וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ד"ר מיכאל שראל: נתוני הצמיחה טובים ומפתיעים - אך הצמיחה לנפש עדיין שלילית; המיתון עוד לא הסתיים

טל לוי

16.8.2009 / 14:16

שראל: הנחת העבודה היא שהריבית תעלה - אם לא השבוע אזי בחודש הבא או בעוד חודשיים אבל בהחלט ב-2009



"נתוני הצמיחה שפורסמו יפים ובהחלט הפתיעו לטובה, אך חשוב לזכור שמדובר עדיין באומדן ראשוני שעשוי להשתנות ובעיקר שצמיחה של 1% פירושה צמיחה שלילית לנפש (בשל קצב הריבוי הטבעי – ט.ל) שמובילה לאבטלה. על כן מוקדם עדיין להכריז שהמיתון הסתיים", כך אומר ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, ד"ר מיכאל שראל.



המשק הישראלי חזר לצמיחה לאחר חצי שנה של מיתון: על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, התוצר עלה ברבעון השני של 2009 ב-1% (בחישוב שנתי) לאחר ירידות של 3.2% ברבעון הראשון של 2009 (בלשכה עידכנו את הנתון לעומת ירידה של 3.7%) וירידה של 1.4% ברבעון האחרון של 2008. גם נתוני הצמיחה לרבעון הראשון של 2009 הפתיעו לטובה כך שמדובר בהפתעה שנייה ברציפות לטובה.



השאלה העיקרית היא כיצד ישפיעו הנתונים החדשים על מדיניות בנק ישראל. "הנתונים החדשים משנים את התמונה ומחזקים משמעותית את הסיכויים להעלאת ריבית. הסיבה לכך היא שהצמיחה בישראל טובה יותר מאשר בארה"ב ובאירופה, אך גם האינפלציה אצלנו גבוה בהשוואה אליהן גם אם ננכה את השפעת המסים העקיפים שהוטלו", הוסיף שראל.



שראל מעריך שהנחת העבודה היא שהריבית תעלה כבר בשבוע הבא או בעוד חודש-חודשיים, אבל בהחלט בתוך 2009. אחד הגורמים שישפיעו על החלטת הריבית השבוע, לדבריו, יהיה שער החליפין שכן אם השקל יתחזק, בנק ישראל יעדיף לחכות ולדחות את העלאת הריבית בעוד חודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully