וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק לונדון מחכה: איזיג'ט תפעיל טיסות גם לשוויץ

זהר בלומנקרנץ

10.7.2009 / 11:37

חברת התעופה, המציעה כרטיסים מוזלים, הודיעה השבוע על טיסות בקו ת"א-לונדון. עכשיו היא מתכננת גם קו מוזל לשווויץ

המרחק בין תל אביב ללונדון התקצר השבוע באופן משמעותי, עקב ההודעה של חברת התעופה איזיג'ט (Easyjet) כי תפעיל קו טיסות מוזלות (Low Cost) מלונדון לנתב"ג. המחיר, מסרה החברה, יהיה נמוך ביחס למחירי הטיסה כיום - החל ב-100 ליש"ט בלבד (כ-280 דולר).

איזיג'ט לא מתכוונת לשבור רק את השוק של הטיסות ללונדון. ל-TheMarker נודע כי החברה מתכוונת להפעיל גם קו משווייץ לישראל וממנה, לאחר שנחתם הסכם תעופה חדש בין שתי המדינות. ואולם ההודעה הנוכחית של איזיג'ט, כי תתחיל בנובמבר לבצע שש טיסות משדה התעופה לוטון בלונדון לנתב"ג, היא זו שיצרה סערה בשוק התעופה. ההודעה הפתיעה לא רק את האנשים שמתכוונים לטוס לאי הבריטי בקרוב, אלא גם יצרה טלטלה בקרב החברות שמציעות כיום טיסות סדירות במסלול בריטניה-ישראל - אל על, בריטיש איירווייס ובריטיש מידלנד (bmi).

אל על אף החלה באחרונה להפעיל קו טיסות נוסף משדה התעופה לוטון בלונדון לנתב"ג וממנו. החברה הישראלית מילאה את החלל שהותירה אחריה חברת טומפסון פליי, מקבוצת טואי, שהפסיקה את טיסותיה מלוטון. כניסתה של איזיג'ט במחיר כרטיסי טיסה מוזלים בקו מלונדון תגביר את התחרות ותאיים על שלוש חברות התעופה.

"כל תחרות היא מרגשת", אומר מנכ"ל bmi בישראל, סבסטיאן ויינשטיין. "איזיג'ט תתחרה בשלושתנו. ואולם אין מה להשוות בין המוצר שאנו מציעים לבין המוצר שלהם. איזיג'ט פונה מראש לפלח שוק שרגיש למחיר. אני לא בטוח שבישראל מוכנים עדיין למוצר כזה בטיסות Low Cost של חמש שעות".

ויינשטיין גם מפקפק באמיתות ההודעה על המחיר של 100 פאונד: "זהו מחיר 'חלון' בלבד שנועד למשוך נוסעים. על המחיר הזה ייתוספו הוצאות כמו דמי העלאת מזוודות ואוכל, או לקבלת מקום ישיבה מועדף במטוס. המחיר הסופי יהיה גבוה, ורק מספר מצומצם של מקומות בטיסה יימכרו במחיר מינימום".

לדבריו, "התחרות תכתיב את גבולות הגובה של מחיר כרטיסי הטיסה בכל חברה. עדיין יש לי עלות שונה משלהם, ואני נותן גם הרבה יותר לנוסעים. ייתכן כי נפתח באסטרטגיה אגרסיווית, אך אפשר שלא".

bmi עצמה מוכרת כיום כרטיסי טיסה בהחל מ-465 דולר במחלקת תיירות, כולל כל המסים וההיטלים. החל ב-13 ביולי תעלה החברה את משקל הכבודה המותרת בטיסות ללונדון וממנה במחלקות היוקרה מ-30 ק"ג ל-40 ק"ג. המשקל המותר במחלקת התיירים יישאר בלא שינוי.

גם בבריטיש איירווייס בישראל נערכים לתחרות באיזיג'ט. לדברי מנהלת החברה, יעל קטן, "אני מברכת על כל מתחרה חדש שנכנס לשוק. מי שייהנה מכך הוא ציבור הלקוחות, משום שהיצע המושבים בקו ימשיך לגדול ומחיר כרטיסי הטיסה ימשיך לרדת. כבר כיום רמת המחיר של כרטיסי הטיסה ורווחי חברות התעופה נמוכים ב-30%-40% לעומת הקיץ אשתקד".

לטענת קטן, מחיר המינימום שמציעה איזיג'ט מתייחס לעונת השפל בענף הנסיעות - מנובמבר - שבו מחיר כרטיסי הטיסה נמוך ממילא וחברות התעופה נוקטות במחירי מבצע מיוחדים. "אפשר שאיזיג'ט תמשוך את מחיר כרטיסי הטיסה בקו ללונדון עוד למטה, אך להערכתי לא באופן משמעותי, מכיוון שהם נמצאים כבר עתה בתחתית, עקב התחרות הרבה", אומרת קטן.

בעתיד: טיסות מוזלות לכל אירופה

התוכנית של איזיג'ט להפעיל גם טיסות מישראל לשווייץ וממנה תוכל להתבצע משום ששתי המדינות חתמו על הסכם תעופה חדש בסוף יוני. כיום מפעילה החברה השווייצית סוויס שתי טיסות יומיות מציריך לנתב"ג, ואילו חברת אל על מפעילה כ-12 טיסות בשבוע מנתב"ג לציריך ולז'נווה. התנהלות זו היא כתוצאה מהסכם תעופה ישן, שאין עוד רבים כמותו, שלפיו רק חברת תעופה סדירה אחת מורשה לפעול מצד כל מדינה.

לפי ההסכם החדש, שנחתם בין סגן מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), אבי בן חור, ומקבילו השווייצי פונטנה ג'נגו, חברות תעופה נוספות יוכלו להפעיל טיסות סדירות בין שתי המדינות. כל צד יוכל למנות שתי חברות תעופה סדירות להפעלת טיסות נוסעים בכל אחד מהיעדים שבין ישראל לשווייץ. ההסכם החדש מאפשר לכל מדינה להפעיל 24 טיסות נוסעים סדירות, לעומת 17 טיסות עד כה.

מכיוון שאיזיג'ט רשומה ופועלת גם משווייץ, הודיעו ראשי החברה למנכ"ל משרד התחבורה היוצא, גדעון סיטרמן, על כוונתם לבצע טיסות גם משווייץ לישראל.

"בשנה האחרונה בלבד נחתמו עשרה הסכמי תעופה חדשים עם מדינות באירופה, המאפשרים לחברות תעופה נוספות להפעיל טיסות סדירות בין ישראל למדינות אלה", אומר סיטרמן. "מדובר בין השאר בספרד, צרפת, בריטניה, בלגיה ואיטליה".

לדבריו, עם השלמת המשא ומתן על הסכם תעופה אחיד בין ישראל למדינות האיחוד, תוכל איזיג'ט לבצע טיסות מכל יעד באירופה לישראל.

איזיג'ט מפ עילה 175 מטוסים בכל אירופה. בטיסותיה לישראל וממנה היא תשווק גם חבילות נופש, שיכללו בתי מלון והשכרת רכב. החברה הגדילה את מספר נוסעיה ב-2008 מ-38 מיליון ל-44 מיליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully