וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצים לדירה? היזהרו ממלכודות

רון ברנט

28.7.2009 / 17:57

רגע לפני שפותחים את השנה עם דירה חדשה בהשכרה - יש כמה נקודות מפתח שחשוב להתייחס אליהן בחוזה הדרקוני. לגזור, לשמור ולשים עם מגנט על המקרר

חודש אוגוסט נחשב כבר מסורתית ל"חודש הדירות" – סיום שנת הלימודים האקדמית וההתחלה של שנה חדשה גוררת רבים לבצע שינוי ולעבור דירה, לפעמים מבלי לשים לב לכללי זהירות חשובים מאוד בעת החתימה על חוזה להשכרת דירה. הנה השאלות שאסור לשכוח לשאול את בעל הדירה ובעיקר את עצמכם?

מה המצב האמיתי של הדירה? - מוטב לתעד את מצב הדירה קודם לכניסה אליה, הן באמצעות עריכת פרוטוקולים והן באמצעות צילום. פעולה זו חיונית בעיקר כאשר הדירה נמסרת לאחר שיפוץ או צביעה תוך שבחוזה קיים סעיף המחייב את השבת הדירה לבעלים כשהיא "מסוידת" או "כפי שנמסרה לשוכר, או אף "משופצת כחדשה". עצה זו רלוונטית גם כשהדירה נמסרת כשהיא מכילה אביזרים שונים שמחוברים בחיבור של קבע כגון: ארונות, מערכת מיזוג אוויר, גופי תאורה וכו' או שמדובר בריהוט, מוצרי חשמל או פריטים אחרים.

האם יש תקופת אופציה? - חשוב מאוד להתעקש ככל שניתן על תקופת האופציה ולקבע את דמי השכירות לתקופה זו. אחרת, אין לה בעצם כל משמעות אמיתית: אם המשכיר ישכים להאריך את תקופת השהות שלכם בדירה, אבל יודיע ששכר הדירה מוכפל, מהי בעצם התועלת שבתקופה האופציה בחוזה?

ומה אם עוזבים מוקדם? - ברוב החוזים קיים סעיף בעייתי הקובע כי במידה והשוכר ירצה לעזוב במהלך תקופת השכירות - יהיה עליו לשלם את דמי השכירות עד סוף התקופה, או למצוא שוכר חליפי "לשביעות רצונו של המשכיר". לפיכך, חשוב לעגן בחוזה אפשרות לסיומו בכל עת תוך הודעה מראש של כחודשיים. חשוב לשים לב שסעיף זה לא ינוסח באופן הדדי שכן אז גם המשכיר יוכל להפסיק החוזה בכל עת.

איך צריך להחזיר את הדירה? - ישנם נוסחים שונים לגבי המצב בו תוחזר הדירה, כגון : "במצבה כביום מסירתה למעט בלאי סביר", "מסוידת", לעתים "צבועה" ולעתים "יישא בעלות צביעתה". המשמעות עלולה להיות שהמשכיר יחייב את השוכר בעלות של הבאת קבלן לצורך צביעת הדירה , עלות שיכולה להגיע לכדי אלפי שקלים. לכן יש להקפיד שתינתן לשוכר עצמו האפשרות לסייד את הדירה.

הכי בטוח - ביטוח

שוכרים רבים נוטים להתווכח על סעיפים קטנים, על ניסוחים ודקויות למיניהם, אך מותירים את נושא הביטוח ללא התייחסות רצינית – לעיתים אפילו ללא התייחסות כלל, על אף שמדובר באחד מהפרקים החשובים ביותר בחוזה השכירות.

פרק הרכוש בפוליסה - ישנה אחריות המוטלת על השוכר כלפי רכוש שמושאר בדירה ע"י המשכיר ומוטלת החובה להחזירו בשלמותו בתום תקופת השכירות. לכן, מומלץ לכלול רכוש זה בביטוח תכולת הדירה.

פרק המבנה בפוליסה - שוכרי דירות רבים אינם ערים לעובדה כי בעת חתימת חוזה השכירות הם לוקחים על עצמם את האחריות למבנה בו הם גרים ולהחזרתו באופן תקין בעת סיום החוזה. משכך, יש להתחייב בחוזה רק לנזקים שבתחום אחריותו של השוכר אשר נובעים משימושו הבלעדי כמו למשל סיוד קירות, זאת לעומת נזקי צנרת הנובעים מבלאי .

במידה ובעל הנכס מבטח את מבנה הדירה, יש להוסיף לפוליסה סעיף ויתור על זכות השיבוב של חברת הביטוח כנגד המשכיר המבטל את זכותה של חברת הביטוח לתבוע את גורם הנזק (הדייר) על נזקים שנגרמו לנכס בגללו.

בכל מצב, לאור המלכודות הרבות הקיימות בחוזים מסוג זה – רצוי לפני חתימה על חוזה להקפיד לקרוא את האותיות הקטנות, לבחון את כל הנקודות הרגישות ובכל התלבטות – להתייעץ עם עורך דין בתחום.

הכותב הוא עו"ד מומחה לדיני מקרקעין והשכרת נכסי נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully