וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכורים לתעשיית החלומות

דפנה פפר

30.7.2009 / 13:00

חיסון נגד שפעת, שעוד לא פותח, גרם למניית ביונדווקס להמריא ב-800% מתחילת השנה. אז למה מניית אלווריון - חברה רצינית עם מוצר קיים וצבר הזמנות מכובד - צוללת?

אתמול זינקה מניית ביונדווקס ב- 45% במחזור כספי של 12.5 מליון שקל והשלימה זינוק של 800% מתחילת 2009. החברה עוסקת בפיתוח חיסונים נגד שפעת. הידיעות על פריצת שפעת החזירים גרמה לביונדווקס לזנק ב- 45%. אפעס תמוה. החברה מקיימת ניסוי בשישה נבדקים בלבד וגם זה בתחום שפעת כללית ולא בדיוק בשפעת חזירים. מיותר לציין ששישה נבדקים ושפעת כללית אינם בדיוק מרשם לפתרון שפעת החזירים , אבל זוטות כאלו לא מטרידות משקיעים שמתנפלים על המניה כאחוזי תזזית משל לואי פסטר הוא יו"ר דירקטוריון של ביונדווקס.

גם מנכ"ל החברה, רון בבקוב, מופתע מהזינוק במניה. בתשובה לשאלה ענה בבקוב – "לא קורה דבר מעבר לרגיל. יש ניסוי בשישה נבדקים שימשך לתוך הרבעון הרביעי של 2009 ואין עדיין מידע משמעותי ממנו. כמו בעבר עם פרוץ שפעת החזירים בעולם, נדהמתי מהזינוקים שהיו במניה. גם היום ואתמול אני רואה את הזינוקים ונדהם". בבקוב מזדרז להוסיף – "גם התחזיות הקודרות שפרסם משרד הבריאות על כך שבקרוב ימותו אזרחים נוספים משפעת החזירים תורמת לפעילות במניה". כל הכבוד לבבקוב שמביע פליאתו ללא כחל וסרק ישר ולעניין. לא ברור מי הזדרז למכור או לקנות את מניות ביונדווקס שלא המציאה עדיין חיסון.

בניגוד לביונדווקס שממריאה לשחקים, בינתיים על חלומות, יש בבורסה מספר חברות ביומד שנמצאות בשלב מתקדם הרבה יותר של תרופות וחיסונים מסוגים שונים. למשל: קמהדע מקיבוץ בית קמה, כלל ביוטכנולוגיה של נוחי דנקנר, די מדיקל, ביומדיקס בה מעורב אלי הורוביץ מטבע וביוסל שמחזיקה בנתח מהשליטה בפרוקטוליקס. גם מיקרומדיק ומדיגוס בה השקיעה דקסון סכום גדול נראות מעניינות יותר מביונדווקס.

אלווריון - זעקת שבר מיותרת

חברת אלווריון פרסמה אתמול מאזן סביר והמנכ"ל צבי פרידמן צוטט – "אלווריון תעבור לרווח עד שאפרוש". פרידמן אמור לסיים תפקידו בסוף 2009. עיקר עיסוקה של החברה הוא מערכות WINAX לתקשורת והיא הציגה הפסד קטן. המניה שהיא ארביטרז' (נסחרת בת"א ובוול סטריט) צללה בארה"ב בכ- 16% במחזור כספי עצום.

חשוב לציין שאלווריון חתמה על הסכמים אסטרטגיים במאות מיליוני דולרים במדינות כאיטליה, ניגריה, נורבגיה וארה"ב. לחברה יש עמדת זינוק טובה לשוק ההודי והסיני הנזקק לטכנולוגיה של אלווריון בשל התפתחותו המואצת. לא הזכרנו את ברזיל שמתעניינת אף היא בטכנולוגיה.

אבל המנכ"ל צבי פרידמן פורש ולמרות שהתחייב למעבר לרווחיות המניה צוללת. המקרה של אלווריון איננו סיפור על חיסון לחזירים שאינו קיים אלא על חברה אמיתית, גדולה יחסית, בעלת טכנולוגיות מוכחת שנמכרת היטב והון עצמי נאה. מעבר לכך שקיים סיכוי סביר לאור הטכנולוגיה והעניין באלווריון, תמצא חברת ענק אשר תנסה אולי לרכוש את השליטה באלווריון בפרמיה גבוהה משמעותית ממחירה בשוק. כל זה לא מנע צלילה.

פסיכולוגיה בלבד

סיפורי ביונדווקס מול אלווריון מלמדים אותנו שוב שמה שמשפיע בבורסה היא הפסיכולוגיה של המשקיעים. במקרים רבים חיסון שטרם נולד וספק אם יצא לאוויר העולם מעורר חלומות בעוד שטכנולוגית עילית מוכחת וחוזים חתומים הופכים חיש חש לדיכאון.

פרופ' דניאל כהנמן זכה בפרס נובל על הפסיכולוגיה של הכלכלה. פרופ' אברהם (רמי) פרידמן דיקאן ביה"ס "סרנת" לניהול מתמצא בנושא פסיכולוגיית הכלכלה. שניהם לא ישכילו להסביר את פערי הציפיות והחלומות שהטיסו את ביונדווקס מחד והשפילו את אלווריון מאידך. העדר שועט לשני הכיוונים בלי אבחנה וברור שלא נצליח להבינו, ואולי בעצם חבל להתאמץ להבין.

טבע וצ'ק פוינט - סיפורי הצלחה

מה נוכל לספר על טבע שעדיין לא סופר? רק עוד הלל ושבח לחברה הישראלית הגדולה מכולן. מייד בעקבות המאזן המענג לרבעון החולף הזדרזו האנליסטים להעלות תחזיות לטבע לשנת 2010 וכמובן גם את רף המכירות. דודתי, במסורת של משקיעים קשישים מארה"ב, מחזיקה 15 שנה במניות טבע – לא מוכרת ומתעקשת שזו פנסיה. כל פעם שאנליסט מסוים מהלל את טבע הדודה מתענגת.

ליד אגדת טבע מתפתחת אגדה נוספת עתירת מזומנים וטכנולוגיית עילית – צ'ק פוינט. רווחים אדירים, ניהול שקט ויסודי, רכישת מניות עצמית כהשקעה, דיווחים יסודיים ועניינים. בשקט ובצנעה. צ'ק פוינט נראית טוב. גיל שוויד מנהל את החברה ביעילות ראויה לחיקוי. הרבה נחת מעוד חברה שהפכה או תהפוך לענקית ופורחת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים - אור יהודה.

  • עוד באותו נושא:
  • דפנה פפר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully