וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי המקצוע לנתניהו: אל תחתום על החוזה הדרקוני מול נוברטיס לרכישת 1.5 מיליון חיסוני שפעת

רוני לינדר-גנץ

10.8.2009 / 16:47

החוזה מכיל סעיף המחייב את ישראל לרכוש את החיסונים גם אם רשויות הבריאות בעולם לא יאשרו אותם לשימוש



אנשי מקצוע בממשלה נתנו היום המלצה חד משמעית לראש הממשלה שלא לחתום בשלב זה על חוזה לרכישת 1.5 מיליון חיסונים נוספים לשפעת החזירים מחברת נוברטיס השווייצית בשל מה שהם מגדירים "סעיפים שערורייתיים בחוזה" - כך נודע ל-themarker.



הגורמים המקצועיים מביעים חשש כי בשל הלחץ הגדול בו נמצא בנימין נתניהו לרכוש חיסונים שיגיעו כבר בחורף הקרוב, הוא עלול לחתום על החוזה המוגדר כדרקוני.



אחד הסעיפים הבעייתיים הבולטים בחוזה קובע כי ישראל תחויב לשלם את מלוא מחיר החיסונים, 12 אירו למנה, גם אם רשויות הבריאות בעולם לא יאשרו אותו לשימוש בסופו של דבר. במילים אחרות, גם אם החיסון לא יהיה אפקטיווי ולא ניתן יהיה להשתמש בו כלל, ישראל תחויב בתשלום של קרוב ל- 200 מיליון שקל - היקף העסקה.



כפי שפורסם היום ב-themarker, מכיל החוזה גם סעיף לפיו רק שליש מהחיסונים, כחצי מיליון, יסופקו בחורף הקרוב ואילו מיליון נוספים יסופקו החל מאפריל 2010 אך ישראל תהיה מחויבת לרכוש את הכמות כולה. בנוסף, מחיר כל מנת חיסון, 12 יורו, גבוה ב- 30% ממחירי החיסונים שמציעות חברות אחרות. בנוסף, החברה אמנם מתחייבת לספק את החיסונים כבר בנובמבר הקרוב אך משאירה לעצמה פתחי מילוט רבים שיאפשרו לה לחרוג מהתאריך.



"הוויכוח הוא לא על המחיר אלא על התנאים הנלווים שישאירו את ישראל קרחת מכאן ומכאן: גם נשלם מחיר גבוה על הקדמת האספקה וגם נהיה נתונים לחסדיה של חברה מסחרית שאינטרסים שלה שונים לחלוטין משלנו", מסביר בכיר באחד המשרדים. לדברי בכיר אחר, "זה חוזה הזוי שמנצל את המצוקה של ישראל והורס את היכולת שלה לנהל משא ומתן עם החברות האחרות".



הלחץ בו נמצא ראש הממשלה לחתום על חוזה לרכישת חיסונים נובע מכך שבעוד שהתחזיות מדברות על התפרצות המגפה בחורף הקרוב, כרגע, חתומה ישראל רק על חוזה לרכישת חיסונים שיסופקו החל מתחילת 2010 - שיא החורף. לפיכך, מתמקדים כעת המאמצים בהשגת חיסונים שיסופקו כבר בחורף הקרוב, כלומר החל מנובמבר 2009. עם זאת, כי החיסון עדיין נמצא בשלבי פיתוח בכל חברות התרופות וטרם הוברר מה תהיה מידת היעילות והבטיחות שלו.



לדברי גורם במשרד הבריאות, "אפילו ההיסטריה סביב המחסור הצפוי בחיסונים וכושר הייצור המוגבל של חברות התרופות הוא פיקציה: ארגון הבריאות העולמי כבר הצהיר כי במקרה של מגפה עולמית הוא יורה לחברות התרופות להפסיק את יצור חיסוני השפעת העונתית ולייצר רק חיסונים לשפעת החזירים, כך שלא צפוי מחסור אמיתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully