וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגיע הזמן להסדיר את תחום עיצוב הפנים"

שני שילה

31.7.2009 / 7:15

אריה סיון, ראש החוג לעיצוב פנים במכללה למינהל, אומר כי העובדה שכל אחד יכול להגדיר עצמו "מעצב פנים" פוגעת בעוסקים במקצוע ובלקוחות. המעצב ירון טל: תוכנית הלימודים ברוב המוסדות לקויה



>> תחום עיצוב הפנים הצליח למצב עצמו בעשור האחרון כמקצוע עצמאי ונחשק בישראל. מעצבי פנים, בעיקר כאלה שמעצבים את בתיהם של אנשי האלפיון העליון, זוכים לחשיפה תקשורתית ושמותיהם משמשים אמצעי שיווק. ההכרה הגוברת בחשיבות התחום הביאה לכך שיותר ויותר לקוחות בוחרים לשכור את שירותיהם של בעלי מקצוע ולהימנע משיפוץ בשיטת "עשה זאת בעצמך" ומשיטוט בחנויות.

עדות נוספת לפריחת המקצוע ניתן לקבל במגדלי היוקרה. במקרים רבים, רוכשי הדירות קונים מטראז' פתוח שבו האדריכל מגדיר את מיקום הגרעין הרטוב, שירותים ומקלחות, ואת המעטפת - הפנים נותר חופשי למימוש הפנטזיות של הלקוחות, ובעיקר לעשייה של מעצבי הפנים.



המעצבים ממלאים את הוואקום



אבל לפריחה בתחום יש גם צד בעייתי. בשנים האחרונות נפתחו מוסדות רבים המציעים קורסים וסדנאות בעיצוב פנים, בהם כאלה המבטיחים לבוגריהם כי לאחר סיום הלימודים, הנמשכים כמה חודשים, יוכלו להיות מעצבי פנים.



לא פעם הרעיון ליהפך למעצב פנים נולד ממחמאות שלהן זכו אנשים ששיפצו את דירתם - מה שהביא לכך שהתחילו לעבוד כמעצבים, בלא שעברו הכשרה מתאימה.



"זה תחום פרוץ", מקונן האדריכל פרופ' אריה סיון, ראש החוג לעיצוב פנים במסלול האקדמי במכללה למינהל. "החוק לא מכיר במקצוע של עיצוב הפנים. מישהי צובעת חדר, הדודה מתלהבת ורוצה גם. משם זה מתגלגל לחברות שלה - והיא הופכת למעצבת פנים. הגיע הזמן להסדיר את הפעילות בתחום".



עליית קרנו של תחום עיצוב הפנים היא במידה רבה תמונת ראי של מצב האדריכלות המקומית. בשנים האחרונות פוחת בהדרגה התשלום שמשלמים יזמים וקבלנים לאדריכלים בעבור עבודתם - מה שהביא לכך שהאדריכלים נטשו נישות מסוימות של עבודת התכנון.



לוואקום הזה נכנסו בשמחה מעצבי הפנים, בעיקר בכל הקשור לריהוט ולעיצוב הפנים של הבניינים.



אבל בשנה האחרונה התגלו בקיעים באידיליה. המשבר הכלכלי והעובדה שכל אחד יכול להציג עצמו כמעצב פנים, גרמו לכך שיכולת ההשתכרות בתחום ירדה ומעצבים רבים מתקשים לגמור את החודש, בעיקר בשל התגברות התחרות.



סיון רואה בכך תוצאה של אי הסדרת מעמדו החוקי של מקצועו מעצבי הפנים. כך לדבריו, "קיימת סיטואציה שמעצב פנים מעצב מסעדה, אבל המסעדה לא תוכל לקבל רישיון עסק, אפילו במקרים שלא נדרש היתר בנייה.



סיגל שלייפר, מפיצה עצמאית בחברת סאנריידר ומנהלת עסקית ואישית, עסקה במשך שנים בצביעת קירות ובעיצוב פנים של בתים. באחרונה החליטה לעזוב את המקצוע בגלל קשיי פרנסה, על אף שעות העבודה הרבות שהקדישה לעיסוקה: "עבדתי מסביב לשעון - אבל התגמול, בגלל המצב הכלכלי והעובדה שהשוק פרוץ, הוא נמוך. כניסתם של רבים לתחום פגעה ביכולת ההשתכרות".



"קורסים לעקרות בית משועממות"



ניתן לקבל תואר אקדמי בעיצוב פנים בישראל בשלושה מוסדות (על פי אתר המועצה להשכלה גבוהה): בשנקר, במסלול האקדמי של המכללה למינהל ובמכון הטכנולוגי בחולון. כל אחד ממוסדות אלה מציע תוכנית לימודים של ארבע שנים.



בנוסף, כאמור, ניתן ללמוד עיצוב פנים במידה כזו או אחרת של רצינות, במוסדות המציעים שלל קורסים. מעצב הפנים ירון טל, בעלים של סטודיו ירון טל, המתמחה בעיצוב פנים למגזרים הציבורי והקמעוני, אומר כי הקורסים שמתיימרים ללמד עיצוב פנים תוך כמה שבועות משקפים את זילות המקצוע.



"מעצב פנים צריך ללמוד במשך שנים כל מה שקשור לתכנון הפנים של פרויקט: חשמל, אינסטלציה, קונסטרוקציה ותהליכי בנייה. רוב המוסדות לא מספקים את הסחורה הזו".



"אפשר לקרוא לקורסים האלה 'קורסים לעקרות בית משועממות'", אומר טל בציניות. "טעם בעיצוב לא הופך אף אחד למעצב פנים. כשאני מגיע לפרויקט עלי להתעסק במערכים טכניים, בתשתיות ובקונסטרוקציה. דבר ראשון אני מגבש פרוגרמה ופתרון לתשתיות. רק אחר כך מגיע השלב שנחשב עיצוב הפנים. בלי זה יש המון בעיות שלתקנן עולה הרבה כסף".



אדריכל שלום דוידוביץ', בעלים משותף של משרד פרי דוידוביץ', שעוסק באדריכלות ובעיצוב, טוען כי הבעיה אינה בלעדית למקצוע עיצוב הפנים: "ניתן לומר זאת כמעט על כל מקצוע. בין אם מדובר על אדריכלים מול הנדסאי אדריכלות, ואפילו במקצועות הרפואיים והפרה-רפואיים.



דוידוביץ' רואה אפשרות להיררכיה בריאה יותר בתחום: "כיום, קוסמטיקאית מבצעת טיפולים שפעם רק פלסטיקאים היו עושים. בכל מקצוע יש טווח של רמות, מחירים ואיכות. הכל נובע מדרישות הלקוח, מהיצע וביקוש. יש לקוחות פרטיים, מוסדיים ומסחריים - ולכל מגזר צרכים שונים. כל אחד יוכל לשכור מעצב לפי תקציבו וצרכיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully