וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו נלחץ - וקיבל את ההחלטה הלא נכונה

מוטי בסוק

7.7.2009 / 8:25

הפחתות מסים היו ספינת הדגל של נתניהו - אתמול הוא הסכים לקיצוץ של 50% בהפחתות המתוכננות. רה"מ משנה את דעתו בהתאם לדברי האיש האחרון שאיתו הוא משוחח

הפחתות מסים היו ספינת הדגל של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עוד מתקופת מערכת הבחירות. בחודשים האחרונים הוא תמך בהפחתות מסים, בניגוד לעמדתם של כל הכלכלנים, כולל נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, ובניגוד לעמדות הפרשנים הפוליטיים. אתמול הוא הסכים לקיצוץ של 50% בהפחתות המסים המתוכננות, הגורע מקופת המדינה 2.3 מיליארד שקל.

נתניהו התנהג אתמול כפי שמבקריו הגדולים מגדירים אותו - "לחיץ", משנה את דעתו בכל רגע בהתאם לדבריו של האיש האחרון שאתו שוחח, וכזה שאינו מסוגל לקבל החלטה בעניין בעל חשיבות משנית לחלוטין. אחת הסיבות המרכזיות להחלטתו היתה ההודעה החד-משמעית של מנהיג ש"ס, הרב עובדיה יוסף, לפיה יש להתנגד להטלת מע"מ על פירות וירקות. סיבה נוספת היתה תמיכה של שרים מהליכוד בהצבעה מצפונית בכנסת בסוגיית המע"מ.

במשך היום היו רגעים שבהם נתניהו החליט ללכת עם הצעת הפשרה לפיה תבוצע הפחתת מע"מ מדורגת על פירות וירקות, למרות הודעת ש"ס וכמה מחברי הכנסת של העבודה כי יצביעו נגד הצעה זו. בכל מקרה היה לו רוב בוועדת הכספים ובמליאת הכנסת, לאחר שיהדות התורה וישראל ביתנו הבטיחו לו את תמיכתם.

החלטתו הסופית של ראש הממשלה התקבלה בניגוד לעמדתם של כל יועציו הכלכליים. בישיבה שהתקיימה בלשכתו שלשום סוכם כי הוא יתמוך בהטלת המע"מ על פירות וירקות משתי סיבות: האחת, משום שאין כל סיבה - כלכלית, פוליטית, או מוסרית - לאי הטלה של מס כזה; והשנייה, כדי להוכיח שראש הממשלה אינו לחיץ.

יועציו ומקורביו של נתניהו סברו כי ההצבעה על הטלת המע"מ יכולה וצריכה להיות ההזדמנות שלה חיכו זמן רב, להוכיח כי נתניהו הוא מנהיג שאינו נרתע מאיומים. ואולם אתמול התברר שוב כי ברגעי הכרעה נתניהו אינו מתייעץ עם איש - ובסופו של דבר מקבל את ההחלטות הלא-נכונות.

שר האוצר יובל שטייניץ לא היה שלם עם החלטתו של נתניהו. בשבועות האחרונים הוא ניהל מערכה חריפה להטלת מע"מ על פירות וירקות, מכיוון שחשב שמדובר בעיוות היסטורי והאמין שיש הזדמנות פוליטית להעביר את ההחלטה. שטייניץ התווכח רבות על העניין עם ראש הממשלה, אך בימים האחרונים הבין כי נתניהו מתחיל להתקפל ואינו מוכן לביצוע המהלך הפוליטי. אף שהתנגד לעמדת נתניהו, החליט שר האוצר לתמוך בה, משום שהאמין כי ראש הממשלה הוא הקובע האחרון בכל הנושאים, כולל בנושאי כלכלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully