וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה של אובמה על שוק הנגזרים עלולה לפגוע בבנקים גדולים וקרנות גידור

סוכנויות הידיעות

12.8.2009 / 9:57

לפי התוכנית, שפרטיה הוצגו אתמול, הרשות לני"ע תקבע דרישות פיקוח קפדניות על גופים העוסקים בסחר בנגזרים



הצעתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לרפורמה על שוק הנגזרים מעוררת חששות לפגיעה ברווחיהם של בנקים כמו גולדמן סאקס ומורגן סטנלי. נגזרים הם כרגע רווחיים יותר מחוזים הנסחרים דרך בורסה, ולכן אנליסטים מעריכים כי החברות העוסקות בכך ינסו לבטל את החקיקה.



על פי הרפורמה שהציג אתמול אובמה, ייאסר על מוסדות העוסקים בסחר בנגזרים, כמו בנקים וקרנות גידור, לעסוק בחוזים מעורפלים והם יאולצו בדרישות הון גבוהות יותר. כל הנגזרים יועברו לבורסות בפיקוח או פלטפורמות אחרות ויישלחו לגופי סליקה רשמיים.



"שוקי הנגזרים התנהלו זמן רב ללא פיקוח מאז נוסדו", נאמר אתמול בהצהרת משרד האוצר של ארה"ב. "סיכונים אדירים נבנו בשווקים האלה - ללא פיקוחם של רגולטורים - והסיכונים האלה תרמו להתמוטטותן של חברות פיננסיות גדולות בשנה האחרונה וללחץ חמור על המערכת הבנקאית כולה".



ג'יי פי מורגן צ'ייס הוא סוחר הנגזרים הגדול ביותר בקרב הבנקים בארה"ב, נכון ל-31 במארס, עם חוזים בשווי 81.2 טריליון דולר, על פי משרד החשב הכללי של ארה"ב. גולדמן סאקס היה השני בגודלו עם נגזרים בשווי 39.9 טריליון דולר ואחריו בנק אוף אמריקה עם עסקות של 38.9 טריליון דולר.



במסגרת החקיקה הצפויה יקבעו הרשות לני"ע (sec) ונציבות הפיקוח על הסחורות והחוזים העתידיים (cftc) דרישות הון ושולי רווח לסוחרי נגזרים לא בנקאיים וכן למשתתפים בולטים נוספים בשוק הנגזרים, שיהיו קפדניות יותר מאלה שדורשים כיום המפקחים הפדרליים על הבנקים ממוסדות בנקאיים.



קרנות גידור וחברות השקעות צפויות להיפגע באופן החמור ביותר, אמרה קארן שואו פטרו, שותפה בחברת המחקר פדרל פייננשל אנליטיקס. בשונה מבנקים שמבוטחים ע"י הממשל, קרנות גידור אינן נתונות כיום לתנאי הון. "לקרנות גידור וחברות פרטיות יהיה קשה יותר להשיג את ההון הנדרש", הוסיפה.



משרד המשפטים חוקר לפחות שבעה בנקאים מג'יי פי מורגן צ'ייס בחשד להפרות במכירת נגזרים לא מפוקחים לרשויות מקומיות. בנקאים לשעבר מואקוביה ובר סטרנס נמצאים גם הם תחת חקירה בנושא זה.



הבנק הבינלאומי לסליקה מעריך כי שווי הנגזרים בעולם מגיע לכ-592 טריליון דולר - כמעט פי 10 מהתמ"ג העולמי. הנגזרים, ניירות ערך מורכבים המבוססים על ניירות ערך אחרים, נחשבים לכלים פיננסיים פחות שקופים למשקיעים, ועמדו בבסיס מחיקות ערך בשווי 1.6 טריליון דולר של הבנקים הגדולים, חברות ברוקראז' וחברות ביטוח מאז תחילת 2007.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully