וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר עובדי היי טק: כולם רוצים לגוגל

גיא גרימלנד

30.7.2009 / 10:03

מיקרוסופט ואינטל הגיעו למקומות השני והשלישי בטבלת מקומות העבודה המועדפים. הכי פחות פופולריים: נס ומטריקס

באיזו חברת היי-טק ישראלית רוב עובדי ההיי-טק היו מעוניינים לעבוד? התשובה הבלתי מעורערת היא גוגל ישראל, שתפסה את המקום הראשון בטבלה גם בשנה שעברה - כך עולה מסקר חדש של חברת נישה.

עוד עולה מהסקר כי כ-51% מעובדי ההיי-טק נותנים ציון בינוני או נמוך למצב רוחם המקצועי ביחס לשוק ההיי-טק. כלומר, קצת יותר משליש מהעובדים בהיי-טק הישראלי די מדוכאים ביחס לתחום שבו הם עובדים.

24% מהמשיבים בסקר ציינו את גוגל כמקום עבודה מועדף במקום הראשון, בדומה לשנה שעברה. מיקרוסופט דורגה במקום השני/שלישי עם 11% מהמשיבים שהביעו רצון לעבוד בה, בדומה ל-2008.

באותו מקום מדורגת גם אינטל, עם שיעור זהה מהמשיבים. בפער ניכר מדורגות יבמ (4%), חברות סטארט-אפ כלשהן (4%), סיסקו (3%) ואלביט (3%). באילו חברות אף אחד מהנשאלים לא הביע עניין לעבוד? רפאל, ECI, סאנדיסק, אמדוקס, קומברס, טקסס אינסטרומנטס, ראד, נס ומטריקס. כל אחת מהן זכתה ל0% אחוזי עניין.

אמדוקס זכתה בשנה שעברה ל-4% שהביעו עניין לעבוד בה. השנה, לאחר שפיטרה מאות עובדים, שיעור הביקוש לה הוא 0%. כנראה שהמשבר משפיע גם על הרצון לעבוד בחברות סטארט-אפ: אם בשנה שעברה ציינו 10% את חברות הסטארט-אפ כמקום עבודה מועדף, השנה בחרו בהן רק 4%.

ובעוד אמדוקס רושמת הידרדרות ביחס אליה, יבמ רושמת גידול ביחס החיובי כלפיה. שיעורם של אלה המבקשים לעבוד בה זינק מ-1% ב-2008 ל-4% השנה. כנראה שבשנה של משבר, העובדים מעדיפים לעבוד בחברה גדולה ויציבה יותר מאשר בחברה קטנה. ולראיה, ב-2008 איש לא ציין כי הוא מעוניין לעבוד בחברה גדולה כלשהי, אך השנה בחרו 2% באפשרות זאת.

גם נייס מערכות רושמת פגיעה בעניין כלפיה. 4% הביעו עניין לעבודה בה בשנה שעברה, ורק 1% עשו זאת כעת.

בשאלה נוספת בסקר, ציין כל משתתף כמה חברות שבהן הוא מעוניין לעבוד, וכל התשובות שוקללו והובאו בחשבון הסופי. גם במקרה הזה גוגל כובשת את המקום הראשון, עם 34% מהמשיבים שדירגו אותה באחד משלושת המקומות המועדפים הראשונים.

מיקרוסופט ואינטל דורגו יחד במקום השני והשלישי. SAP, אלביט, נייס ו-HP מרקורי מדורגות אף הן בצמרת. עם זאת, איש לא הביע עניין לעבוד בחברות משחקים או תקשורת, וכן בחברות נס טכנולוגיות וצורן טכנולוגיות.

מצב רוח ירוד

עוד דבר חשוב העולה מהסקר הוא מצב רוחם הירוד של עובדי ההיי-טק. העובדים התבקשו לדרג את מצב רוחם מ-1 עד 10, כאשר 1 הוא גרוע ביותר ו-10 - מעולה.

בעוד שבשנה שעברה 19% מהעובדים בלבד בחרו בציונים הנמוכים של 1-6, השנה בחרו בציונים אלה 51% מהעובדים. 79% מהעובדים דירגו בשנה שעברה את מצב רוחם כטוב - 7-10, אך השנה בחרו בציונים אלה רק 49% מהעובדים, כך שנראה ששנת המשבר הכלכלי בהחלט השפיעה לרעה על מצב רוחם של עובדי ההיי-טק.

שאלון הסקר נשלח במייל ל-3,000 עובדי היי-טק, שמהם נבחרו 155 עובדים המהווים מדגם מייצג מקרב האוכלוסייה.

המשיבים פולחו לפי התפקיד או המקצוע שלהם, כאשר לצורך הסקר נבחרו שלושה מקצועות עיקריים: מתכנתים, אנשי בדיקות (QA) ומנהלי פרויקטים. הגילאים שנדגמו הם 25-37. הסקר נערך בתחילת יולי.

מה רע בנס ומטריקס?

חברות המחשוב נס טכנולוגיות ומטריקס הגיעו להישג מפוקפק: לפי הסקר הנוכחי, איש לא רוצה לעבוד בהן. עידו (שם בדוי), שעבד בשתי החברות, מבין היטב מדוע אין יותר מדי קופצים על המציאה. "יש אנשים מבוגרים שמחפשים ביטחון, שהמשכורת תדפוק כל חודש. לבוא למקום מסודר. בשבילם, מקומות עבודה כמו נס טכנולוגיות או מטריקס הם בסדר גמור", הוא אומר.

"יש גם כאלה שמעדיפים לעבוד בפרויקטים. לקפוץ מפרויקט לפרויקט ולאו דווקא לצמוח כלפי מעלה. אבל הבעיה בחברות האלה היא שהן לא מצליחות ליצור את הזיקה בין העובדים לחברה.

"בגלל שאנשים נמצאים בכל כך הרבה פרויקטים ומקומות שונים, הם עובדים עבור הגוף שמשלם למטריקס. אנשים ממורמרים פיננסית. הם אומרים לעצמם, אני במילא עובד עבור הלקוח של מטריקס ובסוף מטריקס גובה עלי קופון.

"אז נכון, הם נותנים לעובדים תלושי שי מדי שנה, ואולי בשנה כזו של מיתון, קצת פחות, אבל נוצרת כאן מערכת יחסים סינתטית. אתה עובד עבור חברה שאתה בעצם לא מכיר בה אף אחד, ולא רק זאת, אתה גם ממורמר בגלל הקופון שגוזרים עליך. לכן מכנים את החברות האלו ?חברות גולגלות'. הן מוכרות אנשים. הן מוכרות כישרונות.

"תוסיף לזה את העובדה שמדובר בחברות שלא מפתחות טכנולוגיה אלא מתחזקות אותה. כלומר, להבדיל מגוגל, שם מפתחים טכנולוגיות חדשות, הן לא יוצרות מותג שניתן להזדהות איתו. יש פרויקט, יופי. הוא נגמר - אז עוברים לפרויקט הבא.

עם זאת, עידו אומר כי מטריקס ונס אמנם לא סקסיות, "אבל הן גם לא כאלה משעממות. נכון, אצל האמא היהודיה החלום הוא שהבן יעבוד בחברת סטארט-אפ ויעשה מיליונים. אבל בסך הכל יש מעט מדי חברות כאלה ואי אפשר שכולם יעבדו בהן.

"מצד שני, אף אחד לא רוצה למצוא עצמו בגיל 40 במשרה של מתכנת בנס טכנולוגיות או מטריקס. אנשים נפלטים בגיל 40 מההיי-טק. אתה לחוץ כי אתה יודע שעוד רגע יבוא ילד בן 20 מוכשר יותר ממך וברבע משכורת".

מתמתנת הירידה בביקושים לעובדים

נראה כי יש סיבה טובה לעגמומיותם של העובדים בענף, שכן ברבעון השני של 2009 ירדה הדרישה לעובדי היי-טק חדשים בכ-35% בממוצע יחסית לרבעון המקביל אשתקד - כך עולה ממדד MIT מקבוצת Manpower ישראל, המבוסס על מודעות דרושים המתפרסמות בעיתונות הכתובה והאלקטרונית.

בעיקר סבלו המנהלים, שהביקוש להם פחות בכ-70% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2008. ירידה של כ-35% חלה בביקוש לתוכניתנים ומהנדסי תוכנה.

יחסית לרבעון הראשון של 2009 נמשכו הירידות בביקושים, ואולם חלה התמתנות במגמה. ברבעון השני של השנה חלה ירידה ממוצעת של כ-6% בביקוש לעובדים חדשים בענף יחסית לרבעון הראשון, וגם ברבעון זה הובילו המנהלים את המגמה עם ירידה של כ-25%.

לדברי ארז בנוביץ', מנכ"ל MIT, ניתן להבחין בכך ששוק ההיי-טק התייצב סביב רמת ביקושים נמוכה יחסית לשנים עברו. "אני צופה שהביקוש לעובדי היי-טק ימשיך לדשדש ברמתו הנוכחית הנמוכה לפחות עד סוף 2009 ואף לתוך 2010", הוא מזהיר.

"חשוב להדגיש כי גם כיום לא מעט חברות מגייסות עובדים, ועובדים מוכשרים ומנוסים ממשיכים למצוא עבודה. מנגד, חלק מהמפוטרים, עם התכווצותו של שוק העבודה בהיי-טק, מתקשים לצערנו למצוא עבודה חדשה, וחלקם אף מנסים למצוא נתיבי קריירה חלופיים. גם סטודנטים רבים המסיימים את לימודיהם מתקשים למצוא מקום עבודה בתחום, אם כי גם כיום יש ביקוש לבוגרים מצטיינים".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

למה כולם רוצים את גוגל ?

מדוע אנשים מעדיפים לעבוד בגוגל? בעיקר כי היא לא נקשרה בכותרות שליליות, שאיפיינו לא מעט חברות היי-טק בזמן המשבר. היא אמנם פיטרה בשנה החולפת מאות עובדים בארה"ב, אך בשלב זה לא ידוע על פיטורים בסניפים הישראליים.

הרושם שנוצר הוא שגוגל היא חברה יציבה בביטחון התעסוקתי שהיא מספקת, אבל גם יש לה סקס אפיל. מי שביקר במשרדי החברה בתל אביב מזהה זאת מיד. משרדי גוגל ישראל רחוקים מלהיות כבדים, אפורים ומשעממים. יש סאגוויי, והמזנון והמטבח הם המגוונים ביותר בהיי-טק: גלידות, ביסלי, במבה ועוד ממתקים הם רק חלק מהתקרובת שהעובדים זוכים לה. יש שולחן ביליארד, פלייסטיישן ושולחן כדורגל שולחני. והעיקר, אף שעובדי גוגל ישראל עובדים קשה מאוד, הם זוכים לפתח טכנולוגיות שמשפיעות אחר כך על מיליוני גולשים. כמה עובדי היי-טק בישראל ובעולם יכולים לומר זאת על עצמם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully