וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל בהודעה לעיתונות: הכתבה ב"כלכליסט" על ניהול היתרות - מטעה ובנויה סיסמאות לא מבוססות

TheMarker

12.8.2009 / 19:02

הבנק דוחה את הטענות על חוסר שקיפות - ומציג קישור לדו"ח המכיל מידע רב על ניהול היתרות באתר בנק ישראל



בהודעה חריגה הגיב היום בנק ישראל לפרסום הבודקר בעיתון "כלכליסט", בדבר חששות לאי שקיפות בפרסום נתוני התשואה והניהול של יתרות המט"ח. בהודעתו מפרסם הבנק קישור לעמוד באתר הבנק, המציג את כל המידע שלכאורה חסר.



"נוכח הכתבה המטעה שהתפרסמה היום בעיתון "כלכליסט", בבנק ישראל מבקשים להתייחס לטענה כאילו אין שקיפות בדיווח הבנק על התשואה ואופן הניהול של יתרות המט"ח", נכתב בהודעה. "החל משנת 2000 מפרסם בנק ישראל דיווח מפורט על ביצועי תיק היתרות ואופן ניהול היתרות. הדו"ח מפורסם באמצעות הודעה לעיתונות ואף זוכה לפרסום בתקשורת. הדו"ח נגיש לציבור (כולל לאנשי "כלכליסט") באתר הבנק.



"בנק ישראל, באמצעות דו"ח 'השקעת יתרות מטבע חוץ' המפורסם מידי שנה; והפרסום החודשי של רמת היתרות, נחשב בתחום לאחד הבנקים השקופים ביותר בעולם. עובדה זאת באה לידי ביטוי בפרסומים בינלאומיים הסוקרים את הנושא", מוסיפים בבנק.



"בדו"ח מתבצעת השוואה שקופה ביותר של ביצועי תיק היתרות של בנק ישראל מול הסמן (benchmark). ב-9 מתוך 10 השנים האחרונות תשואת תיק היתרות של בנק ישראל היתה גבוהה מתשואת הסמן. שנת 2008 היא השנה היחידה בה תשואת התיק היתה נמוכה מתשואת הסמן, וגם אז רק ב-0.2% וזאת על רקע המשבר הפיננסי העולמי. בדו"ח מובא פירוט נרחב ביותר על ביצועי התיק, על הרכב הנכסים שבתיק, על החלטות הניהול שהתקבלו במהלך השנה ועוד. בדו"ח ניתוח מפורט על הגורמים שהשפיעו על תשואת התיק ועל תרומת הניהול. תרומת הניהול מפורקת ומנותחת לגורמיה: ניהול מטבעי, ניהול נכסי, ניהול אריכות, ניהול פיזור. בנוסף, בדוח מוצגת השוואה בין ביצוע תיק הדולרים של היתרות לבין ביצועי תיקים של מנהלים אחרים וגם ממדי תשואה או סיכון המקובלים בעולם להערכת איכות ניהול ההשקעות", מפרטת ההודעה.



"במהלך השנים גם נכתבו בדו"ח תיבות המציגות בהרחבה את מסגרת ניהול היתרות: כיצד נקבעת אריכות המטרה של תיק היתרות, מהו הרכב הסמן וכיצד נבחר. בבנק ישראל דנים וממשיכים לדון בסוגיות של קביעת ההרכב המטבעי של תיק היתרות והרמה האופטימלית של היתרות. לו כותבי הכתבה ועורכיה היו טורחים לקרוא ולהבין ולו רק מעט מהחומר שפורסם בנושא, ודאי היו נוכחים לדעת שקיימות מספר גישות לקביעת רמת היתרות וכל הגישות נשקלו ונבדקו בקפידה על ידי בנק ישראל. כמו כן, ודאי היו למדים שיתרות המט"ח של מדינת ישראל אינן חריגות בהיקפן לעומת מדינות אחרות ביחס לאינדיקטורים המקובלים, שמוזכרים בדו"ח".



"אופן ניהול היתרות נמצא תחת בקרה מתמדת בכמה מעגלי ביקורת. מעגל ראשון: בתוך חטיבת השווקים קיימת יחידה שעיקר תפקידה הוא לבצע מעקב אחר הפעולות שמבוצעות בתיק והתשואות המושגות. מעגל שני: ביקורת הפנים של בנק ישראל, שאינה חלק מחטיבת השווקים, מקדישה חלק משמעותי ממשאביה למעקב אחר ניהול היתרות. מעגל שלישי: ועדת מט"ח בראשות הנגיד המורכב ממנהלים בכירים בבנק ישראל. מעגל רביעי: דין וחשבון כספי שמאושר על ידי רו"ח חיצוני, מתפרסם כל שנה וגם נגיש באתר הבנק. בדו"ח הכספי ישנה סקירה על רמת יתרות מטבע החוץ והרווח והפסד שלהן בשנה הנסקרת, אף במונחי מטבעות שונים. כמו כן, דו"ח זה מפרט את השינויים ברמת היתרות ובמקורות לשינויים. מעגל חמישי: הפרסום לציבור בדו"ח".



"בנק ישראל בעד ניהול דיון ציבורי בנושאים חשובים. אולם, דיון כזה יש לבסס על עובדות, ולא על סיסמאות לא מבוססות", מסכמים בבנק ישראל. "כמו כל בנק מרכזי אחר בעולם וכל גוף עסקי, ישנם פרטים נוספים על אופן ניהול יתרות המט"ח שאינם מפורסמים. אלו פרטים עסקיים, שלו היו ידועים, מדינת ישראל בכלל והיתרות בפרט היו נחשפים לסיכונים שבנק ישראל פועל למניעתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully