וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים: האם המיתון במשק נגמר? ניתוח טכני

TheMarker

16.8.2009 / 16:07

אורי גרינפלד, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים לוקח בעירבון מוגבל את נתוני צמיחת התוצר ברבעון השני



מאומדני הלמ"ס עולה כי התוצר במשק עלה ברבעון השני של 2009 בשיעור של 1%, זאת לעומת תחזיות האנליסטים של כלל פיננסים לירידה של כ-0.5%. האם המשק הישראלי הוא אכן מהראשונים בעולם לצאת מהמשבר הנוכחי או שמא נתון זה הוא סיכום לאוסף של השפעות חד פעמיות שבמקרה התרחשו באותו הרבעון והשפיעו על נתוני התוצר לאותו כיוון?



מניתוח נתוני התוצר שפרסם הלמ"ס עולה כי האפשרות השנייה נראית קרובה יותר למציאות. ברבעון השני הורגשה צמיחה ב-3 סעיפים בחשבונאות הלאומית:



• יצוא הסחורות והשירותים עלה ברבעון השני בשיעור שנתי של 5.8%, זאת לאחר ירידה בשיעור של 27.2% ברבעון הראשון של השנה. על פניו נתון זה מעודד מאוד אך צריך לזכור כי ברבעון השני הגדיל מפעל אינטל בקריית גת משמעותית את היקפי פעילותו, גידול שתרם לעלייה בשיעור של 78% בייצוא הרכיבים האלקטרוניים מישראל. ללא גידול זה נתוני הייצוא טובים הרבה פחות ונעים סביב גידול של כ-2% בלבד.



• הצריכה הפרטית עלתה ברבעון השני בשיעור של 4.4%, מזה עלייה של 21% בצריכת מוצרים ברי-קיימא. אורי גרינפלד מכלל פיננסים: "על הצריכה הפרטית בישראל רשמנו כבר שבוע שעבר ואנו עדיין מאמינים כי הנתונים אכן מפתיעים לטובה. עם זאת קשה להתעלם מהתזמון של הגברת רכישות מוצרים ברי קיימא לפני העלאת המע"מ ביולי ותוכנית המיסוי על כלי הרכב באוגוסט. להערכתנו, חלק גדול מהעלייה בנתוני הצריכה נובע מהמיסוי החד פעמי ולאו דווקא מצריכה שוטפת".



• בנוסף לשתי הנקודות מעלה, נרשמה ברבעון השני צמיחה של 20.2% בהוצאות הממשלתיות, צמיחה שלא צפויה להמשך ברבעונים הבאים.



לסיכום, האנליסטים של כלל פיננסים מעריכים כי המשק הישראלי אכן נמצא בדרכו ליציאה מהמשבר הכלכלי אך את נתון הצמיחה שהתפרסם צריך לקחת בעירבון מוגבל. ברבעון הבא סביר שתרשם צמיחה נמוכה יותר וקרובה ל-0%. פרסום הנתון, יחד עם המדד הגבוה שפורסם ביום שישי, צפויים ליצור לחץ על בנק ישראל להעלות כבר החודש את הריבית.



כלכלני כלל פיננסים מאמינים כי אין הצדקה להעלאת הריבית כבר החודש כיוון שהאינפלציה בפועל, ללא העלאת המיסים השונים, נמוכה מכפי שנדמה והציפיות האינפלציוניות נמצאות ביעד האינפלציה של בנק ישראל. צמיחתו של המשק הישראלי עדיין לא מובהקת והעלאת הריבית מוקדם מדי עלולה לפגוע בהמשך הצמיחה בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully