וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"לית הביטוח הלאומי: אנחנו מטרטרים את הציבור

מירב ארלוזורוב

13.8.2009 / 10:08

מהברדק בוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי סובלים בראש ובראשנה החלשים. "זה לא נעשה מכוונה רעה, אלא מחוסר יעילות"

בני כתב לנו על קרוב משפחתו, שמפאת מחלה נאלצו לקטוע את שתי רגליו. הביטוח הלאומי אישר לקרוב המשפחה קצבת נכות - אך גם הקפיד לחזור ולבדוק את זכאותו לקבלת הקצבה. "קרובי זכה בכל חצי שנה לביקור של חוקרת הביטוח הלאומי", כתב בני, "אותה חוקרת בכל פעם, שבאה ובדקה האם צמחו הרגליים? האם פתאום הוא התחיל ללכת שוב? אין ספק שהתעמרות חצי שנתית כזו יכולה להפוך כל אחד לשונא הביטוח הלאומי".

"זה לחלוטין לא תקין", אומרת מנכ"לית הביטוח הלאומי, אסתר דומינסיני, "וגם לא סביר מבחינתנו. זוהי רק אחת הבעיות בהתנהלות של הוועדות הרפואיות שלנו שמחייבת טיפול".

לפני שבוע העזנו לפרסם בטור זה מאמר קצר בזכותו הביטוח הלאומי, ומלחמתו בהונאות. שטף התגובות שקיבלנו הצליח להפתיע אותנו, גם בכמות התגובות וגם בעוצמת הזעם כלפי הביטוח הלאומי. מתברר שיש בישראל אלפים שזקוקים לשירותי המוסד לביטוח לאומי, ושיש להם תלונות קשות על יחס נוקשה, ביורוקרטיה וטרטור. העובדה שמי שסובל מנחת זרועו של הביטוח הלאומי הם בעיקר החלשים בחברה - נכים, קשישים ומחוסרי עבודה - מעניקה משנה תוקף לתלונות נגד המוסד.

דומינסיני אינה מכחישה. נהפוך הוא, כמנהלת המוסד לביטוח לאומי וכמי שבילתה קודם לכן קדנציה שלמה בשיפור תודעת השירות של מוסד ממשלתי בעייתי אחר, שירות התעסוקה, יש לה טענות רבות כלפי המוסד שלה, וגם כלפי עובדיה. "אנחנו ללא ספק מטרטרים את הציבור, בדרך כלל לא מתוך כוונות רעות, אלא רק בגלל חוסר יעילות", היא אומרת. "קבלת הקהל נעשית בתנאים לא נאותים, הפקידים לא בנויים להקשיב, אנחנו שולחים אנשים בלך ושוב במשך חודשים ובסוף נותנים להם תשובה שלילית. אין לנו מספיק מרכזי שירות, ובמרכזים הקיימים משתרכים תורים מעוררי חלחלה.

"הציבור צודק כשהוא כועס, כי הטיפול שלנו בו אינו יעיל - ועל כך אני לא אוותר. אחת המטרות המרכזיות שלי היא לשפר את תודעת השירות של המוסד, גם אם זה יהיה כרוך בהתעמתות עם העובדים". בימים אלה נמצאת דומיניסני במאבק עם ועד העובדים בביטוח הלאומי, הנוקט עיצומים, בין השאר, בשל דרישותיה לשינוי נוהלי העבודה במוסד.

כך, דומינסיני מספרת איך באופן שגרתי תלונות שמוגשות אינן נבדקות מיד. התלונה נבדקת רק באיחור ומתגלה - בחלק גדול מהמקרים - כי חסרים מסמכים. "גיליתי שיש אנשים שבאו ארבע פעמים בחודש כדי להשלים מסמכים. למה אי אפשר היה להגיד להם כבר בפעם הראשונה מהם כל המסמכים הדרושים? עשיתי עכשיו נוהל של צ'ק ליסט: רשימה של כל המסמכים המחויבים בסוגי התביעות השונים, שצריך לבדוק מיד עם הגשת התביעה כי כל המסמכים קיימים".

כך, דומינסיני מספרת כי הניסוח של חלק מנוהלי הביטוח הלאומי הוא כזה ש"גם אני לא בטוחה שאני מבינה מה כתוב שם. למשל, כשמבקשים להביא חוות דעת רפואית, אז צריך להדגיש שמדובר בחוות דעת של מומחה ולא בזו של רופא המשפחה. אדם מן היישוב לא תמיד יבין זאת".

לצד הטענות שלה כלפי עצמה, כמנהלת שצריכה לשנות את נוהלי העבודה וכלפי עובדיה, שתודעת השירות שלהם מחייבת עדיין שיפור, יש לדומינסיני טענות גם לקהל הלקוחות שלה - הציבור. במידה רבה, היחס הנוקשה של הביטוח הלאומי כלפי תובעיו הוא גם פועל יוצא של התנהגות בעייתית של הציבור בבואו לתבוע את הביטוח הלאומי. בעיקר, השיעור הגבוה של הונאות, שמביא לכך שהביטוח הלאומי נוהג בחשדנות בכל תביעה שמוגשת לו, לרבות התביעות המוצדקות.

"לא סביר שמישהו יבוא לבדוק את מצבו של נכה קטוע שני רגליים", אומרת דומינסיני. "מצד שני, לא סביר גם שאנשים לעולם מדווחים לנו רק כאשר מצבם מחמיר. יש 180 אלף נכים שמקבלים קצבת נכות, בתוכם גם מי שהוגדר לפני שנים ארוכות כנכה בעקבות מחלה שאולי כיום כבר יש לה טיפול, ואני כלל לא יודעת שמצבם השתפר".

כדי להתגבר על האי ידיעה, דומיניסני יוזמת חקיקה שתחייב את מקבלי קצבאות הביטוח הלאומי לדווח לה על על כל שינוי במצבם והטלת קנס על כל מי שלא עושה כן. היא גם יוזמת שינויים טכנולוגיים - כמו חיבור למחשב מס הכנסה, כדי לבדוק שינוי בהכנסתם של מקבלי הבטחת הכנסה, והיא גם מתכוונת לתגבר את מאמצי החקירה, לרבות בנייה מחדש של מחלקת החקירות של המוסד ובדיקות מדגמיות קבועות של כל מקבלי קצבאות הביטוח הלאומי.

"יש מיליארדי שקלים בשנה של כספי קצבאות המשולמים לחינם", אומרת דומינסיני. "זה חבל, כי מדובר במליארדי שקלים שיכולים היו להיות מופנים לנכים הקשים באמת. לכן, דווקא האינטרס של הנכים, הקשישים ומקבלי אבטחת ההכנסה היא שנהיה קפדניים ונילחם בתופעת ההונאות. זה הכי סוציאלי בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully