וסגני השרים והן אלה של חברי הכנסת נותרות חסויות מעיני הציבור. במשינות המערב, פרט לצרפת ולישראל, מתפרסמות הצהרות ההון של נבחרי הציבור.

הצעות: החוק יחייב

באחרונה הוגשו לכנסת שתי הצעות חוק הקוראות להחמיר את הנוהל ולחייב על פי חוק את נבחרי הציבור להצהיר על ההון שלהם. על פי ההצעה הראשונה, שהגישו ח"כ שלי יחימוביץ' וח"כ אופיר פינס, יש לחייב חברי כנסת, ראשי רשויות מקומיות וחברי מועצות מקומיות להגיש הצהרת הון שנתית שתפורסם באינטרנט. הצעה שניה הוגשה על ידי ח"כ יולי תמיר וח"כ ניצן הורוביץ. זו מחייבת מועמדים לראשות ממשלה, סגני שרים ושרים להגיש הצהרת הון לוועדה ציבורית שתקבע אם לחשוף את הדו"חות בפני הציבור. לפי הערכות, אף שרוב השרים מצהירים כי הם תומכים בשקיפות - סיכוייהן של הצעות החוק הללו לעבור קלושים.

הנבחרים מגיבים: כבר שולחים

כיצד מסבירים השרים וסגני השרים את העיכוב הארוך? מלשכתו של שטייניץ, נמסר כי הצהרת ההון תוגש בימים הקרובים. גם מלשכתו של שלום נמסר כי ההצהרה תוגש בימים הקרובים וכי התעכבה בגלל אישורים טכניים. מטעמו של יעלון נמסר כי מדובר בעיכוב הנובע מטעמים ביורוקרטיים, וכי ההצהרה תוגש בימים הקרובים.

מלשכתה של לנדבר נמסר כי השרה כבר הגישה את הצהרת ההון לפני כמה שבועות ליו"ר הכנסת, ולכן אין צורך להגישה גם למבקר המדינה. עם זאת, כפי שצוין, שרים מחויבים בהגשת ההצהרה למבקר ולא ליו"ר הכנסת.

מלשכתו של שר התיירות מיסז'ניקוב נמסר כי השר פועל לפי החוק וכי לפני יותר מחודש לאחר כניסתו לתפקיד הגיש הצהרת הון כמתחייב למבקר המדינה.

ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה: "למשרד מבקר המדינה לא הגיעה הצהרת הון מהשר סטס מיסז'ניקוב. על פי הנוהל, מגיש ההצהרה מקבל מענה בכתב ממשרד מבקר המדינה. במקרה זה לא נמצאה ההצהרה ולפיכך לא נשלחה תשובה".

סגן השר יצחק כהן אמר כי יגיש את ההצהרה בקרוב. מלשכת וילנאי נמסר כי הוא מעביר במשך השנים דיווח שוטף למבקר המדינה אודות הונו העצמי. גם הפעם יועבר הדיווח באופן מלא, וזאת לאחר סיום ההליך עם רואה החשבון.

דוברו של פרוש מסר כי סגן השר נמצא בחו"ל ולא ניתן להשיגו לקבלת תגובה.

הדובר של נס מסר כי סגנית השרה קיבלה ארכה בעל פה ממשרד מבקר המדינה להגיש את ההצרה לאחר המועד הקבוע בכללים, ומיד לאחריו שלחה בקשה בכתב למשרד המבקר.

בתגובה נמסר ממבקר המדינה: "הבדיקה העלתה שוב שאין בקשת דחייה לסגנית השר נס. בקשת דחייה יש להגיש בכתב. החלטת מבקר המדינה, להיענות או לא, ניתנת אף היא בכתב. על פי החוק על השרים וסגני השרים להגיש את הצהרות ההון שלהם רק למבקר המדינה, ולא לגוף אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully