וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנו מזהירים לקוחות ממשכנתאות צמודות פריים"

שרון שפורר

7.8.2009 / 11:23

לאומי למשכנתאות: "היקף נוטלי המשכנתאות צמודות הפריים זינק לכ-60% מהיקף המשכנתאות בבנק, לעומת 45% בסוף 2008

במחצית הראשונה של השנה זינק שיעור נוטלי המשכנתאות במסלול הצמוד לפריים (ריבית בנק ישראל שהיא 0.5% בתוספת 1.5%) בשיעור חד. בבנק לאומי למשכנתאות שפירסם שלשום דו"חות, זינק היקף זה לכ-60% מהיקף המשכנתאות בבנק, לעומת 45% בסוף 2008.

הזינוק הזה מטריד. התחזית הרווחת בקרב כלכלנים היא שריבית בנק ישראל, המצויה ברמת שפל, צפויה לעלות. אם הריבית תעלה, גם ריבית הפריים תעלה ותביא לזינוק חד בתשלום החודשי של נוטלי המשכנתאות - תסריט שייתכן כי נוטלי משכנתאות אלו אינם ערים אליו כיום.

מנכ"ל בנק לאומי למשכנתאות, שוקי בורשטיין, טוען כי בבנק שלו מזהירים את נוטלי המשכנתא בזו הלשון: "אנחנו מדגישים ומזהירים שהפריים כפי שהוא היום לא יישאר. אנחנו מייעצים לעשות שילובים במשכנתא עם חלק פריים, חלק צמוד מדד וחלק צמוד מט"ח".

היקף האשראי למשכנתאות - בירידה

בשיחה עם TheMarker מספר בורשטיין על המגמות שאיפיינו את ענף המשכנתאות במחצית הראשונה של 2009: "היקף האשראי הניתן בידי כל הבנקים למשכנתאות במחצית כולה ירד ב-1.2% ל-16.8 מיליארד שקל, אבל השונות בין הרבעונים היתה גדולה. שכן הירידה ברבעון הראשון היתה סביב כ-6%, וברבעון השני היתה עלייה שקיזזה את הירידה במחצית".

הדו"חות שלכם מראים זינוק של יותר מפי שניים בהיקף מיחזורי המשכנתאות במחצית הראשונה של השנה ל-1.2 מיליארד שקל. כיצד אתה מסביר את זה?

בורשטיין: "המיחזורים הם תוצאה ישירה של ירידת הריבית במשק, כשחלק הארי של הלקוחות הממחזרים עבר מהלוואות צמודות מדד להלוואות פריים".

שוק המשכנתאות התאושש, אבל הכנסות הבנק ברבעון השני של השנה צנחו בכמעט 30%.

"ההכנסות שלנו נפגעו מהירידה בריבית הפריים. במחצית הראשונה של 2008 ריבית הפריים היתה 5.00%-5.75%, ואילו עכשיו היא 2%. ברגע שאתה מקבל על ההון שלך ריבית פריים נמוכה בצורה משמעותית, זה פוגע בהכנסות".

ולמרות זאת הצגתם גידול ברווח הנקי כתוצאה מהכנסות בסעיף ההפרשה לחובות מסופקים. איך יכול להיות שבימים של מיתון אתם מציגים הכנסות בסעיף זה?

"הירידה בהפרשות לחובות מסופקים נבעה מכך שברבעון הקודם היו הפרשות חריגות של 25 מיליון שקל בגין כמה לווים, אבל גם משום שרואים שיפור ביכולת של הלווים לפרוע את ההלוואות. מוסר התשלומים מאוד השתפר. אם זה יימשך ברבעונים הקרובים, אנחנו די אופטימים לגבי יציאה מהתקופה הפחות טובה שהיתה לנו".

דו"חות הרבעון השני של השנה שפירסם לאומי למשכנתאות השבוע חשפו גם כי בנק לאומי, החברה האם של הבנק, הזרים לו 100 מיליון שקל בהנפקת מניות.

יחס הלימות ההון שלכם מאוד נמוך. בסוף הרבעון השני של השנה הוא גדל מעט ל-9.44%. האם זו הסיבה להנפקה ללאומי?

"הגדלנו את ההון של הבנק ב-100 מיליון שקל כדי לעבות את ההון להמשיך ולתת משכנתאות, שכן אלמלא הזרמת ההון הזו היינו מאוד קרובים ליחס הלימות הון של 9%, שהוא היחס המינימלי על פי דרישת הפיקוח על הבנקים. ההזרמה תרמה ליחס הלימות ההון שלנו כ-0.4%".

איך תצליחו לעמוד בדרישה ליחס הלימות הון של 12% בסוף 2009, כפי שדורש המפקח על הבנקים?

"ב-2010 מתחילים ליישם את תקנות באזל 2. תקנות אלו מיטיבות עם יחס הלימות ההון שלנו - כך שבעקבות יישום התקנות יחס הלימות ההון צפוי להיות כ-15%. החל ב-2010 נדווח גם על יחס הלימות הון הן לפי באזל 1 הן לפי באזל 2".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully