וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמיחה בעירבון מוגבל

מוטי בסוק

17.8.2009 / 7:05

מאחורי הנתונים



>> המשק הישראלי נסוג ב-1.7% במחצית הראשונה של 2009 - כך עולה מנתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול. מדובר בנתון רע לכל הדעות. מזה שש שנים לא ידע המשק הישראלי צמיחה שלילית מובהקת כל כך. לשם השוואה, רק לפני שנה - במחצית הראשונה של 2008 - צמח המשק ב-5.2%.

נתוני הצמיחה של המחצית הראשונה אינם הנתונים השליליים היחידים שפורסמו אתמול. למעשה, רוב נתוני הלמ"ס בנוגע לחודשים ינואר-יוני 2009 מצביעים על נסיגה: התוצר העסקי ירד ב-2.9%, היצוא נסוג ב-22.9% והיבוא התכווץ ב-30.3%. אז מדוע הציבור, הכלכלנים והפוליטיקאים קיבלו אתמול את נתוני המשק בחצי חיוך?



הסיבה לכך כפולה: הנפילה במחצית הראשונה של 2009 לא היתה נוראית כפי שכולם ציפו, ובנוסף, נתוני הרבעון השני היו טובים בהרבה מההערכות - ורובם היו חיוביים.



רק לפני כמה חודשים צפה האוצר כי המשק יתכווץ ב-1.5% ב-2009, ותחזית בנק ישראל היתה דומה. בעולם, יתכווצו השנה הכלכלות של המדינות המפותחות בשיעורים גבוהים בהרבה. לפיכך, התכווצות של 1.7% בלבד במחצית הראשונה והקשה של 2009, כשברבעון השני כבר נרשמה צמיחה מפתיעה של 1%, מאותתת לכולם כי ישראל תצא מהמשבר הכלכלי הרבה יותר מהר מכפי שחשבו כולם - וכנראה כבר השנה. התכווצות של 1.7% בלבד מצביעה גם על כך שתחזית האוצר לצמיחה של 1% ב-2010 פסימית, ודורשת עדכון.



ואולם חשוב להישאר על קרקע המציאות. מותר להיות אופטימיים בשלב זה, אבל יש להישאר עם היד על הדופק, שהרי גם בכלכלה יש הפתעות והמשק עדיין נתון במצב משברי. חשוב לזכור גם כי צמיחה של 1% משמעה עדיין צמיחה שלילית לנפש, ורק כשנגיע לשיעור צמיחה של כ-3% האבטלה תתחיל לרדת.



יתרה מכך, חשוב להביא בחשבון שנתונים בנוגע למחצית שנה הם אמינים יותר מאלה המתייחסים לרבעון בודד. נתוני הרבעון השני, החיוביים ברובם, מבוססים על אומדנים. ניסיון העבר מוכיח כי אומדנים אלה צפויים להשתנות כשיגיעו נתוני האמת - וייתכן שהם יעודכנו כלפי מטה.



לכן, הנתון הקובע צמיחה שלילית של 1.7% במחצית הראשונה משמעותי הרבה יותר מזה המעיד על צמיחה של 1% ברבעון השני. כדי להיות בטוחים שהמיתון אכן הסתיים יש להמתין לנתוני הצמיחה ברבעונים הבאים, השלישי והרביעי, ולהיווכח שהם אכן גבוהים מ-1% - וזה לא פשוט.



למרות זאת, בבנק ישראל ובמשרד האוצר טוענים בשבועות האחרונים כי המשק נע בכיוון הנכון, גם אם באיטיות, וכי הנתונים שפורסמו אתמול רק אוששו את מה שהיה ידוע קודם לכן. נתוני הרבעון השני כוללים כמה מספרים מעודדים מאוד, למשל לגבי היצוא, מקטרי המשק המובהקים. נכון אמנם שהיו גם כמה נתונים שליליים ברבעון, אך גם הם טובים יותר בהשוואה לרבעונים הקודמים.



מאחר שבאופן פורמלי מיתון מוגדר כשני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית, הרי שישראל יצאה מהמיתון - לאחר צמיחה שלילית ברבעון האחרון של 2008 וברבעון הראשון של 2009 וצמיחה חיובית ברבעון השני של 2009. לא ידוע עדיין מה צפוי ברבעונים הבאים, אך בינתיים לפחות ברור כי למרות החששות המיתון היה קל יחסית, והותיר במשק צלקות קלות בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully