וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק האינטרנט והשיחות הבינלאומיות: בזק בינלאומי עדיין מובילה

נועם בר

13.8.2009 / 12:04

בזק בינלאומי מובילה את השוק במנויים, הכנסות רווחים; סמייל 012 מובילה את השוק בשיעור הצמיחה



די בשיחה קצרה עם המנהלים המובילים את שלושת ספקיות האינטרנט והשיחות הבינלאומיות הגדולות בישראל כדי להבין את התחרות העזה השוררת בתחום. כל אחד מהם יודע להפנות לסעיפי הדו"חות של המתחרה המעידים על חולשותיו, ולא חוסך אמצעים כדי להוכיח כי הוא עולה עליו.



בבחינת מספר לקוחות האינטרנט, בזק בינלאומי מובילה את השוק בפער קטן עם 600 אלף מנויים - המהווים כ-35% מהשוק. נטוויז'ן מחזיקה נתח של כ-33% מהשוק וסמייל 012 אוחזת בנתח של כ-30% מהשוק. בתחום השיחות הבינלאומיות ההתפלגות בין השלוש אף יותר מאוזנת, כאשר בזק בינלאומי אינה מובילה את השוק.



על רקע התפלגות זו ההובלה של בזק בינלאומי בשורה התחתונה - רווח נקי ותפעולי - מרשימה. במקביל, הפיגור של בזק בינלאומי ככל שמדובר בצמיחה של פרמטרים אלו מעיד כי המתחרות סוגרות פערים.



ההכנסות של בזק בינלאומי ברבעון השני הסתכמו ב-327 מיליון שקל - גבוה ב-13%-7% מהמתחרות. אבל הגידול בהכנסה של בזק בינלאומי ביחס לרבעון המקביל היה מינורי והסתכם ב-0.3%, בעוד ההכנסות של סמייל גדלו ב-10% ושל נטוויז'ן ב-1.9%.



בשורת הרווח התפעולי השאירה בזק בינלאומי את מתחרותיה מאחור עם רווח תפעולי של 68 מליון שקל, מול 41 מיליון שקל לסמייל 012 ו-36 מיליון שקל לנטוויז'ן. עם זאת, הרווח התפעולי של בזק צמח ב-8% בלבד - מול זינוק של יותר מ-25% אצל המתחרות בפרמטר זה.



בשורה התחתונה השיגה בזק בינלאומי רווח נקי של 56 מיליון - גבוה מסכום הרווחים של שתי מתחרותיה יחד. בזק בינלאומי משאירה את מתחרותיה מאחור גם בשיעור הרווחיות שלה, עם רווח הנקי המהווה 17% מההכנסות שלה - לעומת אחוזים חד ספרתיים של המתחרות. שיעור הרווחיות יחד עם צמיחה של 19% בשורת הרווח הנקי שהציגה בזק בינלאומי מעידים על תהליך ההתייעלות של החברה שחיפה על הקיפאון בהכנסות.



הצמיחה ברווח הנקי של בזק בינלאומי מחווירה מול הצמיחה שהציגו מתחרותיה. גידול דימיוני ברווח הנקי של 367%של סמייל, מול שיעורי צמיחה של פחות מ-20% אצל המתחרות.



הצמיחה של סמייל מפתיעה בפרט בתחום השיחות הבינלאומיות - בו חלה ירידה של כ-2% בהיקף הפעילות הכולל בעקבות המיתון - ובעקבות התחרות הקשה מצד שירותי ה-voip המאפשרים שיחות דרך האינטרנט. למרות זאת רשמה החברה בתחום הזה גידול של 7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, בעוד נטוויז'ן רשמה ירידה של כ-3% ובזק בינלאומי רשמה עלייה מתונה של 2%.



הגידול החד ברווח ובהכנסות של סמייל מוסבר גם בחשיפה הגדולה של החברה לדולר. בעבר דיווחה סמייל ש-36% מההכנסות שלה צמודות לדולר. בין הרבעון השני של 2008 למקבילו השנה עלה הדולר ב-20% - מה שתרם לה הכנסה של כ-23 מיליון שקל.



הדו"חות של סמייל נהנו גם מהפרשה חד פעמית של 3.8 מיליון שקל - שהחברה בחרה שלא להכליל ברבעון השני.



מחכים להכנסות ממדונה



"ברבעון האחרון עברנו תהליך התייעלות משמעותי שניכר בגידול ברווח התפעולי, גם בניכוי ההכנסה החד פעמית שהייתה לנו. צריך להבין שהיו לנו ברבעון השני הוצאות משמעותיות של מיליוני שקלים כנותני החסות למופע של מדונה בארץ. את ההכנסות מזה נראה רק בעתיד", אמר מנכ"ל נטוויזן ריצ'רד האנטר.



מנכ"ל בזק בינלאומי, איציק בנבנישתי, הסביר כי "צריך לזכור שאנחנו נמצאים בנחיתות מול המתחרים בגלל השתייכותנו לקבוצת בזק הנתונה במגבלות רגולטוריות. עד לפני שבועיים נאסר עלינו להיכנס לתחום השיחות הבינלאומיות דרך האינטרנט, מה שפגע בפעילות השיחות הבינלאומיות שלנו. כעת הותר לנו להיכנס לתחום אך המתחרים פתחו פער משמעותי. בנוסף, בתחום השיחות הבינלאומיות, היינו בנחיתות באספקת שירותי הנדידה בשיחות סלולריות שמתבצעות מחו"ל או על ידי תיירים בארץ. עד לא מזמן היינו היחידים ללא הסכם עם חברת סלולר כמו שיש למתחרות עם פרטנר וסלקום. למרות כל זה ולמרות הירידה בהיקף הפעילות בענף כולו, גדלנו במגזר השיחות הבינלאומיות בכ-2%".



מנכ"לית סמייל 012, סטלה הנדלר, הסבירה כי "הגידול החד ברווח ובהכנסות הוא תוצאה של מכלול הפעילויות של החברה - ואינו חד פעמי. הצמיחה נובעת גם מהתייעלות שנעשתה בחברה. אנחנו מרוצים מאוד. השוק כמעט ולא צמח ואנחנו כן. אנחנו מרגישים התאוששות בזמן האחרון". הנדלר מציינת את ההישג של סמייל בתחום השיחות על גבי רשת האינטרנט. "סמייל מובילה בתחום עם 120 אלף לקוחות וגידול של 15 אלף לקוחות ברבעון האחרון. כעת כולם מיישמים את המודל שלנו ונכנסים גם לתחום", אמרה הנדלר.



לסיכום, למרות ההובלה ברורה של בזק בינלאומי בפרמטרים הסופיים של הכנסות, רווח ותזרים מזומנים - מצליחות מתחרותיה - נטוויז'ן וסמייל 012 - להראות שיעורי צמיחה גבוהים יותר, כנראה בעיקר בזכות תחום ה-voip,המשמש להעברת שיחות על גבי רשת האינטרנט, אליו בזק הצטרפה רק באחרונה.



גם לנטוויז'ן יש מקום לצמיחה - מאחר שהנוכחות שלה בתחום ה-voip היא נמוכה משמעותית מסמייל.012. מצד שני, סמייל 012 תנסה להתמודד עם כניסת מתחרים רציניים לתחום שהיה כמעט בשליטתה הבלעדית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully