וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מבטחים: גם שוורים צריכים מנוחה

TheMarker

11.8.2009 / 11:08

שבוע המסחר האחרון נסגר בסימן הירידה המפתיעה בנתוני האבטלה בארה"ב. נתוני המקרו החיוביים הביאו לעלייה במחירי רבים מניירות הערך המסוכנים ומדדים רבים הגיעו לשיאם מתחילת השנה. האם המגמה תימשך?



בסוף השבוע האחרון פורסם כי שיעור האבטלה בארה"ב ירד מ-9.5% ל-9.4%, זאת לעומת צפי לעלייה של 9.6%. נתוני התעסוקה המרשימים שהתפרסמו השבוע היו פיקסל נוסף בכותרות של "תם המיתון". האופטימיים שבין המשקיעים טענו כבר בעבר כי שוק התעסוקה מגיב באיחור ליציאה מהמיתון והעובדה שאנו עדים לירידה בקצב הגידול באבטלה מספיקה על מנת לאושש את תהליך היציאה מהמיתון. הפסימיים יאמרו כי ירידה של 0.1% אינה משמעותית ואינה מובהקת וכי יש לבחון את הנתונים שיתפרסמו בחודשים הבאים.



כך או כך, שוקי המניות (והסחורות) הגיבו בחיוב ומדדים רבים הגיעו לשיאם מתחילת השנה. מדד ה-s&p 500 התבסס מעל 1,000 נקודות, והנאסד"ק מפלרטט עם ה-2,000 נקודות. גולדמן זאקס וקרדיט סוויס העלו את התחזיות שלהם ל-s&p 500 ל-1,150 ו-1,100 נקודות עד סוף השנה, ונראה שהאנליסטים עסוקים בעיקר בהעלאת תחזיות.



לא רק שוקי המניות מסכמים כמעט שבוע רביעי של עליות, גם שוקי הסחורות עלו בצורה חדה. גולדמן סאקס מיהרו לפרסם "אזהרה" מפני משבר גלובלי חדש הגלום במחירי הסחורות. המתכות הבסיסיות, עליהם המליצו במנורה מבטחים מספר פעמים בעבר, כגון אלומיניום, נחושת, עופרת ועוד, הגיעו לרמתם הגבוהה השנה.



גם בסחורות הרכות נראה שיפור משמעותי - מחיר הסוכר הגיע לרמתו הגבוהה בשנים האחרונות (יש שיטענו הגבוהה מעולם), והאורז הגיע לרמתו הגבוהה מתחילת השנה, אם כי עדיין נמוך משמעותית מהרמה שהביאה להיסטריה המלתוסיאנית (הטוענת שהחקלאות לא תצמח בקצב מספיק כדי להשביע את האוכלוסיה הצומחת במהירות) בשנה שעברה.



יש לציין שנשמעים קולות רבים הטוענים שהעלייה במחירי הסחורות הינה ספקולטיבית בלבד, וכי לעומת עלייה זו, מדד מחירי התובלה המבוסס על היצע וביקוש כלכלי אמיתי, נמצא בירידה חדה בחודשיים האחרונים.



מדד הסחורות - שיא מתחילת השנה







מדד התובלה הימית - מגמת ירידה







בחינת תשואות הסקטורים ב-s&p 500 בשבוע האחרון, מראה את תמונת הירידה בשנאת הסיכון באופן יפה:







נכסים דפנסיביים כדוגמת טלקום, צריכה בסיסית (consumer staples) ובריאות ירדו השבוע, ואילו הנכסים המסוכנים ביותר כדוגמת הפיננסים עלו באופן חד.
התמונה ממשיכה בהסתכלות על כלל הנכסים בשוק. כל הנכסים הדפנסיביים ירדו השבוע: אג"ח מדינה (למעט מדינות מתעוררות), אג"ח קונצרני בדירוג גבוה ואפילו הדולר נחלש לפני פרסום נתוני התעסוקה. לעומת זאת, מדדי הסחורות, המניות והמטבעות האקזוטיים עלו:







גם בסקטורים נוספים נרשמה מגמה זהה. תעודות הסל על הנדל"ן (ריט) עלו בין 17% ל-19%. לעומתם תעודות הסל על אג"ח ארוכות ירדו.



רבים מהמדדים נמצאים בשיאם מתחילת השנה, ואירוע ליהמן כמעט ונשכח. רבים שואלים את השאלה האם יש להיכנס לשוק המניות, או האם השוק כבר שבע.



מצד אחד: הריבית. הריבית האפסית והירידה בשנאת הסיכון דוחפת את המשקיע הפרטי, שכרגיל פספס את מרבית הראלי, לשוק המניות. כל עוד הריבית תמשיך להיות נמוכה, לא צפויה אלטרנטיבה אחרת לכסף. וכפי הנראה לא צפויה כל אלטרנטיבה כזו בקרוב.



ביום רביעי תתפרסם הודעת הפד בנוגע לריבית. האנליסטים של מנורה מבטחים מניחים שההודעה תכלול את המשפטים הבאים: "נרשמה התאוששות מסוימת בכלכלה... עם זאת עדיין נרשמת חולשה בחלק מהסקטורים, בעיקר אלו הקשורים לצרכן הסופי... הריבית תמשיך להיות נמוכה כל עוד ידרש... הפד יעקוב אחר הכלכלה והלחצים האינפלציוניים, ויעבור למדיניות מוניטרית מרסנת כשזו תידרש... אם כי לא נדרשת כזו כעת".



בנוסף לכך, רבים מהמדדים נמצאים מעל הממוצע הנע ארוך הטווח שלהם, דבר המראה על המשך עלייה בטווח הרחוק.



מצד שני: העלייה הייתה חדה וללא הפסקות. גם שור דוהר צריך מדי פעם לעצור ולנשום.
רבים מהמדדים נמצאים ברמה של עודף קניה, או באופן חד מעל הממוצע ארוך הטווח שלהם. " לנו נראה שאיזה אפקט של חזרה לממוצע שיהיה דרך מימוש רווחים קל מתבקש ברמות האלו", מוסרים במנורה מבטחים.



תיק מומלץ:



האנליסטים של מנורה מעדכנים את הנחות העבודה שלהם - הגידול בשיעור האבטלה בארה"ב נעצר, ולכן מתחזקות הציפיות להעלאת ריבית בארה"ב. ציפיות חזקות יותר להעלאת ריבית, משמעותן התחזקות של הדולר.



גם אם בשלב הראשון תישאר הריבית הדולרית נמוכה מהריבית ביורו, הרי שהשימוש בדולר ל-carry trades, ירד. ההנחה הזו, מביאה את האנליסטים להיות ניטראליים לגבי הדולר.



תיק השקעות מומלץ:



הנחות עבודה:



• הריבית בארה"ב תישאר נמוכה לפחות עד מרץ 2010 (למרות הציפיות).



• הגידול בשיעור האבטלה נעצר.



• האינפלציה במדינות המפותחות עדיין נמוכה.



• היקף ההנפקות בארה"ב, הגידול בחוב והגרעון הגבוה ישפיעו על התשואות באג"חים הארוכים.



• המרווחים בעולם הגלומים באג"חים הבינוניים בדירוג השקעה עדיין אטרקטיביים.



• אסיה, ברזיל וחלק מהשווקים המתעוררים הוכיחו עמידות גבוהה, וצפויים להוביל את הצמיחה העולמית.



הרכב תיק חו"ל המומלץ



50% מניות:



• 20% ארה"ב • 5% אירופה • 8% יפן • 12% אסיה • 5% שווקים מתעוררים (למעט אסיה ובדגש על אמריקה הלטינית).



50% אג"ח:



• 30% אג"ח קונצרני, בדירוג a ומטה, מח"מ של עד 3 שנים, תוך ניטרול תנודתיות הדולר • 20% לונג אג"ח מדינה קצר (עד שנתיים) בשילוב שורט אג"ח מדינה ארוך (דרך חוזים עתידיים או קרנות נאמנות).



הסקירה נכתבה על ידי בני שרביט סמנכ"ל השקעות מנורה מבטחים וחיים נתן קרנות חו"ל מנורה מבטחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully