וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארי טאף: אי אפשר ולא רצוי להגן על היצואנים רק בעזרת היחלשות השקל

TheMarker Online

11.8.2009 / 12:19

ראש חטיבת השווקים בבנק ישראל: נפעל בשוק המט"ח במקרה של כשל שוק; מדיניות זו אינה מוגבלת בזמן



"שער החליפין של השקל נקבע בשוק מט"ח בישראל, ובתקופה האחרונה ראינו עד כמה זה שוק עמוק ונזיל, שתיפקד היטב גם בתקופת משבר. מובן מאליו שתוצאות המסחר לא יכולות להיות אופטימליות מנקודת ראות של כל משתתף בודד או לכל סקטור בנוסף, כמו בכל שוק, וראינו את זה בשווקים הפיננסיים בעולם בתקופה האחרונה. התפקוד של השוק לא תמיד מושלם, ולא תמיד ולא בכל עת עקבי עם טובת המשק כולו לטווח ארוך". כך אמר היום בוועדת הכספים בארי טאף, ראש חטיבת השווקים בבנק ישראל.



"בתקופה האחרונה, על רקע משבר גלובלי כמעט ללא תקדים, בנק ישראל - כמו בנקים מרכזיים רבים בעולם - נקט אמצעים שונים העומדים לרשותו כדי לעזור למשק להתמודד עם המשבר בחו"ל", הסביר טאף. "מה המדיניות הנוכחית שלנו בשוק המט"ח? בנק ישראל יפעל בשוק במקרה של תנודות או התפתחויות חריגות בשער, שאינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים של המשק. בנוסף, כמו בעבר, בנק ישראל יפעל בשוק במקרה של תפקוד לא תקין - כשל שוק. מדיניות זו אינה מוגבלת בזמן".



"ישנו מכלול שלם של שיקולים, ביניהם רמת הפעילות במשק, כולל יצוא; סביבת האינפלציה, יציבות פיננסית ותפקוד שוק מט"ח. עם זאת, על כולם לזכור ששער חליפין תנודתי יישאר תנודתי וגם יהיה מושפע מהתפתחויות כלכליות ואחרות שאין לשום גוף, ובוודאי לא לבנק מרכזי, יכולת לשלוט עליהם", הוסיף טאף. "עם כל העליות והירידות בטווח הקצר, לשוק מט"ח נטייה להגיע לשיווי משקל. אבל, זה שיווי משקל של השוק - שלא בהכרח מתאים למשק בטווח הארוך ובוודאי לא נוח לכל סקטור במשק. יתר על כן, למשק קטן ופתוח שמתקרב יותר ויותר למשקים המפותחים ביותר בעולם, יש נטייה למטבע שלו להתחזק על פני זמן ובטווח הארוך. כמובן שזה לא קובע את המהלך במישור היומיומי. לכן, על המשק כולו והסקטור העסקי בפרט, להתאים את עצמו לשינויים בשער החליפין".



"אנו מאמינים שהמדיניות הנוכחית של בנק ישראל נותנת מענה טוב למשק בהינתן המצב הנוכחי. אבל אין מנוס מהעובדה שהאחריות להתאמה והתמודדות עם שער חליפין משתנה היא בעיקר של הסקטור העסקי - אם על ידי גידור סיכונים פיננסים, ואם על ידי התייעלות, פיתוח שווקים חדשים, גמישות, אימוץ אסטרטגיה עסקית מתאימה והתאמה מתמדת לסביבה משתנה" סיכם טאף. "אין דרך אחרת להצליח בטווח הארוך. בנק ישראל ימשיך לפעול בשוק לפי הצורך. לא נראה לנו רצוי או אפשרי להגן על היצוא רק על ידי היחלשות המטבע המקומי. הסקטור העסקי והיצואנים בפרט כבר הוכיחו את יכולתם להתמודד בשוק הגלובלי ואני בטוח שהם יצליחו גם בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully