וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזוז מכתיב את הנבחרת של היועץ הבא

עידו באום

10.8.2009 / 7:06

שומרי הסף



>> היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, שצפוי לפרוש מתפקידו בינואר 2010, רוצה להשאיר אחריו מורשת של מינהל תקין וגם לנקות שולחן לבא אחריו. למשל, באחרונה הושלמה "הנחיית יועץ" שנחשפה ביום שישי ב-themarker, המסדירה את נושא התמיכות התקציביות במוסדות ציבור, נושא שמזוז מלווה זה 16 שנים ועתה העת להשאיר "קודקס" הנחיות מסודר ליורשו. עם זאת למזוז אצה הדרך להשלמת שני מינויים בכירים בתחום הייעוץ המשפטי לממשלה.



בשבוע שעבר המליצה ועדת איתור בראשותו למנות את עו"ד אבי ליכט, פרקליט במחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בתחום הכלכלי-פיסקלי. תפקיד נוסף שאמור להיות מאויש בקרוב הוא ראש מערך הייעוץ המשפטי הכפוף ישירות ליועץ - מעין משנה ראשי ליועץ, תפקיד המקביל לפרקליט המדינה.

בשני התפקידים ממליצה ועדת איתור בראשות היועץ על מועמד לשר המשפטים והשר מביא את המועמד לאישור הממשלה. הוועדות בשני התפקידים רשאיות להמליץ לשר על מועמד יחיד. זאת, בשונה מוועדת האיתור לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, שחייבת להציע לממשלה שלושה מועמדים.



יש משמעות לפרוצדורה: המשנה ליועץ כפוף ליועץ ועובד בעיקר מולו ואילו היועץ עובד עם כל שרי הממשלה ומשרדיה. לכן לממשלה ניתנת אפשרות בחירה גדולה יותר במינוי היועץ.



אז מה הבעיה? כמו היועץ המשפטי לממשלה, למשנים ליועץ תקופת כהונה של 7 שנים. מכיוון שמזוז פורש בעוד חודשים ספורים, הרי שבחירת שני המשנים על ידו היא תכתיב לבא אחריו. כלומר למזוז עצמו השפעה דרמטית על שניים מהבולטים והמשפיעים בתפקידי המשנה ליועץ, אף שהוא עצמו לא יעבוד עמם כמעט.



תפקיד המשנה לעניינים כלכליים-פיסקליים לא מאויש כבר שנה. זה תפקיד חשוב וראוי היה לאיישו מזמן. אבל משלא נעשה כן, מה הדחיפות למלאו בחודשי כהונת היועץ האחרונים? לא כל שכן תפקיד ראש מערך הייעוץ המשפטי, תפקיד שיש הצדקה לכינונו אך גם הוא ממילא אינו מאויש כרגע.



זאת ועוד. לאחר שיאושר בממשלה מינויו של ליכט יאיישו בוגרי מחלקת הבג"צים שלושה מתוך שישה תפקידי משנה ליועץ. עו"ד מייק בלאס החליף את מזוז כמשנה לענייני ייעוץ ועו"ד אורית קורן היא המשנה לענייני חקיקה - וכעת גם ליכט.



השלושה הם משפטנים מעולים וזכו להכרה מקצועית כפרקליטים בולטים. העבודה במחלקת הבג"צים מחייבת היכרות עם משרדי ממשלה שונים, יכולת צלילה והבנה בחומר מגוון וגם ייצוג מול ערכאה משפטית מאתגרת במיוחד - בג"ץ. פרקליטי הבג"צים נחשבים לעילית שבעילית. מצד שני, עשרה קבין של חוכמה משפטית ירדו לעולם. האמנם מחציתם מרוכזים במחלקת הבג"צים?



עבודת הפרקליטות שונה מעבודת הייעוץ והחקיקה. הראשונה היא עבודת ייצוג, ליטיגציה. השנייה נושאת אופי רגולטורי יותר ודורשת התמודדות עם סבך האינטרסים של בית המחוקקים. גם בתוך משרד המשפטים יש הטוענים כי כבר שנים שמחלקת הבג"צים בפרקליטות נכונה לייצג את המדינה גם במקומות שבהם צריך היה לומר "עד כאן". החשש הוא כי השתלטות תפישת עולם כזו - ככל שהיא קיימת - גם על מערך הייעוץ המשפטי לממשלה תחליש את יכולתו לשמש שומר סף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully