וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

87% מסקיילקס משועבדים למזרחי טפחות

שרון שפורר

16.8.2009 / 9:14

הערכות ראשונות: חלקו של לאומי במימון עיסקת פרטנר שיספקו הבנקים יהיה 65% וחלקו של מזרחי יהיה 35%

אבן הדרך של אילן בן דב בהסכם לרכישת השליטה בפרטנר היתה השתלטותו על קופת המזומנים הענקית של סקיילקס. בן דב - שכבר החזיק דרך שתי חברות, טאו וסאני, בכ-37% מהחברה - רכש מפטרוכימיים את סקיילקס כשהוא מוכר לה את פעילות בזן שהוחזקה על ידי החברה, ובכך הפך את סקיילקס לקופת מזומנים שהוא בעל השליטה היחיד והחזק בה.

בקופת המזומנים הזאת, שהיקפה נאמד כיום בקרוב למיליארד שקל, מתכוון בן דב לעשות שימוש כהון עצמי ברכישת פרטנר, כשאת יתר המימון הוא מתכוון להשיג מהבנקים, מהאצ'יסון (300 מיליון דולר) ומשוק ההון.

אלא שכעת מתברר כי 87% מסקיילקס כבר משועבדים לבנק מזרחי טפחות.

ביוני 2008, בזמן שבן דב עדיין התמודד עם קשיי נזילות בטאו תשואות ואסיפות של בעלי אג"ח זועמים שחששו כי לא יראו את כספם בחזרה, הוא הצליח להשתלט דרך סאני על קופת מזומנים ענקית, וזאת על ידי רכישת 50% מסקיילקס מידי שותפתו בחברה, פטרוכימיים, שקיבלו בעסקה את פעילות בזן שהיתה כלולה בסקיילקס.

מי שאיפשר לבן דב לעשות זאת הוא אלי יונס, מנכ"ל מזרחי טפחות. בן דב קיבל הלוואה של חצי מיליארד שקל מהבנק, ושיעבד לו בתמורה 24 מיליון מניות של סקיילקס - כל המניות שהיו אז בידי סאני שהן כיום 87% ממניות סקיילקס - ובנוסף בשיעבוד שוטף מדרגה שנייה את כל רכוש החברה.

המימון של מזרחי טפחות ניתן בתנאים של ריבית בנק ישראל בתוספת של 1%-1.25% לשנה, ובמקרים חריגים בתוספת של 1.5% לשנה. נוכח ירידת ריבית בנק ישראל מ-3.5% באמצע 2008 ל-0.5% בלבד כיום - שפל של כל הזמנים - בן-דב משלם על האשראי שקיבל ממזרחי טפחות ריבית נמוכה במיוחד של פחות מ-2% לשנה.

במקביל קיבל בן דב מימון נוסף מלאומי בהיקף של 185 מיליון שקל. בן-דב העמיד לבנק שיעבוד ראשון שוטף על כל רכוש החברה ועל נכסי הנדל"ן שבבעלותה.

בן דב אמור היה לפרוע 100 מיליון שקל מההלוואה של מזרחי בספטמבר 2008 - החודש שבו חלה הסלמה במשבר הפיננסי עם נפילת ליהמן ברדרס - אך הבנק האריך לו את הפירעון בחודש נוסף, ובהמשך הוסר הצורך לפרוע חלק זה של האשראי, לאחר שבן-דב פרע את כל החוב שלו לבנק לאומי בעקבות מכירת פעילות סמסונג שהיתה אז בידי סאני לסקיילקס.

כיום מגיע חובה של סאני למזרחי טפחות על ההלוואה שקיבלה ממנו לכ-450 מיליון שקל, וכנגדו משועבדות לבנק כ-87% ממניות סקיילקס.

כעת עומד בן-דב להפוך לאחד הלווים הגדולים של מזרחי טפחות. מלבד האשראי הקיים שלו, הבנק צפוי לממן עבורו יחד עם בנק לאומי את רכישת השליטה בפרטנר.

על פי הערכות, כ-30%-50% מהמימון לעסקת פרטנר - כלומר עד 2.65 מיליארד שקל - צפויים להגיע מהבנקים, ובעיקר מלאומי ומזרחי טפחות. ייתכן שבסופו של דבר המימון של הבנקים יהיה נמוך מכך במעט, אך בכל מקרה חלקו של לאומי במימון צפוי על פי הערכות להיות כ-65%, וחלקו הצפוי של מזרחי הוא כ-35%.

עם השלמת עסקת פרטנר יהפוך אילן בן דב באופן רשמי לטייקון - אבל בדומה לשאר הטייקונים בישראל, הוא יהיה גם לאחד האנשים הממונפים ביותר, הן במערכת הבנקאות והן בשוק ההון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully