וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצתו של אובמה לורה טייסון והכלכלן פול קרוגמן: כלכלת ארה"ב על סף התאוששות

סוכנויות הידיעות

10.8.2009 / 11:07

חבילת התמריצים סייעה להצלתן של מיליון משרות, אולם יש צורך בחבילה שנייה, אמר קרוגמן



כלכלת ארה"ב עשויה להיות על סף התאוששות, והשפעתה של תוכנית התמריצים צפויה להיות מורגשת ברבעון הנוכחי, כך אמרה לורה טייסון, יועצת כלכלית לנשיא ארה"ב, ברק אובמה. הכלכלן חתן פרס נובל פול קרוגמן אמר גם הוא כי המיתון החמור ביותר מאז השפל הגדול עומד בפני סיום, וכי תוכנית התמריצים סייעה להצלתן של מיליון משרות.



"יתכן שהגענו לשלב של יציבות, אנחנו עשויים להיות בתחילתה של התאוששות", על פי נתוני המקרו האחרונים, אמרה טייסון, חברת המועצה המייעצת לשיקום הכלכלה של הבית הלבן, בראיון שהעניקה בסוף השבוע בקואלה למפור.



"זה בהחלט אפשרי, אם כי עדיין לא בטוח שבראייה לאחור נאמר שהמיתון הסתיים ביולי, אוגוסט, או ספטמבר", אמר קרוגמן בראיון נפרד בבירה המלזית. "ההערכה שלי היא שכבר הגענו לתחתית, כשאוגוסט הוא חודש השפל". הכלכלן נימק את דבריו בדו"ח התעסוקה מן השבוע שעבר, שהראה כי קצב איבוד המשרות בארה"ב האט ביולי מעבר לתחזיות, וכי שיעור האבטלה ירד בראשונה זה 15 חודשים. הוא גם הצביע על הדו"חות שפירסם מכון ism, לפיהם הפעילות במגזר הייצור, שעדיין נמצאת בנסיגה, מתחילה להתאושש.



טייסון, לעומת זאת, הזהירה בדבריה כי הירידה בערך הבתים והמספר הגדול של בתים שאינם נמכרים מאיימים על הבראת הכלכלה, וכי עדיין מוקדם מדי לקבוע כי דו"ח התעסוקה מסמן מגמת עליה. "היה נתון אחד שהיה גבוה במעט מן המצופה", אמרה. "קצת קשה להגיד על סמך חודש אחד שישנה מגמה. רוב התחזיות הן עדיין ששיעור האבטלה יעלה עד סוף השנה".



אין שום הצדקה לחבילת תמריצים שנייה עכשיו, כיוון שהחבילה הנוכחית פועלת בהתאם לתוכניות, אמרה טייסון, לאחר שבחודש שעבר הציעה שארה"ב תשקול טיוטה לתוכנית תמריצים שתתמקד בפרויקטים בתשתיות. טייסון אמרה אז שחבילת התמריצים בסך 787 מיליארד דולר שאושרה בפברואר היתה קטנה מדי. בנושא האבטלה יש לעשות יותר, אמרה טייסון בסוף השבוע. מאז דצמבר 2007 קיצצו מעסיקים בארה"ב 6.7 מיליון משרות, ההיקף הגדול ביותר מאז השפל הגדול.



קרוגמן אמר כי תוכנית התמריצים ככל הנראה סייעה להציל מיליון משרות. לדבריו, חבילה שנייה נחוצה ועליה להיות מכוונת לרשויות המקומיות כמו גם לפרויקטים בתחום הבניה.



בחודש יולי קוצצו בארה"ב 247 אלף משרות, לעומת 443 אלף שקוצצו ביוני. שיעור האבטלה ירד מרמה של 9.5% לרמה של 9.4%. הנשיא אובמה אמר בשבוע שעבר כי נתוני האבטלה מצביעים על כך ש"הגרוע מכל מאחורינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully