וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד נוסף לחיסכון במים: בוטל המכס על יבוא דשא סינטטי

עמירם כהן

10.8.2009 / 17:33

החיסכון במים הטמון בהסבת דשאים טבעיים לדשאים סינטטיים - כ-1,000 מ"ק לדונם בשנה



רשות המסים הודיעה היום על ביטול המכס בשיעור 12% על יבוא דשא סינטטי וזאת כדי להקל על הציבור להסב דשא טבעי לדשא סינטטי ולחסוך במים. החיסכון במים הנגזר מהסבת דונם של דשא טבעי לסינטטי הוא כ-1,000 מ"ק בשנה. בשל העובדה שבמגזר הפרטי בעיקר, נוהגים להשקות דשאים בכמויות מים גדולות בהרבה מהדרוש, החיסכון במים עשויי להגיע אף ל-2,000 מ"ק בשנה ובשל כך הטלת "היטל בצורת" צפויה ליקר בצורה דרמטית את השקיית הדשאים במגזר הפרטי והציבורי.



על פי תחשיב שפירסמו החברות ליבוא ולשיווק דשא סינטטי, מחיר התקנת דשא סינטטי איכותי (לאחר גילום הפטור) יהיה 185 שקל למ"ר כשביטול המכס יוזיל את ההתקנה ב-25 שקל למ"ר. את הבקשה לביטול המכס הגישו החברות הגרעין ופשוט ירוק, המייבאות ומשווקות דשא סינטטי. החברות הודיעו כי בכוונתן לגלגל את ההוזלה לצרכן.



דשא סינטטי מיוצר מחומרים פלסטיים ובעבר היה מיועד בעיקר לכיסוי מגרשי גולף, כדורגל ומגרשי ספורט אחרים. מאז שנות ה-90, החלו לשווקו בעולם ובישראל בפרט גם לגינון הפרטי והציבורי ולכיסוי משטחים תעשייתיים.



עלות התקנת דשא סינטטי (לפני ביטול המכס) מסתכמת בכ-380 שקל למ"ר. על אף המחיר הגבוה לאין ערוך של התקנת דשא סינטטי על שתילת דשא טבעי, תחשיב שנערך בידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת מצא, שלאחר 8 שנים תזרים ההכנסות וההוצאות מהחלפת דשא טבעי לסינטטי מגלם חסכון של כ-20 שקל למ"ר. תחשיב זה עדיין אינו מגלם את ההוצאה הנוספת הכרוכה בתשלום היטל בצורת.



השימוש בדשא סינטטי בישראל הוא עדיין מצומצם ביותר בהשוואה לארה"ב ואירופה והוא מותקן בעיקר באיי תנועה ובמגרשי ספורט. הואיל ודשא סינטטי עלול לפלוט גזים רעילים בחימום, הוא אינו מומלץ באזורים האקלימיים החמים ביותר בארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully