וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובו של האורקל

נמרוד הלפרן ומיכל רמתי

8.8.2009 / 15:50

לאחר רבעון של הפסדים: ברקשייר התאוויי של וורן באפט עברה לרווח של 3.3 מיליארד. הרווח הנקי של ברקשייר עלה ב-14% לעומת הרבעון המקביל

חברת ההחזקות ברקשייר התאוויי, שבשליטת המשקיע המיליארדר וורן באפט, דיווחה על עלייה של 14% ברווח הנקי ברבעון השני, ועלתה על תחזיות האנליסטים. עיקר העלייה נבעה מעליות בשוקי המניות, ששיפרו את עמדתה של ברקשייר במונחי השקעות. ללא השקעותיה של ברקשייר בני"ע - נרשמה ירידה של 22% ברווח התפעולי, פחות מתחזיות האנליסטים.

מניית ברקשייר, אשר מחירה חצה השבוע את רמת 100 אלף דולר בראשונה מאז ינואר, ירדה ב-0.9% במסחר לאחר הסגירה, למחיר 107,116 דולר למניה, אחרי שסיימה את שעות המסחר הרגילות בוול סטריט כמעט ללא שינוי. עם זאת, מחיר המניה עודנו נמוך בשליש משיא של 149,200 אלף דולר שרשמה בדצמבר 2007.

ברקשייר, אשר רכשה את השליטה בחברת ישקר הישראלית ממשפחת ורטהיימר לפני כשלוש שנים, דיווחה על רווח נקי בסך 3.3 מיליארד דולר, עלייה רבעונית ראשונה לאחר 6 רבעונים של ירידות. הרווח התפעולי של החברה הסתכם ב-1.78 מיליארד דולר, ירידה של 22%. במונחים של רווח תפעולי למניה, מדובר ב-1,147 דולר למניה מסוג A, פחות מתחזית האנליסטים לרווח תפעולי בסך 1,238 דולר למניות מסוג A.

ברקשייר, אשר בבעלותה קרוב ל-80 חברות בנות ואשר שווי תיק ההשקעות שלה מסתכם ביותר מ-60 מיליארד דולר, דיווחה על הכנסות בסך 29.61 מיליארד דולר, ירידה של 2%. אך הגידול ברווח הנקי נבע כאמור בעיקר מתחום ההשקעות. בין היתר, דיווחה החברה על רווח בסך 1.53 מיליארד דולר מתחום הנגזרים.

ברקשייר רשמה את הרבעון הטוב ביותר זה שנתיים - לפי המדד החביב על וורן באפט עצמו: הערך המאזני של החברה. הערך המאזני של ברקשייר גדל ברבעון השני ב-11% ל-73,806 דולר למניה, לאחר שני רבעונים רצופים של ירידה. ברבעון הראשון של השנה נפל השווי המאזני ב-5.9% ל-102.8 מיליארד דולר, לאחר נפילה של 9.1% ברבעון הרביעי של 2008. הערך המאזני הוא למעשה שווי הנכסים, פחות חבויות החברה, ונחשב למדד המועדף על באפט למדידת ביצועי החברה. עד לרבעון שאת תוצאותיו פירסמה ברקשייר היום, רשמה החברה ירידה בערך המאזני בארבעה מחמישה הרבעונים האחרונים. בשנת 2008 כולה רשמה ברקשייר ירידה של 9.6% בערך המאזני - ירידה שנתית שנייה בלבד מאז השתלט באפט על החברה בשנת 1965.

השיפור בתוצאות ברקשייר נבע בין השאר מכך ששווי המניות שהיה בתיק ההשקעות של החברה נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה - בהן אמריקן אקספרס, ולס פארגו וגולדמן סאקס - גדל במהלך הרבעון השני ב-23%.

כמו כן, בעקבות העליות בשוקי המניות הגלובליים במהלך הרבעון, חל שיפור במצב ההימורים שביצע באפט על ארבעה מדדי מניות ברחבי העולם - אשר עוררו השנה חששות בקרב אנליסטים כי הם עלולים לעלות לברקשייר בהפסדים של עשרות מיליארדי דולרים במידה שייכשלו.

ברקשייר מכרה לקונים, שזהותם לא נחשפה, חוזים אשר מבטחים את הקונים כנגד נפילות במדדי המניות S&P 500 בארה"ב, פוטסי 100 בבריטניה, דאו ג'ונס יורו סטוקס 50 באירופה וניקיי 225 ביפאן בסכום כולל של 4.85 מיליארד דולר. על פי ההסכם, ברקשייר תידרש לשלם יותר מ-35 מיליארד דולר במידה שבתאריכים שנקבעו מראש החל משנת 2019, מדדי המניות הללו יהיו נמוכים מרמתם בעת חתימת ההסכמים.

לפי ההערכות, היקף החבויות של ברקשייר על החוזים צומצם במהלך הרבעון השני של השנה בעקבות העליות בשווקים, לאחר שהסתכם ב-10.2 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה.

באפט, הידוע בכינוי "האורקל מאומהה", ביצע כמה השקעות גדולות על רקע משבר האשראי העולמי, שאילץ חברות רבות לחפש מקורות מימון חדשים. באפט, הידוע בהעדפתו לחברות מובילות שוק ובעלות הנהלה חזקה, רכש לקראת סוף 2008 מניות בכורה בגולדמן סאקס ובענקית התעשייה ג'נרל אלקטריק ב-8 מיליארד דולר. באותה עת, ביצעה ברקשייר גם השקעה ביצרנית המכוניות ההיברידיות הסינית BYD, שמחירה זינק מאז פי חמישה בבורסת הונג קונג, והניב לברקשייר לפי ההערכות רווח על הנייר של מיליארד דולר.

  • עוד באותו נושא:
  • וורן באפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully