וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "אני סומך על נגיד בנק ישראל"

רמי שני ופנחס וולף

11.8.2009 / 11:31

שר האוצר הביע תמיכה בפעילות בנק ישראל בשוק המט"ח. היצואנים מחו היום בוועדת הכספים: "בשל היחלשות הד' הפסדנו 6 מיליארד דולר – דבר שגרם לפיטורי 40 אלף עובדים"

שי מכלוף

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק

"אני סומך על שיקול דעתו של הנגיד. בנק ישראל עובר ממדיניות של קנייה קבועה ומחויבת, לקנייה מזדמנת לפי הצורך של דולרים. נראה לי שזהו מהלך נכון, שתואם איתנו", כך אמר היום (שלישי) שר האוצר יובל שטייניץ בביקור שערך במפעלים בשדרות ובעוטף עזה, ביניהם אלביט ואסם.

לדברי שטייניץ, " נבדוק מול בנק ישראל, כיצד ניתן להמשיך לסייע ליצוא הישראלי גם בתקופת המשבר הנוכחי בכל מיני צורות. אנחנו תומכים ביצוא לא רק בתמיכה מוניטרית של בנק ישראל בהתערבות בשער הדולר. נקטנו שורה של צעדים וערבויות לביטוח סיכוני סחר חוץ ליצוא ואנחנו שוקלים צעדים נוספים".

לדברי השר, הביקור במפעל אלביט ובמפעלים אחרים בישובי עוטף עזה נועד להרגיע את התושבים, החוששים מהתחמקות הממשלה ממחויבותה לאזור, ולחזק את התמיכה בתעשייה המקומית. "אלביט היא דוגמה נהדרת לתעשייה שאנחנו רוצים להוביל לאזורי הפריפריה ועיירות הפיתוח. לא רק תעשיה פשוטה אלא גם היי טק. הממשלה לא שכחה את האזור ואנחנו מסתכלים גם אל מעבר לחומות עזה: החמאס מתחזק ולכן עלינו לחזק את הישובים, גם בתקופה הזאת, שהיא שקטה יחסית. נופלים פה עדיין רקטות או פצצות מרגמה בודדות. זה מזכיר לנו, שאסור שמה שקרה כאן לפני מספר חודשים יחזור על עצמו. אסור ליצור מצב, שבו האיום שמתגבש מעבר לחומות עזה, יגיע למרכז הארץ, לפאתי ירושלים וגוש דן, ולכן אנחנו צריכים להיות זהירים ומחושבים בכל תהליך מדיני שיתקיים בעתיד" אמר השר.

ברוש: "חוץ מפישר אף אחד לא עושה כלום"

"בנק ישראל יפעל בשוק במקרה של תנודות או התפתחויות חריגות בשער חוץ שאינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים של המשק. בנוסף, כמו בעבר, בנק ישראל יפעל בשוק במקרה של תפקוד לא תקין – כשל שוק. מדיניות זו אינה מוגבלת בזמן.עם זאת, על כולם לזכור ששער חוץ תנודתי יישאר תנודתי, וגם יהיה מושפע מהתפתחויות כלכליות ואחרות שאין לשום גוף, ובוודאי לא לבנק מרכזי, יכולת לשלוט עליהם". כך אמר היום ראש חטיבת השווקים בבנק ישראל ברי טאף בדיון בוועדת הכספים על השלכות השינויים בשער הדולר על הייצוא.

לדבריו, "המדיניות הנוכחית של בנק ישראל נותנת מענה טוב למשק בהינתן המצב הנוכחי. אבל אין מנוס מהעובדה שהאחריות להתאמה והתמודדות עם שער חוץ משתנה היא בעיקר של הסקטור העסקי. אם על ידי גידור סיכונים פיננסים, ואם על ידי התייעלות, פיתוח שווקים חדשים, גמישות, אימוץ אסטרטגיה עסקית מתאימה והתאמה מתמדת לסביבה משתנה".

בדיון השתתף גם נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, שמלבד מחמאות על נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, לא פיזר מילים טובות על ההנהגה הכלכלית בישראל. לדבריו, "מלבד נגיד בנק ישראל שהוא היחיד שעושה משהו, עד לחתימת עסקת החבילה, הצלע הנוספת (משרד האוצר – פ"ו) לא עשתה שום דבר וגם כרגע הממשלה לא עושה מספיק בצד הפיסקלי. היחלשות הדולר גרמה לירידה של 20 אלף עובדים בתעשייה. התעשיינים הפסידו עסקאות ייצוא בהיקף של 3.5 מיליארד דולר והפסד מכירות בשוק המקומי של מיליארד דולר נוספים".

יו"ר מכון הייצוא, דוד ארצי, היה חריף אף יותר וטען שהיצוא הפסיד 6 מיליארד דולר – דבר שגרם לפיטורי 40 אלף עובדים.
את הדיון סיכם יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שהבטיח לזמן דיון נוסף בהשתתפת שר האוצר, יובל שטייניץ, והחשב הכללי.

גפני אף תקף את החלטת מפעל תדיראן להעביר את מפעלו מישראל. "אסור לתת לזה לגיטימיות", הוא אמר. "אם כל אחד ינקב חור בספינה הכלכלית המשותפת היא תטבע". גפני גם קרא למשרד הביטחון להגביר רכישות ממפעלים מקומיים כדי למנוע את קריסתם או העברתם לחו"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully