וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היקף הבונוסים בבנקים שקיבלו סיוע מהממשל בארה"ב - 33 מיליארד דולר; 5,000 מהם - יותר ממיליון דולר

ניו יורק טיימס

31.7.2009 / 19:00

בגולדמן סאקס לבדו קיבלו 953 סוחרים ובנקאים בונוסים של יותר ממיליון דולר כל אחד



אלפי סוחרים ובנקאים בכירים בוול סטריט קיבלו בונוסים וחבילות שכר עצומים בשנה שעברה, למרות פגיעת המשבר הפיננסי במגזר. תשע מתוך חברות הפיננסים שקיבלו את הסיוע הממשלתי הגדול ביותר שהעניקו בונוסים אישיים של יותר ממיליון דולר לכ-5,000 סוחרים ובנקאים בשנת 2008, לפי דו"ח שפירסם אתמול התובע הכללי של מדינת ניו יורק, אנדרו קאומו.



בבנק גודלמן סאקס, למשל, קיבלו 953 סוחרים ובנקאים בונוסים של יותר ממיליון דולר כל אחד, ובמורגן סטנלי קיבלו 428 עובדים בונוסים בני שבע ספרות. אפילו בבנקים פחות חזקים כמו סיטי ובנק אוף אמריקה חולקו בונוסים של לפחות מיליון דולר למאות עובדים.



הדו"ח צפוי להחריף את הוויכוח סביב רמת השכר של הבנקאים בוול סטריט, ואופן קביעתה. בחודש ינואר, הגדיר הנשיא ברק אובמה בתור "מבישה" את החלטת חברות הפיננסים לחלק בונוסים של כמעט 20 מיליארד דולר בעוד הכלכלה מקרטעת והממשל מוציא מיליארדי דולרים על חילוץ חברות פיננסים. בקונגרס, הוצגה בבית הנבחרים הצעת חוק אשר תחייב את הרגולטורים על הבנקים בארה"ב להגביל חבילות שכר "לא הולמות או מסוכנות מדי" בבנקים גדולים.



קאומו, המבקר את מדיניות השכר של וול סטריט מזה חודשים, אמר כי הבונוסים מרגיזים במיוחד משום שהבנקים הצליחו לשרוד את המשבר הודות לעזרת הממשל. "אם הבנק הפסיד כסף, מאיפה מגיע הכסף לחלק בונוסים?", הוא שאל. כל הבנקים המוזכרים בדו"ח סירבו להגיב.



עמדתו של קאומו - כי שכרם של עובדים בחברות פיננסים צריך לעלות ולרדת בהתאם לתוצאות הכספיות של החברות עצמן - אינה מקובלת בוול סטריט, אשר נוטה לתגמל עובדים על בסיס ביצועיהם האישיים. אחרת, טוענים בוול סטריט, העובדים המוכשרים ביותר יוכלו בקלות לעבור לחברה אחרת אשר תתגמל אותם באופן ישיר יותר על תרומתם האישית.



בנקים רבים מבססים באופן חלקי את הבונוסים על תוצאות כלל החברה, אולם לדברי קאומו המידה בה מבוססים הבונוסים על תוצאות החברה כולה צריכה להיות רבה יותר. במורגן סטנלי, למשל, חבילת השכר בשנה שעברה היו גבוהות פי יותר משבעה מסך רווחי הבנק. בשנים 2004 ו-2005, כאשר שוקי המניות רשמו עליות, שווי חבילות השכר היה גדול רק פי שתיים מרווחי הבנק.



רוברט א. פרופוסק, עורך דין בפירמת עורכי הדין ג'ונס דיי, אשר עובדת עם בנקים גדולים רבים, אמר כי מנהלים ודירקטוריונים של בנקים מקדישים זמן ניכר לקבלת החלטות לגבי גודל הבונוסים המבוססים על תרומה אישית של עובדים מסוימים לחברות.



"ישנה תפיסה לפיה כולם שם כמו מלחים שיכורים שמחלקים כסף ללא קשר לתוצאות ומבלי להקדיש לכך מחשבה", אמר פרופוסק. "זה לא המצב". משרדו של קאומו לא בדק את המיתאם בין גובה כל הבונוסים האישיים לבין הביצועים של העובדים שקיבלו אותם.



ראשי הקונגרס הגישו מספר הצעות חוק שנועדו להגביל את תרבות הבונוסים במגזר הבנקאי. רשויות הרגולציה ו"צאר השכר" של הממשל, קנת פיינברג, אף הוא בודקים לעומק את הבונוסים בבנקים, אשר עוררו זעם ציבורי עצום. התמריצים שהובילו לבונוסים העצומים בוול סטריט מוזכרים לעיתים קרובות כגורם למשבר הפיננסי.



אף כי מזה חודשים היה ידוע כי בשנה שעברה חולקו בונוסים בהיקף של מיליארדי דולרים, לא היה ברור האם הבונוסים התרכזו בקומץ עובדים או שחולקו באופן נרחב יותר. לפי הדו"ח של קאומו, כ-5,000 בני אדם - חלקיק מכלל עובדי המגזר - קיבלו ביחד בונוסים בסכום של יותר מחמישה מיליארד דולר. בגולדמן סאקס, 200 עובדים קיבלו ביחד קרוב למיליארד דולר, ובמורגן סטנלי, חלקו 101 עובדים בונוסים בסך 577 מיליון דולר.



בסך הכל, הבונוסים שחולקו לעובדים בתשעה הבנקים שקיבלו סיוע חירום מהממשל הסתכמו ב-32.6 מיליארד דולר, בשעה שהבנקים הללו רשמו הפסדים מצטברים של 81 מיליארד דולר.



כמה מומחי שכר אף אמרו כי הבנקים לא היו צריכים לחלק בונוסים כלל בזמן שקיבלו סיוע ממשלתי. "ישנם כמה שאלות אתיות אמיתיות לאור תוכניות החילוץ הממשלתיות וחוסר היציבות במספר כה רב של מוסדות פיננסים", אמר יו"ר חברת המחקר compensationstandards.com, ג'סי מ. בריל, היודע בביקורתו החריפה כלפי מדיניות השכר של וול סטריט. "מטריד מאוד שדרכי הפעולה הישנות נטועות כה עמוק עד כי קשה מאוד להם לעקור אותן".



הדו"ח אינו כולל עובדים בעלי שכר גבוה אחרים, כמו ברוקרים אשר שכרם קשור לעמלות. הדו"ח אף אינו כולל חלק מהחברות הבנות של הבנקים, כמו למשל חטיבת מסחר הסחורות של סיטי, phibro, אשר אחד מסוחריה קיבל בשנה שעבר חבילת שכר של 100 מיליון דולר.



השנים האחרונות סיפקו לנו "מעבדה וירטואלית" כדי לבחון האם שכרם של הבנקאים תואם את תוצאותיו הכספיות של הבנק, אמר קאומו. לו כך היה הדבר, המשיך, רמות השכר היו אמורות להיות רדת בשנים 2007 ו-2008 בעקבות הנפילה ברווחי הבנקים.



מתחילת השנה, הקצה מורגן סטנלי כשבעה מיליארד דולר לחבילות שכר - הכוללות משכורות, בונוסים והוצאות כמו ביטוח בריאות - למרות שהבנקים רשם הפסדים רבעוניים. בבנקים אחרים, נפלו רמות ההכנסות לשפל של יותר מחמש שנים, אולם השכר לא ירד. בבנק סיטי, ההכנסות נפלו לרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2002, אולם הוצאות הבנק על שכר השנתיות היו הגבוהות ביותר מכל שנה בין 2003 ל-2006.



הכנסות בנק אוף אמריקה בשנה שעברה היו ברמה דומה לזו של שנת 2006, ורמת השכר לעובדים היתה אף היא דומה לזו של 2006. אולם רווחי הבנק בשנה שעברה היו כחמישית בלבד מרמתם בשנת 2006.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully