וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר מוריד הכפפות: נרכוש דולרים לפי הצורך

טל לוי

3.8.2009 / 17:53

בנק ישראל הודיע כי ירכוש דולרים אף מעבר למכסה היומית הרגילה - 100 מיליון דולר - לפי שיקול דעתו. הדולר נחלש גם היום וירד ל-3.74 שקל

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הפתיע אחר הצהרים את שוק המט"ח, כאשר הודיע כי הבנק "יפעל במקרה של תנודות חריגות בשער החליפין, אשר אינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים או כאשר שוק המט"ח אינו מתפקד כיאות".

בנק ישראל ציין בהודעתו כי הוא ימשיך לרכוש מידי יום 100 מיליון דולר – מהלך בו החל הבנק כבר לפני שנה, אז נסחר הדולר ברמה של 3.20 שקלים. גורמים בשוק המט"ח מסרו שהקפי הרכישה של הבנק המרכזי הגיעו למאות מיליוני דולרים, וזאת מעבר ל-100 מיליון דולר שנרכשו טרם ההודעה.

שערו היציג של הדולר נקבע בשעה 15:30 על 3.743 שקלים (ירידה של 1.2% לעומת שערו היציג ביום שישי) אולם כבר בשעה 16:30 החל בנק ישראל לרכוש דולרים בשוק והעלה בתוך דקות את המטבע האמריקאי בכ-1% לרמה של 3.78 שקלים. הדולר מזנק בשעה זו בשיעור של כ-1.5% מעל לשער שבו שהה דקות לפני פרסום ההודעה. במהלך יום המסחר נחלש הדולר ב-1.2% והגיע ל-3.74 שקלים - ירידה שככל הנראה היוותה את הסמן להתערבות של בנק ישראל.

בבנק היה מי שהגדיר את המהלך בתוך "מכה בפטיש", ואמר כי "בנק ישראל יקנה בכל יום 100 מיליון דולר אבל גם יוכל להכות חזק כשיראה תנועות חריגות. כעת רוכש בנק ישראל 100 מיליון דולר פלוס 'מכה בפטיש'".

בכיר בבנק ישראל הסביר כי הבנק לא יודיע מעתה על סכומי הרכישה בכל יום, אלא יפרסם בסוף החודש דו"ח ובו יפרט את הרכישות שבוצעו. באופן זה ניתן יהיה לדעת רק את סך הרכישה היומי הממוצע.

לשאלה מדוע רוכש הבנק דולרים והאם הוא סבור שיוכל להילחם במגמת ההיחלשות העולמית של המטבע האמריקאי, אמרו בבנק ישראל כי "רכישות הדולרים נעשות לאחר התבוננות בכמה אינדיקטורים כמו הצמיחה במשק, המצב המוניטרי, אינפלציה ותעסוקה וכמובן התחרותיות של היצוא הישראלי. "אנחנו לא חושבים שיש לנו יכולת להילחם במגמות העולמיות, אבל אנחנו כן יודעים מתי אנחנו יכולים להועיל למשק ומתי לאו. לא היינו פותחים במהלך כזה לו חשבנו שאין בו תועלת".

באחרונה העריכו כמעט כל הכלכלנים כי בנק ישראל נמצא בדרכו החוצה משוק המט"ח. בבנק ישראל אמרו כי "יש ספקולנטים בשוק, אך אנחנו פועלים על פי מטרת המדיניות שלנו. אנחנו לא נכנסים למהלך בלי לבדוק איך נצא ממנו".

סוחרים בשוק המט"ח מסרו בתגובה כי בנק ישראל החליט להוריד את הכפפות ולמנוע ירידה מהירה נוספת של הדולר, על ידי ביצוע רכישות של מטבע חוץ ככל שיידרש. ל-TheMarker נודע כי כבר ברגעים אלה (16:45), בנק ישראל החל לרכוש דולרים אף מעבר למכסת 100 מיליון הדולר היומית.

כתוצאה מתנודות אלה, השער היציג שנקבע בצהרים אינו משקף את רמת המסחר הנוכחית, העומדת על כ-3.8 שקלים. חדרי עסקות במערכת הבנקאית דיווחו כי הודעת הבנק והרכישות שביצע הכניסו את השוק לשיתוק ולבלבול. התופעה באה לידי ביטוי בפתיחת המרווחים שבין ציטוטי הקנייה וציטוטי המכירה שמספקים עושי השוק, וכן לחוסר נכונות לסחור - עד שתתבהר התמונה.

"הנזילות בשוק התאפסה. בנק ישראל עצמו ביקש ציטוטים, כנראה כדי להמשיך לקנות עוד מטבע חוץ, אבל הפעילים חששו ופשוט לא הסכימו למכור", ציין סוחר באחד מחדרי העסקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully