וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי המועצה הלאומית למחקר ופיתוח לנתניהו: קח אותנו אליך

מאת מוטי בסוק

10.8.2009 / 7:06

ראשי המועצה ביקשו להיפגש עם נתניהו כדי שיעביר את המועצה ממשרד המדע - שלדבריהם פוגע בה ומגביל את פעילותה - למשרד ראש הממשלה, במעמד זהה למועצה לביטחון לאומי



>> ראשי המועצה הלאומית למחקר ופיתוח (מולמו"פ), היו"ר פרופ' עודד אברמסקי והמשנה ליו"ר, יגאל ארליך (נציג המו"פ הביטחוני), ביקשו בשבוע שעבר להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם מנכ"ל משרדו אייל גבאי - כדי שאלה יסייעו להם לעבור ממשרד המדע למשרד ראש הממשלה ולקבל מעמד דומה לזה של המועצה הלאומית לביטחון (מל"ל) והמועצה הכלכלית. לדברי ראשי המועצה, אם ראש הממשלה לא ייעתר לבקשתם או לא יסייע בידם להקים תאגיד עצמאי, עשויה המועצה להתפרק.



המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אמורה לשמש גוף-על ממלכתי מרכזי האחראי על כל תחומי המחקר והפיתוח בישראל. ב-11 בנובמבר 2002 חוקקה הכנסת את חוק המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח אזרחי, וב-2004 הקימה הממשלה את המועצה למחקר ופיתוח שאחראית על תחום המו"פ באוניברסיטאות, בתעשייה, בבתי החולים ובמכוני המחקר הממשלתיים.

עד להקמת המועצה למחקר ופיתוח, היה מערך המחקר והפיתוח של ישראל מבוזר ולא מתואם, ובמידה רבה זהו מצבו גם כיום. באמצעות ארגון מחדש, תיאום ופיקוח, המועצה מנסה לשנות את המצב.



מועצות לאומיות למחקר ופיתוח קיימות בכל מדינות העולם המפותח, ונהנות מתקציבים נאים ומיוקרה רבה. תפקידי המועצה הישראלית הם לייעץ לממשלה בנושאי תכנון, ארגון והסדרה של המחקר והפיתוח בישראל, כולל תקציבים; להמליץ לממשלה על קווים למדיניות לאומית כוללת, שנתית ורב-שנתית, בתחום המחקר והפיתוח האזרחי, כולל תחומי עדיפות לאומיים; להמליץ לממשלה על הקמת תשתיות למחקר ופיתוח ועל ביצוע פרויקטים במדע ובטכנולוגיה; לייעץ לממשלה בנושאים הקשורים בהקמת מוסדות מחקר ממשלתיים והחזקתם; ולהמליץ על אמות מידה מקצועיות למינוי המדענים הראשיים במשרדי הממשלה ולמינוי ראשי מוסדות המחקר הממשלתיים.



במועצה למחקר ופיתוח 15 חברים ומשקיף אחד, תת-אלוף במילואים עוזי עילם, לשעבר ראש מפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון) ולשעבר מנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית. בראש המועצה עומד פרופ' אברמסקי, רופא בכיר בבית החולים הדסה עין כרם. מאחורי פרופ' אברמסקי קריירה מפוארת. בין היתר, הוא שימש מנהל המחלקה לנוירולוגיה בהדסה, דיקן הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית והמדען הראשי ויו"ר מינהל המחקר הרפואי במשרד הבריאות. הוא מונה לתפקיד ב-2007 על ידי נשיא המדינה, בהתאם להחלטת הממשלה. חברי המועצה הם דמויות בכירות ומוכרות בתעשייה ובאקדמיה, ובהם עוזיה גליל, אורנה ברי, אלישע ינאי והפרופסורים משה אורון וחרמונה שורק. מנכ"ל המולמו"פ הוא ד"ר רוני דיין.



מאגר מו"פ לאומי



המועצה מקדמת שורה של פרויקטים, שאחד מהם הוא הקמת מאגר מו"פ לאומי, הקיים בכל מדינה מפותחת. קיום מאגר כזה הוא תנאי לחברות ב-oecd. המועצה למחקר ופיתוח, יחד עם המועצה הלאומית לסטטיסטיקה (בראשות דוד ברודט) הקימה צוות מיוחד, שעורך 49 סקרים בכל גופי המו"פ בישראל במטרה להקים את המאגר.



פרויקט אחר של המועצה למחקר ופיתוח הוא הקמת מאגר ארצי לקשרים הבינלאומיים של גופי המו"פ המקומיים. לכל גוף מו"פ בישראל יש קשרים שכאלה, אבל בין הגופים השונים הפועלים בתחום אין תקשורת והם אינם מחליפים ביניהם מידע חשוב, כמו מחקרים משותפים עם גורמים בחו"ל, הקמת קרנות דו-לאומיות והשתתפות במיזמים בינלאומיים.



להחזיר את המדענים



בנוסף, בשיתוף עם משרד הקליטה, הובילה המועצה למחקר ופיתוח להחלטת הממשלה מינואר 2009 להקמת ועדה בין-משרדית להחזרת מדענים וחוקרים ישראלים בעלי תארים מתקדמים מחו"ל לישראל. הוועדה הבין-משרדית הקימה שלוש ועדות משנה, להחזרת המדענים הישראלים לאקדמיה, לתעשייה ולמגזר הציבורי. ב-30 באוגוסט יונחו המלצות ועדות המשנה על שולחן הממשלה.



המועצה הביאה גם להקמת ועדה לתיאום בין המו"פ האזרחי והצבאי, בראשות אברמסקי ועילם. בשנים האחרונות, מאז שרפאל נהפכה לחברה, לא היה קשר בין שני המגזרים. הוקמה גם ועדה לאומית לתשתיות מחקר אסטרטגיות בראשות פרופ' דניאל הורן מאוניברסיטת תל אביב. כל האוניברסיטאות משתתפות בגוף זה.



מחפשים עצמאות



אבל לא הכל שלו בממלכת המועצה למחקר ופיתוח. בניגוד לרצונה, המועצה משתייכת למשרד המדע הקטנטן, שלטענתה פוגע בה ומגביל את פעילותה. היא אינה עצמאית ואינה שולטת בתקציבה. בסוף 2006 התנהלו מגעים בין המועצה למשרד רה"מ על העברת האחריות עליה למשרד רה"מ. ראש הסגל במשרד רה"מ דאז, יורם טורבוביץ, תמך במעבר כמו גם יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דאז, זבולון אורלב. וטו של שר המדע התרבות והספורט דאז, ראלב מג'אדלה, שנתמך ע"י מפלגתו, העבודה, טירפד את המהלך.



לטענת המועצה, העברתה למשרד רה"מ, במעמד זהה לזה של מל"ל והמועצה הלאומית לכלכלה, תגדיל את עצמאותה ויוקרתה ותאפשר לה למלא את תפקידה בהתאם לכוונת המחוקק. המועצה למחקר ופיתוח מקווה כי רה"מ נתניהו ומנכ"ל משרדו גבאי יאפשרו לה לבצע את המעבר. כאופציה שנייה, פועלת המועצה להפיכתה לתאגיד עצמאי - בדומה למעמדה של האקדמיה הלאומית למדעים. בשעתו התחייב מג'דאלה לפני ועדת המדע של הכנסת כי המולמו"פ ייהפך לתאגיד, אך בפועל הוא טירפד כל מהלך בכיוון זה.



לדברי אברמסקי משרד המדע פוגע בתפקוד המועצה למחקר ופיתוח באופן קבוע. כך למשל, תוקף המינוי של חברי מליאת המועצה (לא כולל היו"ר) פג באוגוסט 2008, אך משרד המדע לא טרח לחדש את המינויים עד היום. בנוסף, החשב הכללי אישר למועצה העסקת דובר לפני יותר משנה, אך פקידות משרד המדע מנעה את המינוי. המועצה אף לא קיבלה אישור להקים אתר אינטרנט נפרד, כפי שיש לכל מועצה מקבילה בעולם.



פרט לכך, משרד המדע מסרב להכיר בד"ר רוני דיין כמנכ"ל המועצה למחקר ופיתוח, והוא משלם לו שכר לפי חוזה ייעוץ. אברמסקי אינו מקבל את שכרו למרות שמעמדו קבוע בחוק, והוא מקבל מקדמות בלבד. למועצה אין מזכירה או עוזר מינהלי. משרד המדע מעכב משכורות ליועצים שמונו ע"י המועצה ומנע מאחד מהם לטוס לכנס ה-oecd, אף שהוזמן אליו. בחוברת שנתית שהוציא משרד המדע, תרבות וספורט הובלעה המועצה בתוך מינהל המדע.



לטענת המועצה, באחרונה אף מנע ממנה משרד המדע לפרסם מודעת אבל על מותו של פרופ' אפרים קציר, נשיא המדינה לשעבר, שכיהן כיו"ר המועצה בגלגול קודם שלה.



ממשרד המדע נמסר בתגובה: "השר, פרופ' דניאל הרשקוביץ, קיים דיון ושמע את טענות המועצה מול טענות משרד המשפטים, שהביע התנגדות לתיאגוד המועצה למחקר ופיתוח. השר החליט על קיום דיון נוסף בנושא בהשתתפות צוות מצומצם של ראשי המולמו"פ ומשרד המשפטים מתוך מגמה להביא לפתרון הבעיה. לשר אין התנגדות עקרונית לתיאגוד המולמו"פ ובתנאי שהדבר יעלה בקנה אחד עם הוראות החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully