וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניות הביומד – הלהיט החדש

ד"ר דפנה פפר

4.8.2009 / 18:02

אחרי שמצאו גז החליטו בבורסה להתנפל על מניות הביומד ואלו המריאו לשחקים. חיסון לשפעת החזירים עדיין אין, אבל בבורסה כבר המציאו אותו

אחרי שמצאו גז שופע בקידוחי "תמר" ו"דלית" התפנו המשקיעים ומצאו הזדמנות נוספת לחגיגת עליות- מניות הביומד. בטבלה תוכלו לראות חלק מהזינוקים הפראיים שביצעו מניות ביומד שונות מתחילת 2009. לא התבלבלתם, מדובר בעליות אסטרונומיות תוך 7 חודשי מסחר בלבד.

הכוכבת היא מניית ביונדווקס שמפתחת חיסונים נגד שפעת, כאשר שפעת החזירים הטיסה את מנייתה ב- 2354% במחזורי מסחר עצומים. כדאי גם שיהיה ברור מעל לצל של ספק – אין לחברה חיסון נגד שפעת החזירים. אולי בעתיד , בעוד כמה שנים החברה תפתח חיסון כזה. מה שכמובן לא מנע מהמניה זינוק של טיל בליסטי בשיעור של 2354% כאשר נתון זה דומה למשחק "בנדמה לי" בהשוואה לזינוק שביצעה ביונדווקס אופציה 1- 9806% מתחילת השנה..

9806% החלו להיספר מתחילת 2009 משער של 1.4 אגורות לאופציה ועד לשער של 3.71 שקלים. אולי רק שחקני קזינו, בערבים מוצלחים במיוחד, מצליחים להשיג רווחים כאלה, וגם זה בספק גדול. לא נתעכב על האופציות של מניות הביומד כיוון שהנתונים יגרמו לסחרחורת.

קמהדע מוצדקת

ברור שאי אפשר לכלול את כל מניות הביומד בסל אחד יש חברות רציניות הנמצאות בשלב מתקדם יחסית של פיתוח תרופות. קמהדע לדוגמא היא חברה רצינית במתפתחת בקצב מהיר וזוכה לשבחים רבים על יכולתה הטכנולוגית.

שבחים אלה מצאו ביטוי מוחשי בהשקעות של עשרות מיליוני דולרים מצד גופים מוסדיים ומשקיעים פרטיים מכובדים. מפעל החברה בקיבוץ בית קמה נחשב לאחד מהמשוכללים בעולם בתחומו וזכה לציוני שבח מ- F.D.A רשות הבריאות האמריקאית.

גם חברת ביוסל נכנסת לקטגוריית החברות הרציניות. החברה שמחזיקה בנתח מחברת פרוקטוליקס, הנסחרת בנאסד"ק, עוסקת בפיתוח תרופה למחלת הגושה, מחלה נדירה יחסית. לביוסל קיים סיכוי סביר להתקדם לפיתוח התרופה בשל הקלות שקיבלה מרשות הבריאות האמריקאית עקב בעיות אצל חברה אחרת שעוסקת בתחום.

אלה שתי החברות שניתן להגדירם כרציניות מבחינת סיכוי-סיכון ולפיכך העליות התלולות בשערן נראות סבירות. כל השאר נמצאות בשלבים שונים של פיתוח תרופות או חיסונים והסיכון לגביהם גבוה. ברור שאם ביונדווקס תמצא חיסון לשפעת 9806% עלייה באופציה יכולים להפוך גם ל-23907% עליה, רק שעדיין אין חיסון ולא ברור אם יהיה. גם אם יהיה הדבר עשוי לקחת עוד שנתיים-שלוש לפחות, ובמצב כזה נשאלת השאלה האם יש הגיון בזינוק של 9806% ? מעורר סימני שאלה קשים.

ברשימה לא כללנו מניות שטסו במאות אחוזים כמו: כן פייט, די מדיקל, ביומדיקס, בריינסווי (נסחרת בת"א 100 אחרי זינוק חד), איתמר, מדיגוס, מיקרומדיק ונוספות. לא כללנו אותן כיוון שבחברות אלו יש מוצרים ופיתוחים בדרך או בשלבי ניסוי מהותיים ולכן אף ששערם עלה במאות אחוזים העדפנו להתייחס אליהם במשנה זהירות עד שהמוצרים יוצגו סופית כמוצלחים או לחילופין ככושלים.

כל אפצ'י מזניק את המניה

משקיעים רבים, פרטיים ומוסדיים, מוכנים להשקיע סכומים צנועים מתיקי השקעותיהם בספקולציות הביומד. בחזקת אם ימצאו חיסון לשפעת החזירים - מאה אלף דולר שהשקענו יהפכו לשני מיליון דולר. קחו ציבור שמוכן לסכן 2% מכספו ותמצאו הר כסף ממתין לפריצה. סיכון-סיכוי ברור אף שלמרבית המשקיעים ידוע מראש שסיכויי הסיכון גבוהים לאין שיעור מהסיכוי.

כך נוצרה סיטואציה בורסאית לפיה ביונדווקס עפה לשחקים, אלרון הכושלת מזנקת 105% ביומיים בגלל מדבקה לסכרת וכל אפצ'י גורם למניות החיסונים לקפוץ בקלילות. ברור שהסלקטיביות אינה מספיק רצינית. הפרסומים מאתמול של משרד הבריאות לפיהם 700 צעירים עלולים, לא עלינו, למות משפעת החזירים בחורף הקרוב רק ליבו את מניות החיסונים לעוד עליה "שגרתית" של 31% ביום. גם היום (ג') הם ממשיכות לטפס מעלה למרות שהבורסה במגמת ירידה.

דווקא בעת זאת, מבלי לזלזל בתקוות שמישראל תצא בשורת חיסונים ותרופות, ראוי לקרוא למשקיעים להירגע מעט. לשקול פעמיים ושלוש האם חברה מסוימת , שהונה העצמי בקושי מגיע ל-3 מיליון דולר, שווה 90 מיליון דולר. כדאי שיהיה ברור למשקיעים שכישלון (זיכרו את סיפור פארמוס) בפיתוח ימחק את מרבית ההשקעה והרווחים יהיו סוג של אוויר פורח. החכם בעת הזאת ישקול היטב את השקעתו בסקטור הביומד. מי שיממש חלק מרווחיו עשוי להתגלות בעתיד כחכם. בהצלחה.

הכותבת היא כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully