וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כי"ל מסלימה המאבק בחיפה כימיקלים

יורם גביזון

14.7.2009 / 17:13

המלחמה בין יצרנית האשלג לחיפה כימיקלים עולה מדרגה: כיל הודיעה על הכפלת מחיר אספקת האשלג ל-560 דולר לטונה

חברת כי"ל מחדשת את המלחמה בחיפה כימיקלים על מחיר האשלג שהיא מספקת לה. כיל הודיעה לחיפה כימיקלים שתגבה ממנה את המחיר הבינלאומי המקובל עבור אספקת האשלג - 560 דולר לטונה - החל מיולי 2009. כיל מתכוונת לגבות מחיפה כימיקלים 622 דולר לטונה עבור האספקות שכבר נעשו ביוני 2009 ובכך היא מצטרפת למעשה למגמת הפחתת המחירים בשוק האשלג.

הסכסוך בין חיפה כימיקלים לכי"ל החל בפברואר 2009 כאשר חיפה כימיקלים פנתה למפקחת על המחירים במשרד התמ"ת בדרישה שמחיר האשלג יהיה מפוקח ובמקביל החלה בלחץ ציבורי להכנסת מחיר האשלג לפיקוח כולל הפגנות של עובדיה. חיפה טענה כי כיל נהנית מגישה מונופולית למשאב טבע וגובה ממנה מחיר שמותיר בידיה רווחי עתק זאת בניגוד לנעשה ברוסיה שבה כפה ולדימיר פוטין ראש הממשלה על יצרני האשלג למכור אשלג לחברות רוסיות במחיר מסובסד שנמוך משמעותית מהמחיר הבינלאומי.

בעקבות הלחץ הציבורי שיזמה חיפה כימיקלים, התקיים דיון משותף בוועדת הכספים ובוועדת העבודה בנושא מחירי האשלג שתוצאתו הסכמה על מינוי בורר שיקבע את נוסחת מחיר האשלג שיימכר על ידי כי"ל לחיפה כימיקלים החל ממאי 2009 וב-10 השנים שלאחר מועד הבוררות.

ההסכם שגובש על ידי ועדת הכספים קבע שעד לפסק הבוררות תשלם חיפה כימיקלים לכי"ל מחיר של 300 דולר לטונה, כלומר כמחצית המחיר הבינלאומי באותה תקופה כשמחיר האשלג שייקבע על ידי הבורר יוחל רטרואקטיבית החל ממאי 2009.

לנוכח ההסכם, הפסיקה המפקחת על המחירים במשרד התמ"ת את הטיפול בבקשתה של חיפה להחיל פיקוח מחירים על האשלג. כיל כותבת במכתבה לחיפה כימיקלים כי לתדהמתה נודע לה שלמרות ההסכמה שהושגה בעניין קביעת המחיר בדרך של בוררות, פנה מנכ"ל חיפה כימיקלים נדב שחר לראש הממשלה ולמפקחת על המחירים במכתב ב-8 ביוני 2009 בדרישה להחיל את משטר פיקוח המחירים על מחירי האשלג.

כי"ל טוענת שחיפה כימיקלים הסתירה ממנה את דבר הפנייה למפקחת על המחירים במטרה שמחיר האשלג יפוקח. כי"ל קובעת כי "אין מנוס מהמסקנה שחיפה מעולם לא התכוונה לכך שהמחיר יקבע בהליך של בוררות וכי כבר כשהסכימה בישיבה בכנסת להליך של בוררות לא היתה לה שום כוונה לקיים את התחייבותה, וכי הסכמתה למסלול של בוררות נועדה לחלץ מחיר נמוך במיוחד מכיל עבור האשלג בתקופת הביניים".

כי"ל טוענת כי לנוכח ההפרה היסודית והבוטה של הסכם הבוררות וביזוי החלטות הכנסת, היא מכריזה חד צדדית על ביטול הסכם הבוררות ועל תקפותו של המחיר הזמני.

כי"ל דורשת מחיפה כימיקלים 689 אלף דולר עבור הפרשי מחירים לגבי כמות של 2,100 טונה אשלג שסופק לחיפה כימיקלים במאי 2009, סכום של 8.6 מיליון דולר עבור הפרשי מחירים בגין האשלג שסופק לחיפה כימיקלים ביוני 2009. כי"ל תובעת מחיפה כימיקלים 4.3 מיליון דולר לגבי הכמות שסופקה עד ל-13 ביולי 2009. כי"ל תובעת מחיפה כימיקלים לספק לה בטוחות בגין הסכומים שהיא חייבת וזאת בתוך 7 ימים ובהעדר בטוחות לשלם את הסכומים מיידית. אם תספק חיפה כימיקלים את הבטוחות הנדרשות, היא תקבל תנאי אשראי של שוטף + 60 יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully