וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם האופוריה מוקדמת? "המשקיעים לוקחים מכל הבא ליד"

מאת נתן שבע

31.7.2009 / 7:15

עלייה של 60% במדד ת"א 25 מתחילת השנה הצליחה להשכיח את כל הזיכרונות הרעים ■ יועצי ההשקעות מדווחים השבוע על נהירה: "קשה לעצור את המשקיעים" ■ "חלקם אפילו לא יודעים להגות נכון את שם המניה שהם קונים" ■ הציבור מתבסס על שמועות"



ביום רביעי השבוע היו עסוקים העובדים בחדרי המסחר בפקיעת האופציות על המעו"ף: החודש חצה המדד את רמת ה-900 נקודות, וידע מאז בעיקר כיוון אחד - מעלה.



"ביום שלישי שעבר, כשהשוק חצה את ה-900 נקודות, אנשים נכנסו לטירוף של קניית קולים (אופציות רכישה שמאפשרות להרוויח מעלייה במדד המעו"ף; נ"ש). היו כאלה שהרוויחו מאות אחוזים, אבל לא מעט משקיעים נשרפים במשחקים האלה", מספר אבי כהן, טריידר בחדר העסקות של בית ההשקעות כלל פיננסים.



ואולם לא רק אופציות - שנחשבות להשקעה מסוכנת מאוד - קונים המשקיעים. "בשבועות האחרונים יש הרגשה של אופוריה", אומר כהן. "התחושה היא שכל מה שתקנה יעלה. אווירה כזו זכורה לי רק בעידן שלפני המשבר ב-2007".



לדברי כהן, חלק מהמשקיעים אפילו לא יודעים להגות נכון את שם המניה שהם רוצים לקנות. "היה משקיע שהתקשר ואמר לי 'תקנה פאנג'ינה' (הכוונה למניה של חברת פנגאיה נדל"ן, הנכללת במדד יתר 120; נ"ש)", הוא מספר. "ציבור המשקיעים מתבסס על שמועות ורוצה הרבה מניות קטנות, שעלולות לקרוס בתוך חודש או חודשיים בלי כל בעיה".



לא לפספס את החגיגה



בשמונת החודשים האחרונים קפץ מדד המעו"ף ב-60%, מרמה של 592 נקודות בנובמבר 2008 ל-945 נקודות השבוע, ונראה כי אף אחד לא רוצה לפספס את החגיגה. גם הריבית האפסית שמקבלים המשקיעים בבנק דוחפת אותם לבורסה, ממנה ברחו לא מזמן.



בתחילת 2009, בעיצומו של המשבר, הקולות בחדרי העסקות היו שונים מאוד. "זה שוק של מוכרים בלבד", אמרו אז הסוחרים, שחוו את המשבר במלוא עוצמתו. "אף אחד לא רוצה לקנות מניות, כולם עסוקים בסגירת פוזיציה (מכירת או רכישה של ני"ע במטרה לצמצם את ההפסדים; נ"ש)".



הסוחרים סיפרו לנו אז כי הם שומעים את הפחד בקול של המתקשרים: "יש משקיעים שנמצאים בהפסד של 20%, ומקווים שהנייר יתאושש. כשזה לא יקרה והנייר יגיע ל-30% - הוא יגיד לך תמכור תמכור".



כיום, מטבע הדברים, הדברים שונים לחלוטין. "קונים בערמות - המשקיעים לוקחים מכל הבא ליד", אומר שרון בן שטרית, ראש צוות בחדר המסחר של כלל פיננסים ומנהל תיקים. "יש כאלה שלא יודעים מה המניה עושה - הם שומעים המלצות של חברים ורצים לקנות. הם שמים עשרות אלפי שקלים על מניות קטנות בלי לדעת עד כמה שיעור ההשקעה שלהם במניות תפח".



"יש תופעה שאנו רואים גם בהנפקות האחרונות: המשקיעים לא מבינים באיזה תשואה הם אמורים להזמין מניות. כשאני מסביר להם כי הסיכון שהם לוקחים גבוה מדי בתור שונאי סיכון, הם מפסיקים אותי ומבקשים שאמשיך להזמין. יש לחץ של לקנות כאן ועכשיו ובכל מחיר. הם לא מתפשרים על המחיר גם אם המרווח (spread - הפער בין ההיצע לביקוש של ני"ע; נ"ש) הוא למשל 3%, הם לא מנסים להגיש פקודה במחיר נמוך וזול יותר. זה מקביל למה שקרה בגל הירידות. גם אז הם ביקשו תמכור הכל ובכל מחיר".



בינתיים, ברקע, אחד הסוחרים מפרגן למשקיע שהימר נכון על הפקיעה בטלפון. "כל הכבוד", הוא משבח אותו ומסביר: "ברמות כאלה, להמר על פקיעה בטווח של 920-960 נקודות (המדד פקע ברמה של 939 נקודות והמשקיע הרוויח; נ"ש) זה לא כזה פשוט. היו מקרים בחודשיים האחרונים שהבורסה עפה ב-3% למעלה לפני הפקיעה".



אותו משקיע, מתברר, פעיל כבר 20 שנה בשוק - ועדיין מצליח לרשום רווח. "מבחינה סטטיסטית זה נדיר", אומר אחד הסוחרים. "על כל מרוויח באופציות יש תשעה שנשרפים".



שוברים את החסכונות



באופציות מעו"ף ניתן להרוויח מאות אחוזים ביום - או להפסיד אותם בכמה דקות. לשם המחשה, אופציית רכש (call) על 960 נקודות (המהמרת כי המדד יפקע מעל 960 נקודות), קפצה ביום ראשון ב-1,000%; ביום שני היא כבר ירדה בעשרות אחוזים. מי שהימר כי הפקיעה תהיה מעל 960 נקודות והחזיק באופציה הפסיד את כל כספו.



"היו כאלה שהפכו 20 אלף שקל ל-300 אלף שקל, אבל אני לא מכיר מישהו שלוקח את הכסף קונה דירה או מכונית", אומר סוחר אחר. "הם רוצים לראות מזה מיליון ובדרך כלל שורפים את כל הסכום".



"בתקופה האחרונה מובטלים ונשים רבות מצטרפים למשחקים על אופציות מעו"ף", מספר שלומי כהן, טריידר בחדר המסחר. "כשהכיוון יותר ברור בשוק כמו בימים כאלה, בהם המדד עולה, גובר זרם הפקודות גם על אופציות המעו"ף".



לדברי הסוחרים, כיום יותר מבעבר הציבור מעדיף לבצע את ההשקעות שלו בעצמו. "יש משקיעים שמנהלים את הכסף שלהם בעצמם ללא איש מקצוע", אומר כהן. "אלה משקיעים שבדרך כלל לקחו קורס כזה או אחר בשוק ההון וחושבים כי הם יכולים לנהל את הכסף בצורה חכמה וקונים גם אופציות. היו גם כאלה ששוברים חסכונות ומשחקים בכסף הזה".



הסוחרים מספרים כי מספר השיחות גדל ב-50% לפחות לעומת כמות השיחות לפני חודשים ספורים.



"הטלפון כמעט לא מפסיק לצלצל", אומר אחד הסוחרים, שמתפנה אחרי דקות ארוכות להשיב לשאלות. "הטרנד כיום הוא להגדיל כמה שיותר את כמות המניות בתיקים. המשקיעים ישבו על הר של מזומנים והם פועלים מהבטן. הם רואים את העליות ומפחדים לפספס את הרכבת".



"רוב המשקיעים לא משחקים על טווח ארוך", הוא מספר, "אבל יש לנו משקיע שהחל לאסוף מניות ישראמקו לפני 10 שנים והגיע לאחזקה של מיליון שקל (בתחילת השנה נמצא גז במאגר שנמצא בבעלות משותפת של החברה מול חופי חיפה, והמניה קפצה ביותר מ-1,000%; נ"ש). כיום יש לו כמעט פי 10. בדרך הוא מכר קצת, בסכום של 1-2 מיליון שקל, אבל הוא ממשיך לשבת על המניה".



המומחים הגדולים פיספסו את הגל



דווקא המומחים הגדולים פיספסו את גל העליות, אומר שלומי כהן, שאינו סבור כי מתנפחת בועה נוספת בבורסה. "כל הנתונים מראים על התאוששות כלכלית", הוא אומר. "מעצם טבעו, הכסף הטיפש נכנס מהר לשוק אבל גם יוצא ממנו מהר, לכן יש פה סכנה, אבל אני לא חושב שבכל המקרים מדובר בכסף טיפש - הרי גם מוסדיים מזרימים כספים לשוק".



"המשקיעים נהפכו לעדר שועט", אומר משה פרג', יועץ השקעות בכלל פיננסים. "אג"ח לא מעניין אותם - הם רוצים רק מניות. ציבור כזה מושפע מאתרים כלכליים. הם מקשיבים לכל המלצה על אג"ח, מניה או אפילו אסטרטגיית מעו"ף. היה לי משהו שהתקשר ואמר 'תקנה לי קרפור. נוחי דנקנר קנה אז גם אני רוצה'.



"היתה המלצה אחרת על מניית ביוטכנולגיה שרצה באחרונה באחד האתרים. היו משקיעים שהתקשרו שבוע שלם וביקשו לקנות אותה. אחד הסוחרים אמר בצחוק שנמאס לו כבר לקנות את המניה הזו. אבל הרוב אצלי נוטים למניות כבדות ולאו דווקא קטנות".



עבור חלק מהמשקיעים הסוחרים נהפכו לגאוני השקעות, והם מנסים להיאחז בכל פירור מידע שיוכלו לספק להם. "רוב הלקוחות לא רוצים לשמוע על השקעה לטווח ארוך. הם מחפשים לשמוע ממך מה ייקרה מחר, מחרתיים, השבוע", מספר בן שטרית. "אתה מסביר להם שהערכות כאלה הם ספקולציה, אבל הם בטוחים שאנו יודעים או צריכים לדעת הכל, אפילו על מניות קטנות מרשימת השימור".



עד כמה גבר התיאבון של ציבור המשקיעים? פרג' מספר על משקיע ש-15% מהתיק שלו הושקע במניות ויתרת התיק הושקעה באג"ח. ביום מסוים התקשר אליו אותו המשקיע וביקש למכור את כל האג"ח שלו ולקנות במקום מניות. "קשה לעצור משקיעים כאלה", אומר פרג'. "בדרך כלל אני מפנה אותם למניות הכבדות, אבל אם לפני חצי שנה הם היו מקשיבים לי - כיום הם מקשיבים פחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully