וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומי: המשק עבר את נקודת השפל

טל לוי

22.7.2009 / 19:38

בנק לאומי בסקירה אופטימית במיוחד: "ניתוח מרבית האינדיקטורים להתפתחות הפעילות הכלכלית מלמדים בעת האחרונה על שיפור ו/או קצב צמצום איטי יותר"

בנק לאומי מציג היום סקירת אופטימית במיוחד ומציין בראש הסקירה כי "מתרבים הסימנים שהמשק עבר את נקודת השפל". הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, עידכן כלפי מעלה את התחזיות ומעריך כעת כי הצמיחה בשנת 2009 תהיה שלילית בשיעור של כ-0.7% בלבד ובשנת 2010 היא צפויה להסתכם בשיעור חיובי של כ-2%.

תקופת משבר קצרה יחסית

בפמן פירסם בדצמבר 2008 מחקר שבדק כמה זמן נמשכת תקופת מיתון. תקופות של ירידה בפעילות הכלכלית בישראל, בהתבסס על שינויים חודשיים במדד המשולב. הממצאים העלו כי בשלושת העשורים האחרונים היו 5 תקופות בלבד בהן ירד המדד ברצף ב-4 חודשים או יותר כאשר תקופות הירידה נעו בין 28-8 חודשים ובממוצע כ-16 חודשים (לעיתים במהלך התקופות נרשמו חודשים בהם המדד לא ירד). משמעות הדבר היא כי תקופות של ירידה במדד אינן קצרות; עם זאת, אם יתברר כי חודש יוני אכן מסמן את נקודת המפנה, הרי שתקופה של כ-10 חודשי ירידה במדד המשולב קצרה יחסית לתקופות קודמות של צמצום בפעילות הכלכלית. בהתחשב בעוצמת המשבר העולמי הנוכחי, מדובר בנתון הראוי לציון חיובי בהקשר של המשק הישראלי.

משכו הקצר יחסית של המיתון הנוכחי קשור למאפייני המשק בכניסה למשבר, כאשר יסודותיו הכלכליים (fundamentals) איתנים ובפרט בתחומי התקציב, מאזן התשלומים, יציבות המחירים ושמרנות המערכת הבנקאית. זאת, בניגוד מוחלט למצב במדינות מערביות רבות. לכן עוצמת המשבר בישראל היתה עד כה מתונה יחסית לעולם ואמצעי המדיניות שננקטו עם הכניסה למשבר ובמהלכו היו בהתאם.

על רקע זה, היציאה מהפעלת אמצעי המדיניות המיוחדים שננקטו (לדוגמא, ההרחבה המוניטרית הניכרת), ייתכן שתהיה מוקדמת יותר בישראל יחסית למדינות המערביות הגדולות. במבט קדימה, נראה כי הסימנים להתאוששות הביקושים המקומיים במשק הישראלי צפויים לפצות באופן חלקי על הפגיעה ביצוא, שהוא מנוע צמיחה חשוב של המשק (במשק האמריקאי, לדוגמא, המצב שונה מאוד, עם פגיעה חזקה יותר בצריכה הפרטית והתאוששות בתחום סחר החוץ). "בהתחשב בכך, אנו מעדכנים כלפי מעלה את התחזיות ומעריכים כעת כי הצמיחה בשנת 2009 תהיה שלילית בשיעור של כ-0.7% בלבד ובשנת 2010 היא צפויה להסתכם בשיעור חיובי של כ-2%".

המשך מגמת הצימצום

בחודש יוני עלה המדד המשולב לבחינת מצב המשק המתפרסם על ידי בנק ישראל ב-0.2% בהשוואה לחודש הקודם. זאת, לאחר ירידה רצופה של 10 חודשים. העלייה החודש נבעה בעיקר משיפור בנתוני סחר החוץ של המשק. לצד זאת, נתוני התעשייה מצביעים על המשך מגמת הצמצום, אם כי בקצב איטי יותר בהשוואה לראשית השנה. נתוני המסחר אף מצביעים על מגמת התרחבות בחודשים האחרונים כאשר נתוני המכירות של רשתות השיווק לרביע השני של השנה מחזקים מגמה זו.

המדד המשולב, המתפרסם מידי חודש, מהווה מדד להתפתחות הפעילות הכלכלית בישראל ומתואם באופן חיובי עם התפתחות התוצר של המשק. כאשר בוחנים את התפתחותו הרבעונית של המדד המשולב לאחרונה ניתן לראות כי לגבי הרבעון השני של השנה הוא מצביע על קצב ירידה מתון יותר בהשוואה לקצב הירידה שנרשם ברבעון הראשון של 2009. בהתבסס על המתאם המתואר בגרף בין המדד המשולב לתמ"ג, נראה כי לאחר צמיחה שלילית בקצב שנתי של 3.7% ברביע הראשון, עשוי הרבעון השני להצביע על קצב צמיחה הנע בין 2%- ל-0%, במונחים שנתיים. במידה שמגמת ההתאוששות במדד המשולב תימשך על פי התוואי הנוכחי גם במחצית השנייה של 2009, הרי שאז צפוי התוצר כבר לחזור למגמת צמיחה חיובית, אך מתונה.

בהודעתו באשר למדד המשולב ציין בנק ישראל כי "מוקדם להעריך האם עלייה זו מסמנת תפנית במחזור העסקים". אמנם, סנונית אחת עדיין אינה מבשרת את בוא האביב, אך בבנק לאומי סבורים כי ניתוח מרבית האינדיקטורים להתפתחות הפעילות הכלכלית מלמדים בעת האחרונה על שיפור ו/או קצב צמצום איטי יותר. בפרט, מדובר בנתונים מתחום הצריכה הפרטית ופחות בתחום ענפי התעשייה, אשר קצב התאוששותם צפוי להיות איטי יותר בהתחשב בתלות של המשק הישראלי במצב הכלכלי בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully