וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי השאיר את הריבית ללא שינוי

מיכל הרמתי

12.8.2009 / 22:10

הודיע כי נראים סימני התייצבות בשווקים. "בתנאים הקיימים בכוונתנו להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו על מנת לקדם את ההתאוששות הכלכלית"

הבנק הפדרלי הותיר את הריבית ללא שינוי, כצפוי, בטווח של 0-0.25%, והמשיך להמתין לסימני התאוששות נוספים. בהודעתו כתב הבנק כי היא רואה סימנים לשיפור בשווקים הפיננסיים ובכלכלה, אך כי ההתאוששות צפויה להיות איטית והפעילות הכלכלית צפויה להמשיך להיות חלשה. "בתנאים אלו, בכוונת הבנק הפדרלי להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותו על מנת לקדם את ההתאוששות הכלכלית ולשמר יציבות מחירים", נכתב בהודעה הרשמית.

"הוצאות משקי הבית המשיכו להראות סימני התייצבות, אך עדיין נותרו חלשות בשל המשך אובד המשרות בשוק, השחיקה בגידול בהכנסות, הירידה במחירי הדיור ושוקי האשראי החנוקים", נכתב בהודעה. בבנק צפו כי מחירי הסחורות והאנרגיה ייוותרו נמוכים בשל ביקוש מופחת, ולכן האינפלציה תמשיך להיות נמוכה.

הבנק הפדרלי הודיע כי הוא ממשיך לרכוש ני"ע בניסיון להוריד את הריביות והאריך תוכנית לרכישת אג"ח ממשלתיות של ארה"ב בסך 300 מיליארד דולר עד אוקטובר. תוקף התוכנית אמור היה לפוג בספטמבר. ביקורות רבות נשמעו אודות התכנית, שכן היא לא הצליחה לשמור על הריביות על ההלוואות נמוכות עד כה, ורבים צפו כי הבנק לא יאריך את תוקפה.

מרבית הדברים שנכתבו בהודעה היו צפויים: כלכלנים צפו כי הבנק הפדרלי יותיר את הריבית ללא שינוי וחזו כי הבנק יאותת כי הוא רואה סימנים להתאוששות, אך יזהיר כי כל התאוששות צפויה להיות איטית.

הבנק הפדרלי, בראשות ברננקי, השיק בשנה האחרונה מגוון תוכניות שנועדו להתמודד עם המשבר בכלכלה ובמערכת הפיננסית בפרט. בין היתר, התחייב הבנק לרכוש ני"ע בסכום שעשוי להגיע ל-1.75 טריליון דולר. באחרונה נראו כמה סימנים כי המיתון הנוכחי, החריף מאז השפל הכלכלי הגדול, מגיע לסיומו. ברבעון השני נרשמה ירידה קטנה מהצפוי בתמ"ג - 1%, לעומת ירידה של 6.4% שנרשמה ברבעון הראשון. שיעור התעסוקה ירד ביולי ל-9.4% במפתיע, לעומת 9.5% ביוני, ולאחר יותר משנה רצופה של עליות.

לעומת זאת, דו"ח של איגוד סוכני הנדל"ן האמריקאי (NAR) שהתפרסם היום הראה כי מחירי הבתים בארה"ב ממשיכים לצנוח. דו"ח זה אמנם לא היה בידי הבנק הפדרלי, אך גם הנתונים הקודמים של מחירי בתים בארה"ב הצביעו על המשך ירידות חדות - אף כי מתונות יותר מחודשים קודמים.

בעקבות הודעת הבנק הפדרלי מתמתנות הירידות בשוק האג"ח הממשלתיות כעת. התשואה על האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים עולהב-0.02% לרמה של 3.72%. התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-30 שנה עולה ב-0.06% לרמה של 4.51%. מוקדם יותר התחזקו התשואות, הנעות בכיוון מנוגד למחיר האג"ח, באופן חד יותר, בעקבות הנפקת אג"ח חדשות על ידי משרד האוצר האמריקאי.

משרד האוצר האמריקאי מכר אג"ח ממשלתיות ל-10 שנים בסך 23 מיליארד דולר, בריבית 3.734%. הביקוש לאג"ח היה גדול פי 2.49 מההיצע, לעומת ביקוש הגדול פי 2.37 מההיצע ב-4 הנפקות האג"ח האחרונות ל-10 שנים.

הנפקות האג"ח המאסיביות שמבצע הממשל האמריקאי השנה, על מנת לממן תכניות סיוע ותמריצים לכלכלה האמריקאית, הן אחת הסיבות שהבנק הפדרלי אינו מצליח לשמור על ריביות נמוכות. הגירעון בתקציב האמריקאי התנפח לסך של 180.6 מיליארד דולר ביולי, דיווח לפני זמק קצר משרד האוצר. עד כה השנה הגיע הגירעון התקציבי בארה"ב לסך של 1.26 טריליון דולר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully