וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמנכ"ל האוצר הבא יוותר כבר עכשיו על הצלחה

דפנה פפר

9.7.2009 / 21:59

שר בלי נוצות, ראש ממשלה שיודע הכל, חבורת יועצים לא יוצלחים וח"כים שמפזרים כסף בלי הכרה. ד"ר דפנה פפר לא ממליצה לחיים שני ללכת למילואים בשירות הציבורי

מנכ"ל חברת נייס חיים שני עומד, כנראה, להתמנות לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר במקום ירום אריאב, שהודיע על פרישתו. ראוי לעודד כל איש עסקים וכל מנהל בכיר להשתלב בתפקיד ציבורי, ולתרום מניסיונו ומידיעתו לכלכלת המדינה, ובוודאי שאדם מיוחד ומנהל מוכשר כשני ראוי שבעתיים לעידוד על לכתו "לשירות מילואים" לאומי. שירות זה גם כרוך, בין היתר, בירידה של כשבעים אחוז בשכר ובתגמולים, ממה ששני השתכר בנייס. עוד היבט הראוי להערכה בצעד של שני.

חברת נייס נסחרת בבורסות תל אביב וניו יורק. תחת ניהולו של שני היא יצאה ממשבר בו היא היתה נתונה, וכעת היא בתקופה של פריחה עסקית נפלאה. שני קנה חברות, ניצל את היכולת הטכנולוגית של נייס בתחום הקלטות דיגיטאליות, וידע להצעיד את החברה לשיאים. השמועה גם אומרת, שנייס המשגשגת תרכוש בסכום עתק את מתחרתה "ורינט" מקבוצת "קומברס", על מנת להשתלט על השוק העולמי של הקלטות דיגיטאליות. כל זה נעשה, ואולי גם יעשה, תודות לחיים שני שכבר הפך למודל לחיקוי אצל מנהלים בכירים רבים.

בתוך הסערות העסקיות והכלכליות, באופן יוצא דופן ומעורר השראה שני מצליח להימנע מחשיפה תקשורתית מיותרת, ולתת את כל הבמה לנייס עצמה. האיש יודע להתגבר על האגו, ונדמה שבניגוד למנהלים רבים הוא אינו חובב תקשורת. יצא לי ללמד מספר סטודנטים שעובדים בנייס, ומהם שמעתי דברי הערכה על שני גם כאדם חם ואנושי ולא רק בוחן מאזנים ונתונים יבשים.

סביבת עבודה מקצועית וראויה

אבל כשאני חושבת על מה שצפוי לשני באוצר חיוך קל עולה על שפתיי. מעליו יכהן שר אוצר שמעליו יכהן שר על לענייני כלכלה, ומסביבו יחוגו שרים "חברתיים" חצי כלכליים כמו אלי ישי, בן אליעזר, ברק ושמחון. מסביב ישייטו בכירי ההסכם הכלכלי עופר עיני ושרגא ברוש וברקע יזמזמו חברי כנסת הידועים בשתקנות וצניעות כלכלית כמירי רגב, ציפי חוטובלי, שלי יחימוביץ' ועוד מביני דבר.

עם הגברדיה הכלכלית הזו סביבו שני יצטרך לתפקד. ועוד לא הזכרנו את פרופ' עומר מואב, אורי יוגב ולשכת ביבי, שחלקה גם "מבין גדול" בכלכלה. אני תוהה כמה זמן ייקח לו להבין שהוא נמצא בתיאטרון אבסורד.

גם הבטחות ששטייניץ בוודאי הבטיח כמו "יכולת השפעה מכרעת" או "דיבור ישיר עם ביבי", יש לקחת בערבון מוגבל. גם אם נתניהו עצמו הבטיח לשני ש"נקשיב בלב חפץ לכל הכרעותייך כבדות המשקל וניישמם", ראוי ששני יחשוב פעמיים לפני שיענה להצעה.

עם האנשים האלה שני יתקשה לעבוד ולו חודש ימים. גם אדם שקול ומאופק כמוהו יתקשה לעמוד מול פוליטיקאים, שמטרתם העיקרית היא להוציא בכל דרך עוד כסף מהקופה הציבורית ולחלק לקהל בוחריהם. שני אינו עסקן, אלא איש עסקים שמורגל בקודים עסקיים ברורים ובהיררכיה מוגדרת ומתפקדת. הסיכוי שלו לפגוש מערכת דומה באוצר שווה לסיכוי שלי לזכות בלוטו.

להתרוצץ בין שטייניץ לגפני? בין עיני לפואד? לשמוע את משנתם הכלכלית של אנשים שמעולם לא ניהלו עסק אבל מומחים בכלכלה ויודעים ה-כ-ל? זה לא בשבילך חיים שני. חבל על זמנך ויכולתך.

* הכותבת היא כלכלנית, חברת סגל המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully