וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיר שטרית: "יש בישראל מאגרים ביומטריים של מיליוני אזרחים - איפה הייתם?"

אור הירשאוגה

12.8.2009 / 13:55

מוביל החוק הביומטרי תקף את המתנגדים, וציין כי מאגרים דומים מוחזקים בידי שירות התעופה, צה"ל והמשטרה

איש מן הנוכחים בכנס שנערך הבוקר במרכז הבינתחומי בהרצליה, כנס בו הציגו הצדדים השונים בויכוח על המאגר הביומטרי את דעותיהם, לא נותר אדיש למתרחש על הבמה. אחד מבאי הכנס הטיח במאיר שטרית, מי שנחשב לרוח החיה מאחורי החוק, כי בהליכי העברת החוק בכנסת אינם מייצגים את הציבור. "אתה הציבור? אתה הציבור? החוק יעבור בכנסת", החזיר שטרית.

"יש בישראל מאגרים ביומטריים של מיליוני של אזרחים, שאין עליהם שום הגנה. איפה הייתם?", הטיח שטרית במבקרי החוק. "נזכרתם בזה עכשיו רק בגלל החוק. בשירות התעופה יש 600 אלף אזרחים. בצה"ל - כמיליון. במשטרה - 700 אלף. כולם במאגרים. איפה האקדמיה הייתה כל הזמן? יש מיליוני אזרחים שיש להם טביעות אצבעות במאגרים ואיש לא ניסה לפרוץ אליהם".

לדבריו של חבר הכנסת שטרית הדיון בחוק הביומטרי היה "אחד מהדיונים הארוכים ביותר". כמי שכיהן בראש ועדת הכנסת שבחנה את החוק ביקר שטרית את אנשי האקדמיה המתנגדים לחוק על כך שלא טרח להגיע לדיונים. "נראה לכם שמישהו יקים מאגר ולא ישב עם אנשי מקצוע? ישבו מיטב אנשי המקצוע. אתם לא היחידים", אמר שטרית. "בטחונה של מדינת ישראל בסכנה. הקלות הבלתי נסבלת של זיוף תעודות הזהות, שנעשות ברמה הנמוכה ביותר בעולם - זה הדבר שבו ישראל חריגה". שטרית התייחס בנאומו לכ-350 אלף בני אדם שחיים "בזיהוי מזויף, לבושתנו".

"אתם נמצאים בסכנה", הטיח שטרית במבקרי הכנס, "יהודים ולא יהודים, כל מני ארחי פרחי מבריחים מחבלים. אתכם זה לא מטריד. זה התפקיד של המדינה לדאוג לאזרחיה. הנימוקים להקמת המאגר ביומטרי, המשיך וטען חבר הכנסת נוגעים למצבה הביטחוני של מדינת ישראל. "זאת הדרך להבטיח שלא ייכנסו לפה אנשים לא רצויים. אתם ממלאים את הציבור בטענות סרק. בכל מדינה עושים תיעוד ביומטרי". שטרית הוסיף בנאומו כי ארה"ב אוספת נתונים של אזרחים זרים שנכנסים לשטחיה למטרות ביקור. "אין לי ספק שכולכם הייתם בקלות נותנים טביעות אצבעות כשאתם נכנסים לאמריקה. באמריקה מותר. שם יותר מוגן מפה, ושם אי אפשר לפרוץ למאגר. יש שם מאגר של אזרחי ישראל ואף אחד לא פוצה פה ומצייץ".

בהמשך חזר שטרית על טענותיו כי המאגר יהיה מאובטח לחלוטין. "לאיש לא תהיה גישה למאגר מלבד מלעובדי רשות מיוחדת שיעברו סיווג בטחוני", ציין חבר הכנסת. ביחס לאפשרות של פריצה מקוונת ציין שטרית כי המאגר יהיה מנותק מכל רשת תקשורת. "כל מאגר יכול לזלוג - באופן תיאורטי. באופן תיאורטי הייתי יכול להביא פלוגה של חיילים, לקחת את המחשבים ולפתוח אותם. אין לזה סוף. אם נקודת המוצא היא שלא ניתן לאבטח כיצד ניתן להסביר את הקמתם של מאגרים מוגנים במוסד, בשב"כ או בבנקים? תפקידנו הוא לעשות את ההגנה על המאגר טובה ככל הניתן.

"אם היינו מדרגים מאגרים לפי דרגת האבטחה שלהם מ-1 עד 10 המאגר הזה היה מקבל את הדרגה 11. למבקרי המאגר אין מושג על ההגנות שייושמו. במהלך דיוני הועדה הזמנתי את כל מי שרצה לשבת בדיונים. אף אחד לא התייצב. אני בעד הקמת מאגר. אני חושב שהוא חיוני לבטחונה של מדינת ישראל. מאחר שהאחריות על בטחונם של אזרחי ישראל מוטלת על המדינה עליה לעשות צעדים כדי להגן על בטחונם.

"אנשים משווים פה את שוויץ לישראל", המשיך שטרית. "לפני כשבועיים עלה בכנסת החוק לאיסור איחוד משפחות פלסטינאיות. החוק הזה עורר בי התנגדות - הלכתי ובדקתי - ארבעים אחוז מהפיגועים בוצעו על ידי אנשים שהגיעו לארץ במסגתרת החוק הזה. לשמחתי הטיפול בחוק הביומטרי הגיע אלי - אני עסקתי בקידום החוק שלוש שנים. זה צדק היסטורי שאני יכול להביא את החוק הזה לסיום", סיכם שטרית את דבריו.

מיכאל איתן, השר לשירות ציבורי, הציג בדבריו עמדה הופכית לחלוטין לזו של שטרית. "דמיינו שמקימים לכם מאגר ביומטרי ליד הבית ואף אחד לא מבקש מכם אישור", התריס איתן. "גם לפני אסון צ'רנוביל כולם אמרו שהוא לא ידלוף. כשהחוק הזה יעבור, אזרחי ישראל יקומו כשיש להם ליד הבית כור גרעיני", הוסיף השר שזכה לתשואות מן הקהל.

שר הפנים, אלי ישי, שנכח בכל שלב ההרצאות, ציין כי הוא "התבונן בשפת הגוף של היושבים בקהל" וכי "ברורים לו רחשי הלב". למרות זאת בחר ישי, יחד עם חבר הכנסת שטרית, לעזוב את האולם לקול מחאות הקהל לפני תחילת שלב השאלות. אחרי שהשנים עזבו הספיק פרופסור עדי שמיר, ממציא שיטת ההצפנה RSA ומי שנחשב לאחד מבכירי חוקרי אבטחת המידע וההצפנה בעולם, להציג שיטה שלדעתו תוכל להגן על המאגר מפני דליפות. השיטה, אותה הציג שמיר בקצרה, מבוססת על שמירת טביעות האצבעות במאגר בקבוצות של 100, כך שלא יתאפשר זיהוי ישיר בין שם ומספר זהות לטביעות אצבע. בשלב זה חבר הכנסת שטרית והשר ישי כבר לא נכחו באולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully