וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובה עקף את מימן

אבי בר-אלי

23.7.2009 / 10:31

עיסקת ענק לתשובה: חברת החשמל תרכוש מקבוצת דלק ונובל אנרג'י 5 מיליארד קוב בחמש השנים הקרובות במיליארד דולר

חברת החשמל סיכמה עם שותפות ים-תטיס, קבוצת דלק ונובל אנרג'י על חוזה לרכישת גז טבעי בחמש השנים הקרובות בהיקף של מיליארד דולר - כך נודע ל-TheMarker.

כפי שפורסם בשבוע שעבר ב-TheMarker, ניהלו חברת החשמל ושותפות ים תטיס מגעים מתקדמים לרכישת הגז הטבעי לאחר תקופת הקפאה בת כשנה. מדובר במכרז שפירסמה חברת החשמל לפני כשנה וחצי לאספקת עד 5 מיליארד מ"ק גז טבעי (5 BCM) למשך חמש השנים, החל משנת 2009, אשר אמורים להסיק את תחנות הכוח המוקמות במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל. כפי שפורסם, למכרז אשר נסגר בחודש מאי אשתקד ניגשו שתי מציעות בלבד: שותפות ים תטיס שבבעלות קבוצת דלק (53%) ונובל אנרג'י (47%) - וכן ספקית הגז המצרית EMG. שותפות BG (בריטיש גז) לא הגישה לבסוף הצעה.

לאור תגליות הגז האחרונות והבעיות באספקת הגז הרציפה ממצרים לישראל, הוקפא המכרז בשנה החולפת עד התבהרות תנאי השוק החדשים. זאת, גם על רקע הדחייה במועדי הקמת תחנות הכוח עבור תוכנית החירום. כעת נודע כי באחרונה חידשה החברה את המשא ומתן לרכש הגז תוך שהיא מעניקה עדיפות לשותפות ים-תטיס על-פני הגז המצרי.

ים תטיס חתמה עד היום על הסכמי אספקת גז עם חברת החשמל, תחנת הכוח הפרטית של פז באשדוד, מפעלי נייר חדרה, תחנת הכוח הפרטית של דלק באשקלון וכי"ל. היקפם של חוזים אלה מוערך ב-21.5 BCM מתוך מאגר של כ-30 BCM, כך שזכייה במכרז זה של חברת החשמל עשויה למצות את פוטנציאל שיווק הגז במאגר (שכן נדרשת העמדת רזרבה של כ-30% לצד הגז המסופק).

למשא-ומתן מתקדם אין זה כל קשר לגז במאגרי "תמר" ו"דלית", שם צפויה חברת החשמל לנהל משא ומתן נפרד לרכש הגז. אולם ייתכן כי ים-תטיס עשויה לגלות גמישות גבוהה יותר במשא ומתן לאור עתודות הגז העומדות לרשות השותפות בזכות אחזקותיהן (68%) במאגרים החדשים שנתגלו.

שותפות ים תטיס התבטאו בעבר בדבר האפשרות להציע לחברת החשמל "גשר" באמצעות חוזה ארוך-טווח לאספקת גז מהמאגר מארי-B שמול חופי אשקלון ולאחר הידלדלותו להמשיך את האספקה ממאגרי "תמר" ו"דלית". ואולם כפי שפורסם, נראה כי בחברת החשמל לא ממהרים להתקשר עם שותפות "תמר" והמשא ומתן מתנהל כעת לגבי חמש השנים הקרובות בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully