וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר ושטייניץ שומרים על השווקים חופשיים

מוטי בסוק

13.8.2009 / 8:06

השניים דחו לחצים להטיל מס על פעולות ספקולטיביות בשוק ההון. האוצר: "קשה להבדיל בין פעולות ספקולטיביות לבין השקעות ריאליות - אין סכנה ממשית למשק"

אנשי אקדמיה בכירים וכמה מראשי המשק פנו לאחרונה לשר האוצר, יובל שטייניץ, והפצירו בו להטיל מס על פעולות ספקוליטיביות בשוק ההון בתל אביב ועל ספקולנטים. שר האוצר דחה את כולם: לדעתו אין מקום לכל מהלך מיסוי נגד פעולות ספקולטיביות, אם יש כאלו, בשוק ההון בתל אביב.

הבכירים במשק ובאקדמיה ביקשו להטיל מסים על פעולות ספקולטיביות, כולל העברות חד-צדדיות של כספים לישראל בהיקפים הנראים כיוצאי דופן, בטענות לפגיעה במשק בשעה של משבר חמור, ובטענה כי הפעולות הספקולטיביות יוצרות כשל שוק בשוק המט"ח. לחצי הבכירים במשק והבכירים באקדמיה לא היו מאורגנים ונעשו על בסיס אישי.

לאחר שלמד את הנושא היטב, שטייניץ דחה את כל הפונים אליו. באוצר מעריכים כי אין ספקולנטים שפועלים נגד הדולר בישראל, כי אין גורמי חוץ שזיהו הזדמנות במשק הישראלי והחליטו לפעול באופן זמני פה, וכי בכל מקרה קשה מאוד להבחין בין השקעות לצרכים ריאליים לבין השקעות לצרכים ספקולטיבים.

גם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, דחה באחרונה לחצים לפעול באמצעות מסים מיוחדים כנגד פעולות הנראות לכאורה ספקולטיביות, במסגרת מאמצי בנק ישראל לפחת את השקל ביחס לדולר. בוועדת הכספים של הכנסת בשבוע שעבר אמר הנגיד כי במדינות אחרות, למשל צ'ילה, ויתרו על הניסיון לפעול באמצעות מערכת המס נגד ספקולנטים.

הנגיד גם בדעה כי אין להנהיג עוד ועוד מגבלות על פעילות השווקים. כך למשל הנגיד המתין בעניין הרכישות המזדמנות של בנק ישראל שהחלו בשבוע שעבר, עד שראה את תוצאות הפעולה הדומה של כמה מדינות אחרות, זיהה כי אין נזקים, ורק אז החליט שגם בנק ישראל ייכנס לשוק. הנגיד נמצא בקשר שוטף עם ראש הממשלה ועם שר האוצר בעניין פעילות בנק ישראל בשווקים.

בראיון שנתן באחרונה למגזין "בנקאות" אמר שטייניץ כי "לחברות גדולות מצליחות בעולם אין גרעין שליטה, והנוסחה הזו יכולה להצליח גם בבנקים". בעניין הפרטת הבנקים אמר שר האוצר: "יש כאן שתי שאלות, שאלת ההפרטה וצורת ההפרטה. לגבי שאלת ההפרטה אני סבור שהמדינה לא צריכה לשלוט בבנקים. לגבי צורת ההפרטה, יש לבחון ספציפית כל חברה שעומדת להפרטה. עקרונית אני חושב שלא חייב להיות גרעין שליטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully